مدیركل دفتر همكاری های ملی وزارت میراث فرهنگی مطرح كرد:

فرهنگ جامعه محلی و محصولات بومی در كانون توجه گردشگران

فرهنگ جامعه محلی و محصولات بومی در كانون توجه گردشگران

یزدـ مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: فرهنگ جامعه محلی و محصولات بومی به کانون توجه گردشگران خصوصاً در گردشگری روستایی تبدیل گشته است.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، لیلا اژدری ظهر جمعه در رویداد کارآفرینی گردشگری «خلاق شو» با اشاره به اهمیت گردشگری خلاق و کارآفرینی در روستاها در صنعت گردشگری خصوصاً در روزهای کرونا و پسا کرونا گفت: لازم است بسترهای مناسبی برای شکل گیری مقاصد نوظهور گردشگری در کشور صورت گیرد.
وی همین طور با ارائه تعریفی از گردشگری خلاق، اضافه کرد: آنچه امروز مورد توجه گردشگران است، مشاهده و درک زندگی و فرهنگ جامعه محلی و آشنایی با محصولات بومی است که منجر به افزایش درگیری جامعه محلی، کارآفرینی و شکل گیری رویدادهای گردشگری می شود.
اژدری عنوان کرد: بر این اساس مهمترین رکن توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی ایجاد بستر و پشتیبانی از جوامع محلی و مقاصد نوظهور است.
مدیرکل دفتر همکاریهای ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود به سه مقوله ضروری در شکل گیری مفهوم گردشگری خلاق پرداخت و اضافه کرد: استان یزد بعنوان یکی از مقاصد گردشگری خلاق تبدیل گشته و همزیستی فرهنگ های گوناگون توانسته در محور گردشگری ادیان فعالیت قابل توجهی را در صنعت گردشگری این استان بوجود آورد.
بستر مناسب برای توسعه گردشگری در شهر جهانی یزد فراهم است
یزد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری و ایجاد بستر مناسب در زمینه توسعه کارآفرینی در گردشگری گفت: تنوع کسب و کارهای صنعت گردشگری زمینه مساعدی برای حضور کارافرینان در این حوزه است و در سالهای گذشته، فعالان بخش گردشگری در قالب کمیته های تخصصی گردشگری و هسته های تورهای ورودی مشغول فعالیت بودند.
سیدمصطفی فاطمی عنوان کرد: در استان یزد در خیلی از زمینه های گردشگری فعالیت شده و کمیته های گردشگری خوراک، کودک و نوجوان، مذهبی و معنوی و … همچون بخش هایی است که علاقمندان را به خود جذب و بستر مناسبی برای توسعه گردشگری داخلی به وجود آورده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به تغییرات به وجود آمده در روند صنعت گردشگری تحت تأثیر بیماری کرونا، در نظر گرفتن فرصت ها را مهمترین رکن اساسی بمنظور توسعه این صنعت در روزهای پساکرونا دانست.
ضرورت ورود نیروی خلاق به مقوله گردشگری روستایی
هما خورشیدی بر ضرورت ایجاد مقاصد نوین بمنظور رفع نیازهای گردشگران در مفاهیم گردشگری طبیعت، سلامت و الکترونیک و ورود بخش خصوصی و نیروی جدید با ایده های خلاق خصوصاً در مقاصد روستایی و ییلاقات استان اصرار کرد.
مدیر مرکز رشد و نوآوری گردشگری علمی و کاربردی جوادالائمه استان یزد نیز با اشاره به تغییرات بازار در صنعت گردشگری و انطباق با جامعه هدف بوسیله مکانیزم های آموزشی و آگاه سازی، بر اهمیت کارآفرینی در تولید ثروت به شکل بالقوه و توسعه و توانمندسازی جامعه محلی اصرار کرد.
مریم صداقت عنوان کرد: در حقیقت آموزش و ترویج پروسه کارآفرینی سیاستی است که بطور مستقیم در کمیت و کیفیت عرضه در یک جامعه اثر می گذارد بنا بر این است که در خیلی از کشورها خصوصاً کشورهای پیشرفته که تقریباً مشکلات و موانع در آنها برطرف شده اند، دولت ها به شکوفا کردن توان بالقوه مردم پرداخته اند.
وی اضافه کرد: در حقیقت با اجرای این سیاست همیشه می توان به اهداف گوناگونی مانند شناخت فرصت ها و چگونگی بهره برداری از آنها، روش های جدید علمی، مدیریتی و بازرگانی جامه عمل پوشاند.
لزوم شکل گیری دانشگاه کارآفرین
صداقت همین طور بر ضرورت شکل گیری دانشگاه کارآفرین در نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی بوسیله شناسایی استعدادها، توسعه فرهنگ کاری و اهمیت عوامل اقتصادی، زیرساختی، دولتی و ارزش و نگرش کارآفرینانه اصرار کرد.
وی، مرکز علمی و کاربردی جوادالائمه یزد را دانشگاه کارآفرین معرفی نمود و به معرفی سه ایده برتر رویداد شتاب گردشگری (سرزمین کهن، چرخ کودکی و فست پارک) این مرکز پرداخت.
کارگزار اشتغال استان یزد نیز با اشاره به اهداف طرح تکاپو در توسعه پایدار اشتغال و بهسازی زمینه اشتغال در سطح مناطق و ملی، شناسایی ذی نفعان جامعه تقاضا و عرضه توسط کارگزار و برقراری شبکه یکپارچه را یکی از مهمترین رکن ایجاد اشتغال زایی دانست.
سیدرضا بهادری عنوان کرد: لزوم ایجاد چنین شرایطی، همکاری سه ضلع دانشگاه دولت و بخش خصوصی است که منجر به تأثیرگذاری ویژه این صنعت بر سایر صنایع کشور و اشتغال زایی می شود.
بذرافشان، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این رویداد با ارائه تعریف کارآفرینی و عوامل مهم شکل گیری آن، به ضرورت توجه به مؤلفه های اکوسیستم کارآفرینی همچون مکانیزم های پشتیبانی، بازار، بودجه، آموزش و … بمنظور توسعه و تداوم کسب و کارهای جدید اشاره نمود.
وی با ارائه پروسه شروع کارآفرینی، توجه به عوامل نگرش کارآفرینانه همچون میل به موفقیت، بهره برداری از فرصت، عزت نفس، خلاقیت و کنترل شخصی را از موارد ضروری در کارآفرینی دانست.

1399/09/23
14:03:33
5.0 / 5
1244
تگهای خبر: آموزش , تخصص , زمین , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری