اختصاصی تور و گردشگری

كارشناس صنعت هتلداری: جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است

كارشناس صنعت هتلداری: جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است

به گزارش تور و گردشگری ایرنا- كارشناس صنعت توریسم و هتل داری و مدرس دانشگاه اظهار داشت: با وجود ظرفیت های خوبی كه در استان اصفهان وجود دارد جای خالی گردشگری غذا در این خطه تاریخی احساس می شود.


فریبا یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: غذا زبان مشترک همه مردم جهان است اما با وجود اینکه ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه غذاهای سنتی در اصفهان و ایران وجود دارد اما در این راستا به خوبی جذب توریست نشده است.
وی افزود: غذا نیاز روزمره هر فردی است و همه افراد جامعه با هر شرایط اقتصادی از آن استفاده می نمایند و بخشی از فرهنگ مردم ایران به حساب می آید.
این کارشناس صنعت توریسم تصریح کرد: باآنکه گردشگری غذا نوپاست ولی در خیلی از کشورها جای خویش را باز کرده است.
وی با اشاره به شعار سالجاری سازمان جهانی گردشگری با عنوان "گردشگری روستایی و توسعه پایدار" اظهارداشت: به علت اینکه هنوز روستاها رنگ و بوی غربی به خود نگرفته اند و غذاهای سنتی با شیوه های پخت قدیمی دارند می توانند در توسعه گردشگری نقش اساسی داشته باشند.
یوسفی درآمد سالانه صنعت توریسم غذا در جهان را ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد و اضافه کرد: این نوع گردشگری در دوران شیوع کرونا می تواند جای خویش را در صنعت توریسم باز کند و درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: برخلاف تعداد بسیار رستوران در شهر اصفهان، در زمینه معرفی تنوع غذایی و هم در حوزه موزه ها و موزه داری کار ویژه ای انجام نشده است و موزه ای که بتوان آنرا بعنوان یک نمونه معرفی نمود در اصفهان نداریم.
مدرس دانشگاه در رشته گردشگری و هتلداری اظهار داشت: در اصفهان اغلب رستوران ها به فروش غذاهای اصلی مانند کباب و جوجه کباب تمایل دارند و غذاهای سنتی کمتر در لیست غذایی آنها یافت می شود.
وی اضافه کرد: اصفهان جزء معدود شهرهایی است که به لحاظ پیش غذا، غذای اصلی، دسر، انواع سوپ و آش، نان، انواع نوشیدنی سرد و گرم و ترشیجات تنوع بسیار خوبی دارد و کامل است که می توان برای جذب توریست داخلی و خارجی روی آن مانور داد.
یوسفی راه اندازی خیابانی با عنوان فرهنگ، هنر و غذا به صورت حرفه ای را پیشنهاد کرد و اظهار داشت: افراد می توانند با حضور در این خیابان علاوه بر تماشای آثار هنری و در فضایی فرهنگی به استفاده از انواع غذا و خوراکی های سنتی بپردازند.
وی همینطور با اشاره به ظرفیت خوب غذاها و خوراکی های مخصوص افطار و سحر ماه مبارک رمضان افزود: از این طریق می توان گردشگری حلال و خوراکی را توسعه داد و به درآمدزایی از این صنعت پرداخت.
این پژوهشگر اظهارداشت: برای ورود حرفه ای به مقوله گردشگری غذا باید ابتدا به ظرفیت های روستاها در این حوزه توجه کرد، با پژوهشگران حوزه غذا همکاری کرد و در کوشش برای ثبت جهانی غذاهای سنتی خود باشیم.
یوسفی به عملکرد ضعیف در زمینه گردشگری الکترونیک در استان و کشور هم اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت محدود و ضعیف در حوزه گردشگری الکترونیک در زمان شیوع کرونا در کشور و استان به خوبی نمود یافت و کارشناسان گردشگری را به فکر برای تقویت این بخش انداخت.
وی نبود برنامه منسجم و موازی کاری را از چالش های حوزه گردشگری دانست و تصریح کرد: در حالیکه اغلب کشورها برای گردشگری ۱۰ سال آینده خود برنامه ریزی دارند ایران برای شش ماه آتی هم برنامه ریزی مناسبی ندارد.
مدرس دانشگاه در رشته گردشگری و هتلداری همینطور به عرضه نشدن آمارهای مورد نیاز حوزه گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: درصورت عرضه نشدن این آمارها شرکت های فعال در صنعت توریسم هم نمی توانند برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.
یوسفی با اشاره به اینکه اصفهان الان شهر جهانی خلاق در زمینه صنایع دستی است بیان نمود: این عنوان را فقط یدک می کشیم و هیچ نماد و المانی در شهر اصفهان که گویای این عنوان برای گردشگران باشد وجود ندارد.
وی اظهار داشت: حمل و نقل ما در حوزه هوایی، ریلی و زمینی هم گرفتار مشکل است و حتی از اتوبوس های دودزا در شهر گردشگری اصفهان استفاده می شود که برازنده آن نیست.
این مدرس دانشگاه نرخ ماندگاری گردشگران در اصفهان را ۲.۵ روز و پایین برشمرد و عنوان کرد: رسانه ها می توانند نقش موثر و مفیدی در فرهنگ گردشگری داشته باشند ولی باید دید چند درصد از بودجه نزدیک به دوهزار میلیارد تومانی رسانه ملی برای حوزه گردشگری و توسعه آن هزینه می شود.
زیرساخت های گردشگری در دسترس در شهر اصفهان ضعیف است
یوسفی به زیرساخت های ضعیف گردشگری در دسترس در شهر اصفهان اشاره نمود و تصریح کرد: شرایط مناسب زیرساختی و دسترسی ساده به ابنیه و اماکن گردشگری و حتی میدان نقش جهان برای معلولان با ویلچر، نابینایان، سالمندان و مادران با کالسکه نوزاد در شهر اصفهان مهیا نیست.
گردشگری در دسترس (Accessible Tourism) یا گردشگری برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی، در سال ۲۰۰۹ توسط دیکسون و دارسی عنوان شد.
این شاخه از گردشگری علاوه بر گردشگران معلول، نابینا، ناشنوا، لال و کم بینا، تسهیلاتی را برای زنان باردار، سالمندان و مادرانی که با کالسکه و نوزاد سفر می کنند فراهم می آورد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم پیش از این درمورد شرایط گردشگری در دسترس در استان اصفهان به ایرنا اظهار داشت: در گردشگری اصفهان تلاش ما این بوده که امکانات گردشگری در دسترس ایجاد شود و توانخواهان و افراد سالمند، نابینایان و ناشنوایان و مادران دارای نوزاد هم بتوانند از امکانات و مناطق و آثار گردشگری استفاده کنند.
فریدون الهیاری اضافه کرد: این امر به هتل ها، مهمانپذیرها و اماکن اقامتی هم ابلاغ گردیده تا کاستی های موجود در این اماکن اصلاح و رفع گردد.
وی افزود: در اماکن تاریخی تا جایی که امکانپذیر بوده و محدودیت های موجود در زمینه مداخلات دیرینه شناسی و میراث فرهنگی را نداشته باشیم و به تغییر در ساختار بنای تاریخی هم نیازی نباشد این امکانات و شرایط بوجود آمده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه در اغلب بناهای تاریخی اصفهان مانند چهلستون و مساجد تاریخی شهر، برای تسهیل تردد این افراد سعی شده است. خاطرنشان کرد: در عالی‎قاپو به علت چندطبقه بودن بنا امکان دسترسی و ایجاد رمپ و بالابر برای افراد توانخواه و سالمند وجود ندارد ولی این طرح در دست مطالعه است تا امکان ایجاد بالابرهایی ویژه بدون آسیب زدن به بنای تاریخی به صورت تخصصی بررسی شود.
وی درباره مبحث راهنمایان ویژه گردشگران معلول، نابینا و ناشنوا هم بیان نمود: با عنایت به وجود نظام راهنماهای صوتی به زبان های مختلف در آثار تاریخی و هم راهنماهای انسانی حاضر در بعضی اماکن، نابینایان می توانند از این مورد بهره مند شوند.
الهیاری اظهارداشت: افراد ناشنوا هم به علت نبود امکانات خاص برای راهنمایی ناشنوایان باید از تابلوهای راهنمای آثار تاریخی که به صورت مصور و به زبان های مختلف است استفاده کنند ولی این تابلوها تنها اطلاعات محدودی درباره بنا عرضه می کنند و این امر از محدودیت هایی است که باید به تدریج از راه امکان های تصویری رفع نماییم.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته نگاه گردشگری برای همه، در اصفهان هم وجود داشته تصریح کرد: باید تدابیری اندیشید تا اماکن تاریخی فاقد دسترسی آسان، برای افراد همچون معلولان، مادران دارای نوزاد و سالمندان تجهیز و دسترسی آنها تسهیل شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: این دسترسی ها علاوه بر اماکن تاریخی باید در سایر محیط های شهری همچون مباحث ترافیکی، پیاده راه ها فراهم گردد.
استان اصفهان دارای بیشتر از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیشتر از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نامهای میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نامهای وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه توریستهای داخلی و خارجی است.
تاکنون بیشتر از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده است.



منبع:

1399/08/05
23:04:31
5.0 / 5
154
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان تور و گردشگری
ttma تور و گردشگری