فرصت توسعه گردشگری روی باند جدید فرودگاه رامسر

فرصت توسعه گردشگری روی باند جدید فرودگاه رامسر

تور و گردشگری: بهره برداری از باند جدید فرودگاه رامسر باتوجه به میل زیاد گردشگران عرب برای حضور در مازندران و همین طور انتخاب این استان بعنوان پایتخت گردشگری كشورهای عضو اكو در سال 2022، می تواند آغازی بر محقق شدن رویای پروازهای مستقیم به مازندران از كشورهای همسایه باشد.


چندی پیش باند جدید فرودگاه رامسر که ساخت آن سال ۱۳۸۸ شروع شد و قرار بود طی ۲ سال به بهره برداری برسد، بالاخره بعد از ۱۱ سال با نشستن هواپیمای ایرباس ۳۱۹ در حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار مازندران و برخی از مسئولان سازمان هواپیمایی راه اندازی شد. خیلی از فعالان حوزه گردشگری این پروژه را یکی از مهم ترین زیرساخت های حمل ونقلی و گردشگری مازندران می دانند. چونکه عمده سفرهای توریستی شامل داخلی و خارجی به مازندران مربوط به مناطق غربی این استان است و در صورتیکه پروازهای توریستی در فرودگاه رامسر افزایش یابد و شرکت های هواپیمایی نیز از ارائه خدمات پروازی با مبدأ و مقصد این فرودگاه استقبال کنند، در مدتی کوتاه گردشگری مازندران و به ویژه غرب این استان با افزایش حضور توریستهای خارجی و خصوصاً اعراب متحول خواهد شد.
شهرهای غربی مازندران و به ویژه رامسر از مدت ها پیش تا کنون یکی از مقاصد تفریحی گردشگران عرب در ایران شمرده می شود. حضور اعراب در مناطق غربی مازندران طی سال های اخیر باتوجه به کاهش ارزش پول ایران نسبت به پول کشورهای عربی بیشتر شده و ساکنان این مناطق شاهد حضور بیشتر و پررنگ تر اعراب هستند. اما این توریستهای خارجی مازندران که به دلایلی مانند شرایط مساعد آب و هوایی، ارزان تمام شدن سفر نسبت به کشورهای اروپایی و نزدیکی مناسبات اجتماعی از نظر اعتقادی و مذهبی به این استان سفر می کنند، برای حضور در مازندران امکان سفر مستقیم ندارند و باید با پروازهای غیرمستقیم خودرا به این استان برسانند. عده ای از آنها بعد از نشستن هواپیما در تهران، از راه زمینی به مازندران سفر می کنند.
جای خالی پروازهای خارجی
بهره برداری از باند جدید فرودگاه و رامسر و فراهم شدن امکان پرواز هواپیماهای با بدنه متوسط مانند ایرباس ۳۱۹ و ایرباس ۳۲۰ در این فرودگاه ساحلی و زیبا، زیرساخت اصلی برای پرواز مستقیم گردشگران عرب به مازندران را فراهم نموده و حالا باید پیگیری برای متقاعد کردن ایرلاین ها توسط مسئولان صورت گیرد تا از زیرساخت به وجود آمده بهره برداری مناسبی صورت پذیرد و فصل جدیدی در گردشگری خارجی مازندران آغاز شود.
باند جدید فرودگاه رامسر، زیرساخت مهمی برای رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ نیز شمرده می شود. انتخاب ساری بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ مسئولیت دستگاه های اجرایی مازندران برای فراهم کردن الزامات میزبانی از این رویداد را سنگین تر کرده است.
علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندورود در مجلس یازدهم در این مورد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از راه های توجه به گردشگری گسترش زیرساخت های حمل و نقل هوایی است. اما هنوز پروازهای مستقیم خارجی به مازندران نداریم و این ضعف بزرگی برای استانی است که بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ برگزیده شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این ضعف، در حوزه راه ها نیز با چالش های جدی مواجه هستیم. ضمن این که در بحث حمل و نقل ریلی هم به روز نشدیم و نتوانستیم خطوط ریلی استان را گسترش دهیم. در صورتیکه یکی از مصوبات دولت نهم ساخت مونوریل غرب به شرق مازندران بود که به فراموشی سپرده شد.

صرفه جویی زمان و امنیت توریست خارجی
حمل ونقل ترکیبی در مازندران می تواند سود گردشگری را در این استان بین مناطق مختلف توزیع کند و مازندران را به مثابه یک کلانشهر گردشگرپذیر در دسترس توریستهای خارجی قرار دهد. اما برقرار نبودن پروازهای خارجی و ضعف در زیرساخت های جاده ای مازندران طی سال های اخیر سیمای گردشگری مازندران برای خارجی ها را خدشه دار کرده است. سقوط مینی بوس گردشگران عراقی به دره در جاده چالوس که خرداد ۱۳۹۴ صورت گرفت و در آن ۲۵ توریست عراقی جان باختند یکی از رخدادهای تلخ گردشگری خارجی مازندران است که به سبب همین ضعف های زیرساختی رخ داد. به این مساله باید در ترافیک ماندن مسافران خارجی را هم افزود که اتفاقی همیشگی است. اما برقرار پروازهای خارجی به مازندران می تواند بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کند و مازندران را با حدود سه ساعت پرواز در دسترس گردشگران کشورهای همسایه و خصوصاً اعراب قرار دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معتقد می باشد که بهره برداری از باند جدید فرودگاه رامسر، گردشگری مازندران را به اهداف مهمی که برای آن ترسیم شده نزدیک کرده است.
سیف الله فرزانه با بیان این که پروازهای خارجی مازندران هنوز به پروازهای زیارتی محدود است، از پیگیری های مستمر برای برقراری پروازهای خارجی به فرودگاه های ساری و رامسر آگاهی داد و به خبرنگار ایرنا اضافه کرد: طی ماه های اخیر جلسات مختلفی برای جلب نظر ایرلاین های مختلف بمنظور برقراری پروازهای خارجی در چند مسیر به مازندران داشتیم. اما شیوع ویروس کرونا سبب شد که تأخیری طولانی در برگزاری جلسات و پیگیری ها رخ دهد.
ظرفیت غرب مازندران برای گردشگری خارجی
وی اظهار داشت: امروز در مازندران هم ایرلاین بومی وارش را داریم و هم دو فرودگاه که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط در آنها وجود دارد. از طرفی امکان ایجاد خطوط تفریحی دریایی در این استان وجود دارد که در صورت افزایش حضور مسافران خارجی، ضریب بازدهی سرمایه گذاری در گردشگری دریایی نیز افزایش می یابد. از این ظرفیت ها باید برای توسعه اقتصادی مازندران به درستی بهره برداری نماییم.
این مسئول نیز به مورد توجه بودن غرب مازندران در بخش گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: گرایش عمده مسافران مازندران به مناطق غربی این استان است و هر چه زیرساخت های حمل و نقل مسافر در این منطقه بیشتر باشد، امکان حضور توریستهای خارجی بیشتر خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار داشت: یکی از موضوع های مهم مد نظر برای رونق گردشگری خارجی مازندران ایجاد پروازهای مستقیم به این استان از کشورهای همسایه است. نمی توانیم از یک سو خواستار حضور توریستهای خارجی باشیم و از طرف دیگر از آنها بخواهیم بخش زیادی از زمان خودرا صرف تردد در جاده ها برای رسیدن به مقصد خود در مازندران کنند. پرواز مستقیم خارجی یکی از الزامات رونق گردشگری خارجی شمرده می شود.

پایلوت پروازهای خارجی شمال کشور
فرزانه از برگزاری جلسه ویدئوکنفرانس در حضور استاندار مازندران با یکی از استان های روسیه برای برقراری پروازهای مستقیم بین مازندران و روسیه آگاهی داد و اظهار داشت: از ماه ها پیش پیگیری برای برقراری پرواز مستقیم بین مازندران و برخی کشورهای همسایه در حال انجام بود. امیدواریم با عادی شدن شرایط کرونایی در کشور و جهان، این پیگیری ها به سرانجام برسد.
وی با اظهار این که مازندران با داشتن سه زیرساخت های مهم حمل و نقل یعنی فرودگاه، راه آهن و بندر، بهترین موقعیت برای جذب توریستهای خارجی را دارد، اضافه کرد: مازندران محکوم به گسترش زیرساخت های حمل و نقل و گردشگریست. در واقع برای توسعه اقتصادی راه دیگری جز این نداریم. البته ما در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید پاسخگو باشیم. چون در نوک پیکان گردشگری قرار داریم.
مازندران هم اکنون با داشتن ۲ فرودگاه دشت ناز و رامسر بهترین موقعیت برای تبدیل شدن به پایلوت پروازهای خارجی در شمال کشور را دارد. قرار داشتن این استان در میان گیلان و گلستان و موقعیت جغرافیایی دو فرودگاه در شرق و غرب مازندران، امکان دسترسی توریستهای خارجی به دو استان همسایه را نیز فراهم نموده است و در صورتیکه پروازهای خارجی غیرزیارتی نیز در این فرودگاه ها برقرار شود، حتی روی گردشگری استان های همسایه نیز می تواند تأثیرگذار باشد.
توسعه زیرساخت های فرودگاهی
البته یکی از الزامات اولیه برای برقراری پروازهای خارجی در این دو فرودگاه، گسترش زیرساخت های خدماتی و رفاهی است. مدیرکل فرودگاه های مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باید متناسب با افزایش پروازها و ظرفیت پرواز، توسعه زیرساخت های فرودگاهی نیز مورد توجه قرار داشته باشد. یعنی متناسب با افزایش پرواز، ظرفیت ارائه خدمات فرودگاهی به مسافر نیز افزایش یابد. به همین دلیل یکی از اقدامات برنامه ریزی شده برای فرودگاه رامسر که مقرر است به زودی آغاز شود، پروژه توسعه ترمینال این فرودگاه است.
سعدالله وطن خواه اضافه کرد: برای برقراری پروازهای خارجی در مازندران پیگیری های جدی و مستمری در حال انجام می باشد و استاندار نیز با جدیت این مساله را پیگیری می کند. باتوجه به این که ظرفیت پروازی در فرودگاه رامسر بیشتر شده، پیگیری ها نیز افزایش یافته است.
وی افزود: فرودگاه رامسر هم اکنون امکان نشست و برخاست هواپیماهای بدنه متوسط با ظرفیت حدود ۱۵۰ نفر را دارد که رغبت ایرلاین ها برای برقراری پرواز خارجی در رامسر را بیشتر می کند. حتی از زمان بهره برداری باند جدید این فرودگاه تعداد پروازهای داخلی فرودگاه رامسر افزایش یافت که باتوجه به شاخص بودن رامسر در گردشگری کشور و منطقه می تواند، فصل جدیدی در گردشگری مازندران باشد.

سودآوری قطعی پروازهای خارجی به مازندران
ایجاد خطوط پروازی بین المللی به رایزنی هایی از طرف مسئولان دولتی نیاز دارد تا شرکت های مایل به ارائه خدمات پروازی بتوانند برای فعالیت در فرودگاه های بین المللی و برقراری پروازهای خارجی برنامه ریزی کنند. اما روی دیگر این ماجرا جذب توریست خارجی برای پایدار ماندن پروازهای بین المللی است که باید توسط آژانس های مسافرتی صورت گیرد. این که آیا با برقراری پروازهای خارجی در مازندران و خصوصاً رامسر، گردشگران کشورهای همسایه جذب خواهند شد یا نه، نکته ای است که فعالان بخش خصوصی گردشگری باید درباره آن نظر بدهند.
هوشنگ مرادی یکی از فعالان برگزاری تورهای گردشگری خارجی و مدیر یک آژانس گردشگری در مازندران است. او اعتقاد دارد که برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر با استقبال گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس مواجه می شود و تعداد سفر گردشگران این کشورها به مازندران را بطور شایان توجهی می افزاید.
این فعال گردشگری که نزدیک به دو دهه در زمینه برگزاری تور گردشگری برای توریستهای خارجی در مازندران فعالیت می کند، معتقد می باشد گردشگران زیادی در بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس مایل به حضور چندباره در مازندران طی یک سال هستند، اما فراهم نبودن پرواز مستقیم به این استان، امکان سفر آنها را نمی دهد و در نهایت سالی یک دفعه به صورت غیرمستقیم به این استان سفر می کنند.
میل اعراب برای سفر به مازندران
مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به علاقه گردشگران عرب برای سفر به مازندران اشاره نمود و اظهار داشت: از سال ۱۳۸۲ که به صورت موردی و از سال ۱۳۸۶ که به صورت حرفه ای کار جذب توریستهای خارجی به مازندران را انجام می دهم، همیشه با استقبال گردشگران عرب از کشورهای مختلف مانند بحرین، کویت، قطر، عمان، عراق و چند کشور دیگر برای سفر به مازندران مواجه بودم. خصوصاً عمانی ها که علاقه زیادی برای سفر به مازندران دارند.
این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: در میانه های دهه ۸۰ برای مدتی فقط یک مسیر پروازی بین عمان و ایران وجود داشت که بین مسقط-شیراز برقرار بود. عمانی ها معمولا برای کارهای درمانی به شیراز سفر می کردند. آن زمان با همراهی برخی از همکاران توانستیم ترانسفر مسافر از شیراز به رامسر را عملی نماییم. مسافران عمانی از شیراز با هواپیما و پرواز محدود ۲ بار در هفته بین شیراز و رشت به گیلان می آمدند و سپس برای اقامت و تفریح در رامسر مستقر می شدند.
به گفته مرادی، از زمانی که پرواز بین مسقط و تهران برقرار شد، حضور گردشگران عمانی ساده تر شد و عمده آنها اگر به ایران سفر کنند، حتما سفری کوتاه به غرب مازندران هم خواهند داشت.
مدیر آژانس گردشگری الوان معتقد می باشد که اگر پروازهای مستقیم از کشورهای حاشیه خلیج فارس به مازندران برقرار شود، امکان تعریف بسته های گردشگری با بهره گیری از جاذبه های طبیعی، فرهنگی، تفریحی و تاریخی مازندران برای اعراب نیز ایجاد خواهد شد تا برای مسافران این کشورها که علاقه زیادی به حضور کوتاه مدت در مازندران دارند، برنامه ای کامل تدارک دید که تمام زمان حضورشان در ایران را به اقامت در مازندران اختصاص دهند.

تناسب اجتماعی با گردشگران عرب
مرادی اشاره کرد: هرچند که از کشورهای آسیای میانه نیز بعنوان ظرفیتی برای جذب توریست یاد می شود. اما تجربه به من ثابت کرده که بهترین گزینه برای رونق گردشگری خارجی مازندران، گردشگران عرب هستند. گردشگران کشورهای آسیای میانی توان مالی اعراب را ندارند و مهم تر این که خیلی از خواسته های آنها از گردشگری را نمی توانیم برآورده نماییم. اما ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس در دو بخش سلامت و گردشگری طبیعی خدمات می خواهند. از طرف دیگر برای اعراب احساس راحتی شان در ایران به سبب نزدیکی فرهنگ پوشش اهمیت زیادی دارد. خانم های عرب به سبب نوع پوششی که دارند در ایران احساس راحتی می کنند و کمتر به چشم می آیند.
این فعال گردشگری اضافه کرد: ذائقه غذایی و آب و هوای مازندران نیز با طبع آنها سازگار است. گردشگران عرب شمال ایران و خصوصاً غرب مازندران را خیلی خوب می شناسند. ما گروه هایی را داریم که هر سال به مازندران سفر می کنند. مدتی در حوزه گردشگری با شیعیان مدینه کار می کردم که سالی دو تا سه بار به مازندران می آمدند. مشهد مازندران و قم مقصدهای اصلی گردشگران و زوار عرب در ایران است. این نشان میدهد بستر لازم برای برقرار پروازهای خارجی وجود دارد و اساسا برای ایرلاین ها مقرون به صرفه خواهد بود. مدیران استانی باید از ایرلاین ها حمایت کنند و آنها را به این سمت سوق دهند تا ارتباط ها برقرار شود.
آشنایی عمانی ها با مازندران
مرادی که سال ۱۳۹۳ مقدمات سفر یک هیأت تجاری متشکل از فعالان گردشگری و برخی از خبرنگاران عمانی را به مازندران فراهم نمود، معتقد می باشد که خروجی آن معرفی جاذبه های مازندران در رسانه های عمان و در نهایت جذب تورهایی از این کشور برای سفر به این استان بوده است.
وی اظهار داشت که رساندن مازندران به نقطه ای که به یکی از مقاصد اصلی سفر اعراب حاشیه خلیج فارس شود کار چندان دشواری نیست و فقط به ایجاد ارتباط توسط بخش دولتی برای فراهم کردن بستر فعالیت بخش خصوصی نیاز دارد.
البته مرادی همان کارشناس حوزه گردشگریست که اواخر مهر سال قبل همراه با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در چارچوب هیأتی متشکل از مدیران بعضی از آژانس های فعال گردشگری کشور به عمان سفر کرد و در حضور «علی اصغر مونسان» و «هیثم بن طارق» وزیر وقت میراث و فرهنگ عمان که حالا پادشاه این کشور است، ظرفیت های گردشگری مازندران را تشریح کرد.
وی در باره آن نشست اظهار داشت: در آن نشست تخصصی کتاب مصور مازندران و برخی صنایع دستی استان را بعنوان سوغات این استان به مسئولان عمانی دادم و همانطور که انتظار می رفت، با استقبال آنها برای افزایش روابط گردشگری بین مازندران و عمان مواجه شدم. دکتر مونسان نیز بعد از آن جلسه تاکید کرد باتوجه به وجود ایرلاین بومی وارش در مازندران، این مساله توسط استانداری پیگیری شود. مسئولان استان هم پیگیری هایی را انجام داده اند که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

تاثیر فرااستانی پرواز خارجی رامسر
مرادی به اختلاف ارزش پولی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران بعنوان فرصتی برای جذب توریست از این کشورها اشاره نمود و اظهار داشت: باتوجه به این که ریال عمان و دینار کویت و حتی پول عراق نسبت به پول ما گران تر است، سفر به ایران برای آنها ارزان تمام می شود. بعد از پشت سر گذاشتن شراط کرونایی، از این فرصت باید برای رونق اقتصادی مازندران بهره برداری نمود. مضاف بر این که می توانیم نگاهی به بحث گردشگری سلامت هم داشته باشیم.
این فعال صنعت گردشگری تاکید کرد که برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر می تواند روی گردشگری خارجی در گیلان و سایر شهرستان های غرب مازندران نیز تأثیر مثبت بگذارد و بدین جهت یک اتفاق فرااستانی شمرده می شود.
تعدد زیرساخت های گردشگری و تفریحی در مناطق غربی مازندران بسیار بیشتر از نقاط شرقی این استان است و طبیعتاً در چنین شرایطی رضایت گردشگران خصوصاً آن هایی که از کشورهای دیگر به این استان سفر می کنند بیشتر فراهم خواهد شد. به همین دلیل است که بهره برداری از باند جدید فرودگاه رامسر یک موضوع مهم در حوزه گردشگری برای شمال کشور شمرده می شود. به همه این فرصت های به وجود آمده ناشی از پروازهای مستقیم از کشورهای حاشیه خلیج فارس به رامسر می توان فرصت حضور توریستهایی که از سایر نقاط دنیا به کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می شوند را نیز افزود.
پروازهای منظم از فرودگاه های معتبر حاشیه خلیج فارس به فرودگاهی ساحلی در شمال ایران می توانند به مرور زمینه را برای قرار گرفتن مازندران در میان مقاصد سفر گردشگران کشورهای مختلف که به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کنند تبدیل کند، اما همه این اتفاقات منوط به برنامه ریزی و فراهم کردن پروازهای خارجی مستقیم به مازندران و البته به انتها رسیدن محدودیت های کرونایی است.


1399/03/19
23:35:35
5.0 / 5
2123
تگهای خبر: تاریخی , تخصص , توریست , جاذبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری