گزارش تور و گردشگری؛

سقوط پرواز توسعه گردشگری چابهاربا لغو شهر فرودگاهی و سكوت متولیان

سقوط پرواز توسعه گردشگری چابهاربا لغو شهر فرودگاهی و سكوت متولیان

به گزارش تور و گردشگری فرودگاه كنارك با شرط لغو شهر فرودگاهی چابهار درحالی باز شد كه فعالان گردشگری اعلام می كنند این فرودگاه نظامی نمی تواند در توسعه گردشگری و پذیرش مسافر خارجی منطقه آزاد چابهار مؤثر باشد.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ فرودگاه نظامی کنارک ۲۰ شهریور تعطیل شد، استاندار سیستان و بلوچستان اعلام نمود که نیروی هوایی شرط بازگشایی این فرودگاه نظامی را تعطیلی پروژه شهر فرودگاهی چابهار دانسته است ازاین رو فرودگاه کنارک ۲۶ شهریور بعد از آنکه مسافران یک هفته سرگردان بودند باز شد. این اتفاق برای نخستین بار نیست هر چند وقت یک مرتبه مسؤلان فرودگاه نظامی کنارک پروازهای این فرودگاه را لغو و بازگشایی آنرا بدون زمان اعلام می کنند.
شهر فرودگاهی چابهار یک پروژه عظیم است که شامل هتل و پروازهای بین المللی است ازاین رو با کارکرد نظامی فرودگاه کنارک متفاوت است. همینطور این فرودگاه مقرر است تا آخر سال ۱۴۰۰ ساخته شود. اما پروازهایی که حالا در کنارک انجام می شود نه تنها بیشتر داخلی و نظامی است بلکه پروازهای بین المللی آن هم محدود به یکی دو کشور شده است.
از طرفی منطقه آزاد چابهار با کنارک حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. مزیت آزاد بودن منطقه چابهار این بود که بتواند ورود کالا و توریست را تسهیل کند در واقع گردشگران می توانستند مانند همه مناطق آزاد دیگر، بدون ویزا وارد این منطقه شوند اما از آنجائیکه فرودگاه کنارک در فاصله ای دور از چابهار قرار دارد نمی تواند چنین امکانی را ایجاد کند. ازاین رو وجود یک فرودگاه بین المللی فارغ از امکاناتی که شهر فرودگاهی خواهد داشت، می تواند به توسعه منطقه آزاد چابهار کمک بسیار زیادی کند. اما به واقع چرا چنین امکانی به شهر چابهار داده نمی گردد و هر بار به علل مختلف این پروژه مسکوت نگه داشته می شود؟
این درحالی است که همه متولیان دولتی به دنبال توسعه این شهر از استان محروم سیستان و بلوچستان هستند بعنوان مثال توسعه سواحل مکران و یا رشد صنعت توریسم همواره از تأکیدات متولیان بوده است. مقام معظم رهبری هم بارها بر توسعه سواحل مکران تاکید داشته اند.
مغایرت با سیاست های توسعه منطقه
تعطیلی فرودگاه نظامی کنارک و به دنبال آن شرط بازگشایی فرودگاه با لغو پروژه شهر فرودگاهی چابهار با سیاست های کلی توسعه این منطقه مغایرت دارد این مورد مورد انتقاد نه تنها گردشگران این منطقه بلکه فعالان و سرمایه گذاران گردشگری آن هم هست. منوچهر ملک زاده یکی از سرمایه گذاران صنعت توریسم در چابهار است که در واکنش به لغو پروژه راه اندازی شهر فرودگاهی چابهار به خبرنگار مهر اظهار داشت: چابهار بعنوان یک منطقه آزاد تجاری به فرودگاهی نیاز دارد که بین المللی باشد و پروازهای خارجی در آن صورت گیرد. ما هنوز در حوزه حمل کالا و ورود گردشگران به منطقه آزاد و انجام پروازهای خارجی مشکل داریم. چون فرودگاه نزدیک به این منطقه یعنی فرودگاه کنارک خارج از منطقه آزاد است ازاین رو بارهایی که از دوبی و یا کشورهای اطراف می آیند اگر در منطقه آزاد وارد نشود، قاچاق محسوب می شوند. در حالیکه اگر شهر فرودگاهی در چابهار وجود داشته باشد، پروازهای مختلف بین المللی در این منطقه انجام می شود و گردشگران هم می توانند برای چنج ویزا به این محدوده سفر کرده و بدون ویزا مدتی را در منطقه گردش کنند.
وی در ادامه بیان نمود: ما با کمبودهایی هم در فرودگاه کنارک مواجه بودیم در حالیکه وجود شهر فرودگاهی این کمبودها را رفع می کند. همینطور ارتباط بین آب های گرم با وجود یک فرودگاه بین المللی ایجاد خواهد شد. چابهار می توان با کشورهای آسیای میانه، پاکستان، هند عمان، امارات، قطر و کشورهای همسایه ارتباط گردشگری و اقتصادی داشته باشد.
انتظار ما پیشرفت شهر چابهار است ما هتل و پروازهای چارتری ایجاد کردیم تا شاهد رونق این شهر باشیم چون معتقدیم هر چه امکانات بیشتری وجود داشته باشد، پروازهای خارجی هم بیشتر خواهد شد اما حالا پروازهای عمان و قطر هم دیگر به کنارک نمی آیند. باید تمام تلاش خویش را نماییم تا هر چه سریع تر شهر فرودگاهی ایجاد شود چون یکی از طریق های پیشرفت اقتصادی ایجاد راه های ارتباطی و توسعه راه هاست. مانند راه آهن، فرودگاه یا جاده های دوبانده و اسکله.
فرشید عیدوزهی هم از سرمایه گذاران گردشگری چابهار و مدیر یکی از هتل های این منطقه آزاد در یادداشتی انتقادی در واکنش به مبحث تعطیلی چند روز پیش فرودگاه کنارک و لغو پروژه شهر فرودگاهی چابهار که آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده نوشته است: اینکه گفته می شود ما بیشتر از اینکه از تحریم های بیرونی و ظالمانه صدمه ببینیم، متأثر از تنگناهای داخلی هستیم، مصداق عینی تعطیلی فرودگاه نظامی کنارک بود در شرایط کنونی تحریم های جهانی، اقتصاد ما را به شدت دستخوش تغییر قرار داده و با محدودیت هایی روبرو شده ایم، اما باز هم فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا کشور روی پای خود بایستد و شعار جهش تولید محقق شود. لکن در این برهه زمانی می بینیم به جای اینکه تلاش فعالان اقتصادی ارج نهاده شود و حمایت شوند، تحریم های داخلی رخ نمایان می کند و بدیهی ترین شرایط کسب وکار هم از فعالان اقتصادی دریغ می شود.
فرودگاه ایرانشهر جایگزین مناسبی نیست
عیدوزهی همینطور درباره فرودگاه ایرانشهر هم نوشت: شاید گفته شود که فرودگاه ایرانشهر می تواند تقاضای پروازی چابهار را پوشش دهد. افرادی که این نظریه را مطرح می کنند، یا در راه چابهار به ایرانشهر تردد نکرده اند یا خویش را به خواب می زنند. اغراق نیست اگر بگوییم مسیر چابهار به ایرانشهر جاده مرگ است. ۳۰۰ کیلومتر جاده دوطرفه با حجم بالای تردد کامیون ها و خودرو های سنگین حمل سوخت و مشتقات پتروشیمی. این جاده هر ساله حجم بالایی از تصادفات شدید حتی منجر به مرگ و میر را دارد؛ در چنین شرایطی اگر بخواهیم مسافران پروازی را هم به این جاده منتقل نماییم، با افزایش تردد، شاهد افزایش حوادث خواهیم بود، حوادثی که بدون تردید جبران ناپذیر خواهد بود.
عدنان حسینی مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار به خبرنگار مهر اظهار داشت: فرودگاه کنارک باز شد تا شهر فرودگاهی چابهار تعطیل شود. درحالی که ما به فرودگاه بین المللی در چابهار نیاز اساسی داریم این فرودگاه نه تنها می تواند توریستهای خارجی را به این منطقه بیاورد بلکه می تواند با داشتن هتل در حوزه ترانزیت مسافر هم نقش داشته باشد و گردشگران بدون ویزا را هم بپذیرد. اما چند سالی است که اجازه نمی دهند چنین اتفاقی بیفتد. از طرفی فعالیتهای زیادی نمی توان در فرودگاه نظامی کنارک داشت چون به هر حال این فرودگاه با هدف نظامی بوجود آمد ما توانستیم چند میلیارد تومان برای بهسازی فضای این فرودگاه هزینه نماییم اما هنوز نمی توانیم یک کیوسک راهنمای گردشگری آنجا داشته باشیم. این فرودگاه برای گردشگری مناسب نمی باشد. از طرفی به منطقه آزاد دور است. چه اشکالی وجود داشت که هم کنارک مسافر می پذیرفت و هم در چابهار مسافر خارجی داشتیم؟
ماجرای تعطیلی یک هفته ای فرودگاه نظامی کنارک و به دنبال آن شرط نیروی هوایی برای لغو پروژه شهر فرودگاهی یک جنبه دیگر هم دارد. متولیان گردشگری در کشور می بایست جزو افرادی بودند که نسبت به تعطیلی چند روزه فرودگاه، سرگردانی گردشگران و لغو پروژه ای که به توسعه گردشگری چابهار کمک زیادی می کرد، واکنش نشان می دادند اما وزارت میراث فرهنگی خویش را متولی گردشگری در مناطق آزاد نمی داند، درحالیکه هر زمان صحبت از توسعه گردشگری مناطق محروم می شود، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی سخنرانی های زیادی در اینباره می کند ولی او حتی با وجود حضور در برنامه تلویزیونی پایش که دقیقاً در ایام تعطیلی فرودگاه کنارک پخش گردید، واکنشی نشان نداد در صورتیکه چند وقت پیش گفته بود می توان اولین منطقه آزاد گردشگری کشور در سواحل مکران را ایجاد کرد!
وزیر میراث فرهنگی سال قبل با حضور در منطقه آزاد چابهار اظهار داشته بود: چابهار با عنایت به موقعیت راهبردی و داشتن ظرفیت های مناسب تفریحی و سیاحتی بعد از تکمیل زیرساخت ها به قطب گردشگری ایران تبدیل می شود. اقدامات خوبی برای زیرساخت های گردشگری چابهار و کنارک در حال انجام می باشد و این منطقه آینده درخشانی در جذب توریسم دارد.

1399/06/30
23:41:42
5.0 / 5
1566
تگهای خبر: توریست , خودرو , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری