مونسان در دیدار با وزیر راه مطرح كرد؛

راه اندازی خطوط دریایی بین جزایر و اصلاح مصوبه امحای لنج های چوبی

راه اندازی خطوط دریایی بین جزایر و اصلاح مصوبه امحای لنج های چوبی

تور و گردشگری: راه اندازی خطوط دریایی بین جزایر و اصلاح مصوبه امحای لنج های چوبی همچون مواردی بود که در دیدار وزرای وزارت راه و میراث فرهنگی عنوان شد.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، آئین امضای تفاهم نامه مشترک میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی با حضور وزرای دو وزارتخانه بامداد دهم اسفند در سالن فجر وزارتخانه اجرا شد.
در این مراسم که علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ولی تیموری معاون گردشگری و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، مسائل مربوط به همکاریهای دو جانبه در امتداد تحقق اهداف سند استراتژیک توسعه گردشگری و توسعه کارهای گردشگری ساحلی و دریایی عنوان شد.
مونسان ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه به پیشبرد ماموریت های دو وزارتخانه در حوزه دریایی و ساحلی کمک نماید.
او با اشاره به اینکه در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقاط تلاقی زیادی با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، اضافه کرد: به طور قطع کمک های وزارت راه و شهرسازی می تواند به انجام هر چه بهتر ماموریت ها در این سه حوزه کمک نماید. در گذشته همکاریهای خوبی بین این دو وزارتخانه وجود داشته که امیدوارم در آینده بیشتر شود.
افزایش تجهیزات دریایی تفریحی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد
اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری کشاورزی و معدن از دیگر نکاتی بود که مونسان در ادامه به آنها اشاره نمود و اظهار داشت: این تنوع بخشی در گردشگری از دغدغه های اصلی و اولویت هایی بود که تحقق پیدا کرده و باتوجه به ظرفیت بی نظیر کشور در حوزه گردشگری دریا نیز توسعه آن در اولویت ماموریت های وزارتخانه قرار گرفته است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اهمیت افزایش تجهیزات دریایی تفریحی، بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است. باتوجه به پتانسیل های دریایی در شمال و جنوب کشور همین طور امکانات خوبی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، می توان موضوع تجهیزات دریایی تفریحی را بطور جدی پیگیری و مورد توجه قرار داد.
راه اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر
او راه اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر را از دیگر نکات با اهمیت در توسعه گردشگری دریایی دانست و اضافه کرد: آمادگی داریم که پکیج هایی را هم برای اقامت های شبانه و هم ترددهای روزانه تعریف نماییم. اگر بتوانیم این خطوط را راه اندازی و شناوری های مورد نیاز را تامین نماییم علاوه بر موضوع گردشگری بر کاهش ترافیکی شهرها در روزهای پیک کمک زیادی می شود.
حمایت از ساخت هتل های دریایی در شمال و جنوب و آمدن کروزهای بین المللی از دیگر نکات یاد شده مونسان در این نشست بود که می تواند مورد استقبال گردشگران قرار گیرد و سبب جلوگیری خروج ارز از کشور شود.
حفظ هنر لنج سازی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مغفول نماندن هنر لنج سازی را نیز بعنوان یکی از دغدغه های وزارت متبوعش بیان کرد و اظهار داشت: هنر لنج سازی در سطح ملی ثبت شده است و این نگرانی وجود دارد که مصوبه دولت درباره نوسازی ناوگان دریایی سبب از بین رفتن هنر لنج سازی شود. از این هنر و میراث ملی باید پشتیبانی شود و اگر نیاز به اصلاحی در بخشنامه است این کار صورت گیرد.
مونسان ابراز امیدواری کرد که با این توافقنامه و همکاری دو وزارتخانه شاهد رونق و توسعه گردشگری دریایی در کشور باشیم و استفاده از سواحل بعنوان یکی از جذاب ترین بخش های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.
گردشگری دریایی به یک جریان پایدار منجر شود
در ادامه اسلامی با اعلان اینکه آن طور که بایسته بوده زمینه جهت استفاده سازماندهی شده مردم از ظرفیت دریا و سواحل مهیا نشده است، اضافه کرد: مردم می توانند با رعایت شئونات از موهبت دریا و زیبایی های طبیعی استفاده دلچسبی داشته باشند. ما زیرساخت ها را به شکلی فراهم نکردیم که این شرایط محیا شود.
او کارآمدسازی بنادر و حرکت به سمت بنادر نسل سوم را بعنوان اولیت های وزارت راه و شهرسازی در این دوره نام برد و اضافه کرد: نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و بنادر گردشگری همین طور استفاده از ظرفیت دریا هم در اشتغالزایی و هم تفریحی آماده کرده ایم. داشتن یک برنامه مدون و سازمان یافته برای پیشرفت و توسعه سواحل و استفاده از تفریحات دریایی موضوعی است که در این مقطع مورد توجه ما قرار دارد.
او با اشاره به اهمیت برنامه مدون برای توسعه سواحل و استفاده از دریا، اضافه کرد: در این راستا باید انضباط همراه با مسئولیت وجود داشته باشد و گردشگری دریایی به یک جریان پایدار منجر شود. با سازوکارهایی مورد نیاز باید مسافرت دریایی بعنوان یک وسیله ایمن و پابرجا مورد توجه قرار بگیرد و همیشه سفر دریایی برقرار باشد.
او با اشاره به دستور کار قرار گرفتن طرح نوسازی ناوگان دریایی برای ارتقای وضعیت کشتی ها و شناورهای کوچک، بیان کرد: مصوبه این مساله دو ماه قبل در هیئت دولت عنوان شد اما نباید با تبدیل شناورهای چوبی به فلزی صنعت لنج سازی از مدار بیرون رود. این هنر که یک سبقه تاریخی دارد باید در یک چارچوب و الگوی جدید تعریف شود و در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد که این مساله در دستور کار ما قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی، کنترل و سامان دهی رفت وآمد شناورهای بدون مجوز و شناسنامه، ایجاد مارینا، ایجاد و سامان دهی محیط ها و پلاژهای ویژه برمبنای الگوهای سازمان بنادر، طرح جامع پیوند شهر و بندر، را همچون رویکردهای دارای اولویت سازمان بنادر و دریانوردی نام برد و ابراز امیدواری کرد با این اقدامت اقتصاد دریا و اشتغال دریا رونق بگیرد.
ارتباط تنگاتنگ بین دو وزارتخانه
تیموری نیز به گستردگی همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت راه و شهرسازی اشاره نمود و اظهار داشت: در ایجاد و راه اندازی زیرساخت ها ارتباط تنگاتنگی بین این دو وزارتخانه وجود دارد. ماموریت ها و خدمات یکی است و آن رضایت مسافران و گردشگران است.
او با اشاره به اهمیت تنوع بخشی به محصولات گردشگری اضافه کرد: خارج شدن از تک محصولی بودن گردشگری همیشه مورد تاکید مونسان بوده است به همین دلیل در حوزه گردشگری دریایی برنامه ریزی ها، راهکارها و لطمه شناسی ها انجام شده و کمیته ای در این ارتباط شکل گرفته است.
معاون گردشگری اشاره کرد: در گذشته فقط روی گردشگری تاریخی و فرهنگی و نقاط خاصی برای گردشگران ورودی تمرکز شده بود و گردشگری دریایی که یکی از ظرفیت های مهم کشور است مغفول مانده بود.
او با اشاره به برنامه هفتم و منویات مقام معظم رهبری درباب ارتقای ظرفیت گردشگری دریایی بیان کرد: کمیته فنی مشترکی در این راستا تشکیل شده است و شیوه نامه، نحوه صدور مجوزهای گردشگری دریایی، آموزش، تبادل تجربه، مجوز ساخت و سازها همچون اهداف تعریف شده برای این کمیته است.
تیموری همین طور به محول شدن محوریت همکاریهای گردشگری پنج کشور ساحلی دریای خزر به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: در حال نهایی کردن توافقنامه مشترک با وزارت امور خارجه هستیم. مقرر است نخستین اجلاس وزرای گردشگری این پنج کشور ساحلی در استان گلستان اجرا شود.
پتانسیل بالای کشور در گردشگری دریایی
راستاد نیز با ابراز امیدواری که امضای این تفاهمنامه به تقویت گردشگری دریایی منتهی شود، اضافه کرد: داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور نشانگر پتانسیل بالای کشور در حوزه گردشگری طبیعی دریایی است. امیدواریم که با همکاریهای دو طرفه در زیرساخت ها، تجهیزات و امکانات گردشگری دریایی کمبودی در این عرصه نداشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت مسافری دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور را ۲۴، ۸ میلیون نفر در سال عنوان نمود و اظهار داشت: برمبنای اهداف و توسعه هایی که در حال انجام می باشد این میزان در سال آینده به ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید. همین طور هم اکنون ۵۷ کشتی مسافربری با ۷۵۰۰ صندلی در کشور فعالیت دارد و عمدتا در راه بندرعباس به جزیره قشم تردد دارند.
در ادامه راستاد به برخی دیگر از ظرفیت ها و اقدامات انجام شده اشاره و ابراز امیدواری کرد بواسطه این تفاهم نامه و تعاملی که شکل می گیرد کشور در حوزه گردشگری دریایی نقیصه ای نداشته باشد.
توسعه کارهای گردشگری ساحلی و دریایی در قالب طرح‏ ها و برنامه های سازگار با محیط زیست، ایجاد زمینه های لازم برای همکاری و تبادل دانش و اطلاعات و نیز کمک به تولید محتوا بمنظور توسعه منابع گردشگری ساحلی و دریایی کشور و همکاری در امتداد ارتقای فرهنگ استفاده گردشگری از دریا بعنوان ابزاری برای افزایش نشاط اجتماعی، تنوع بخشی به درآمد ساحل نشینان و معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل دریا از موضوعات این تفاهم نامه بود.


منبع:

1399/12/15
12:39:35
0.0 / 5
201
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , خدمات , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری