استفاده از فناوری لیزر در پاکسازی آثار محوطه ارزانفود

استفاده از فناوری لیزر در پاکسازی آثار محوطه ارزانفود

به گزارش تور و گردشگری طرح تحقیقاتی استفاده از فناوری لیزر در پاکسازی سطح آثار آهنی تاریخی با استفاده از نمونه های آثار آهنی متعلق به محوطه ارزانفود همدان توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی انجام شد.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شیبا خدیر مجری طرح استفاده از فناوری لیزر در پاکسازی سطح آثار آهنی تاریخی، این پاکسازی را یکی از اقدامات چالش برانگیز در امر مرمت آثار تاریخی برشمرد و اظهار داشت: در این عرصه روش های گوناگونی برای پاکسازی اصولی و علمی، مورد استفاده مرمتگران قرار می گیرد که هر کدام مزایا، معایب و محدودیت های خاص خویش را دارند.
او با اشاره به اینکه در این بین استفاده از لیزر بعنوان ابزاری با قابلیت های ویژه همواره مطرح بوده خاطرنشان کرد: از این تکنولوژی در جهت تصویربرداری و مستندنگاری، تشخیص و پاکسازی در حفاظت و مرمت آثار تاریخی استفاده می شود.
این پژوهشگر اظهار نمود: لیزر (تقویت نور نشر برانگیخته) بعد از اختراع در سال ۱۹۶۰ با رشد و توسعه سریع خود، بعنوان ابزاری مؤثر در علوم و صنایع مختلف تبدیل گشته و استفاده از آن در پاکسازی سطح آثار تاریخی توسط جان آسموس در دهه هشتاد میلادی شروع شده و تا کنون پیوسته درحال رشد و تکامل است.
او در میان نمونه فعالیتهای انجام شده در سالهای اخیر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی در زمینه استفاده از لیزر، به پاکسازی سطح مفرغ های متعلق به محوطه میراث جهانی بم، پاکسازی الیاف فلزی متعلق به پرچم نادری و رسوب زدایی سطح نقره تاریخی اشاره نمود.
خدیر اضافه کرد: بهره گیری از این تکنولوژی در کنار سایر روش های معمول پاکسازی در جهت تکمیل و بهبود عملیات حفاظت از آثار فلزی نقش بسزایی دارد و این روش به دلیل عدم تحمیل فشار مکانیکی خارجی بر اشیا بسیار ترد و تغییر یافته می تواند در درمان برای پیشگیری از خرد شدن بیشتر کاربرد مفیدی داشته باشد.
او امکان پاکسازی دقیق جزئیات و لایه های سطحی ظریف را از مزایای دیگر استفاده از لیزر برشمرد و اظهار داشت: یکی از خصوصیت های اصلی پرتو لیزر به دلیل تک رنگ بودن آن فرق قائل شدن بین سطح پاکیزه شده و لایه مدنظر برای حذف است و از سویی استفاده از این روش به دلیل تخریبی بودن احتیاج به آگاهی و دانش کافی دارد.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه در مورد آثار آهنی تاریخی استفاده از لیزر برای پاکسازی چسب ها و پوشاننده های آثار آهنی و پاکسازی محصولات خوردگی حجیم کاربردهای گسترده ای دارد اضافه کرد: اشیا آهنی همواره با پدیده خوردگی روبرو هستند و با محصولات خوردگی متنوعی پوشیده می شوند به علت این تغییرات، آثار شکننده، متخلخل و فاقد مغز فلزی می شوند بنابراین در صورت احتیاج به پاکسازی سطحی، باید از روش های مطمئن بدون فشار مکانیکی بهره برد تا هم بتوان مواد اصلی و هم اطلاعات ساختاری جزئی روی سطح آثار را حفظ کرد.
مجری طرح استفاده از فناوری لیزر در پاکسازی سطح آثار آهنی تاریخی تصریح کرد: در مورد پاکسازی آثار آهنی بیشتر از لیزر ND: YAG استفاده می شود.
خدیر هدف از این تحقیق را بررسی تاثیر پرتوهای لیزر بر روی سطح آهن های تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: در این پژوهش از لیزرهای ND: YAG و CO2 استفاده شده که با کمک روش های میکروسکوپی و آنالیز دستگاهی به بررسی این تاثیر در پاکسازی سطح پرداخته می شود.
به گفته این پژوهشگر، نمونه های مورد استفاده در این پژوهش آثار آهنی متعلق به محوطه ارزانفود همدان بوده و نتایج به دست آمده تا کنون (از فاز اول این طرح) حاکی از حذف رسوبات سطحی محیطی است لیکن در نواحی با تغییر رنگ ناشی از تبدیل و تحولات محصولات خوردگی روبرو می باشیم.
او اظهار داشت: بررسی بیشتر تاثیر طول موج های مختلف لیزر و سایر متغیرهای آن در ادامه این طرح انجام و نتایج به دست آمده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
مجری طرح استفاده از فناوری لیزر در پاکسازی سطح آثار آهنی تاریخی در انتها اضافه کرد: این طرح توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی با همکاری پرستو نعیمی طرئی، فرشته رحیمی، نازلی دارخال (پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی)، هادی ملکی (پژوهشگاه علوم فنون هسته ای)، اسماعیل همتی ازندریانی (دانشگاه بوعلی همدان) و علی خاکسار (میراث فرهنگی استان همدان) در دست انجام است.


منبع:

1400/06/17
11:59:21
5.0 / 5
1146
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخی , تكنولوژی , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری