رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران:

۷۰ درصد بازار طبیعت گردی در اختیار غیر مجازها است

۷۰ درصد بازار طبیعت گردی در اختیار غیر مجازها است

جواهرزاده اظهار داشت: حالا 70 درصد بازار طبیعت گردی در اختیار غیر مجازهاست. این تورها طرفداران خودرا دارند و انگیزه شرکت کنندگان از حضور در آنها رفتن به فضایی برای رهایی از محدودیت های شهری است.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، فرید جواهرزاده رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در نشست سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران که از روز گذشته شروع شده و امروز نیز در دانشگاه علم و فرهنگ ادامه خواهد داشت اظهار داشت: سالی که در آن قرار گرفته ایم بنا به تعریف سازمان جهانی گردشگری سال رشد فراگیر توریسم دنیا لقب گرفته است و بدون شک این شعار بعد از پاندمی اخیر که جهان را متأثر ساخته به دنبال ایجاد تحرک و الزام کشورهای مختلف به هماهنگی و هم افزایی و بازگشت به شرایط مطلوب و ایده آل در صنعت گردشگریست. شیوع و فراگیر شدن پاندمی کووید ۱۹ شرایط عجیبی در دنیا رقم زده که بخش اعظمی از توان بخش گردشگری و اکوتوریسم را منفعل کرده و متأسفانه شاهد تعطیلی فراگیر بنگاه ها و مؤسسات گردشگری وهمچنین بیکاری فزاینده فعالان این بخش در سراسر دنیا هستیم که لزوم برنامه ریزی برای افزایش میزان تاب اوری و بازگشت مجدد تمامی فعالان و بازگشایی بنگاه هایی گردشگری لازم و ضروری به نظر می آید. شایسته است با مغتنم شمردن برگزاری همایشهای علمی و استفاده از نقطه نظرات صاحبان اندیشه و فن و با ایجاد ارتباط بین پژوهشگران و آشنا نمودن آنان با آخرین دستاوردهای نظری و عملی در ایجاد تحرک بخشی به کارهای گردشگری همچون بازشناسی اقدامات مشترک پسا کرونا بین دولت، بخش خصوصی و مردم، از ظرفیت تمامی کنشگران صنعت گردشگری کشور برای بهبود وضعیت موجود بهره برده تا ضمن بهره مندی از تجربیات سایر کشورها اقدامات مقتضی را فراهم نماییم.
وی اظهار داشت: یکی از دغدغه های فکری و بیم و امیدهای همکارانم در انجمن علمی طبیعت گردی ایران این است که گرایش دانش آموزان مقاطع متوسطه به تحصیل در رشته های دانشگاهی علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشته های علوم انسانی و بین رشته ای در چند سال اخیر بی حد و حصر و غیر متعارف شده است این مساله دغدغه چند سال قبل متخصصان حوزه های مدیریت و علوم اجتماعی و همچون مدیریت گردشگری بوده است. اما شرایط پیش رو بسیار نگران کننده تر است. نگرانی بیش از قبل از افزایش جذب دانشجویان بدون کنکور علاوه بر رشته های کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد هم آغازشده که بیم آن می رود به تربیت دانشجویان کم مایه منجر شود که باز لازم است تمهیدات ویژه ای در این خصوص اندیشیده شود و با هم فکری همه همکاران فرهیخته، بتوان اقدامات مؤثری در امتداد جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشته های گردشگری و همچون طبیعت گردی برداشت، به شکلی که شاهد شکوفایی و رشد بیش از پیش این دو حوزه و به تبع آن علوم دیگر در سطوح جامعه باشیم.
وی اضافه کرد: موضوع دوم، جایگاه توانمندسازی نیروی انسانی بخش گردشگری یعنی نهاد ترویجی علم و پژوهش در زمینه گردشگریست که مورد بی مهری قرار گرفته است. پرواضح است که نقش آموزشی آن در وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مشخصاً در دانشگاه های کشور و بخش حرفه ای آن به دوش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است و متأسفانه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در پایین ترین سطح این تعامل قرار گرفته و نهادهای مذکور هرکدام به اصطلاح ساز خودرا زده و وقعی به تصمیمات و برنامه های وزارت میراث نمی گذارند.
جواهرزاده اظهار داشت: موضوع دیگر اهتمام دولت سیزدهم به مقوله گردشگری و اهمیتی است که می تواند به رشد و کوشش مؤثر برای فراهم سازی موجبات موفقیت در این عرصه را فراهم آورد. در وضعیت امروز که دولت با تاکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری در پی رفع کاستی های اقتصادی و ارزش آفرینی در زمینه اقتصاد و ازجمله اشتغال است استفاده از متخصصان و پیشکسوتانی که در ضمن دهه های گذشته اهتمام جدی خویش را وقف اعتلای گردشگری کشور کرده اند اهمیت بیشتری می یابد و در این خصوص همراهی علمای اعلام به ویژه ائمه جمعه و جماعات و مدیران عالی حوزه های علمیه کشور فرصت بی بدیلی برای هم افزایی و همگرایی دست اندرکاران و متولیان گردشگری و صاحبان تریبون های مقدس بوجود آورده که لازم است از این فرصت نهایت استفاده و بهره برداری را به عمل آورد و در این وفاق ملی ظرفیت تحمل پذیری جامعه برای افزایش سطح آگاهی های عمومی و فراهم شدن زیرساخت لازم برای توسعه بنیادین و همه جانبه گردشگری در کشور را فراهم نمود.
این کارشناس گردشگری اظهار داشت: تمرکز دولت بر مقوله گردشگری خانواده محور و گردشگری داخلی نیز از جهات مختلف قابل بررسی و اهمیت است. از آنجائیکه سبک سفر بخش عمده ای از ایرانیان به شکلی است که به جز هزینه بنزین و هزینه اسکان عملاً هزینه مازادی بر توریست تحمیل نمی کند و در نتیجه فراز و نشیب ها و بحران های اقتصادی کشور بر این بخش از گردشگری بی تأثیر و یا کم تأثیر است و از آنجائیکه این رویکرد برای تحرک بخشی به فضای کسب وکار و استفاده از ظرفیت اشتغال در مقاصد مختلف روستایی و نظایر آن در نظر گرفته می شود، توسعه و ترویج گردشگری داخلی باید مورد ارزیابی دقیق تری قرارگرفته و بصورت جدی مطالعه و برنامه ریزی شود.
جواهرزاده اظهار داشت: پژوهش های صورت گرفته در قالب پیمایش ملی گردشگری ایران نشان میدهد که اغلب توریستهای داخلی از واحدهای اقامتی غیر رسمی بهره برده و باتوجه به استفاده حداکثری از وسیله نقلیه شخصی در سفرهای داخلی عمده هزینه حمل و نقل سفر مربوط به بنزین و استهلاک خودرو است. نزدیک به سه چهارم گردشگران در مسافرت خود هیچ پولی برای دیدار از جاذبه های گردشگری پرداخت نمی کنند و همین طور ۷۷ درصد گردشگران در طول سفر خود هیچ وعده غذایی را از رستوران ها یا مراکز تهیه و توزیع غذا دریافت نکرده اند و حتی از بین پنج نفر توریست داخلی چهار نفر در طول سفر خود هیچ کالایی را بعنوان سوغات خریداری نکرده اند. بر این اساس لازم است در زمینه توسعه و ترویج گردشگری داخلی بعنوان یکی از راهبردهای اساسی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی در دوره ی جدید تجدید نظر اساسی صورت پذیرد.
جواهرزاده اظهار داشت: مرکز آمار ایران در قسمتی از گزارشی که اخیراً درباره نحوه گذراندن اوقات فراغت و اوضاع گردشگری خانوارها منتشر نموده با تفکیک مراکز اقامتی، سهم طبیعت گردی را ۶/ ۲ درصد اعلام نموده است. این در حالیست که این رقم در خیلی از کشورهای جهان میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد است. مقایسه این دو نرخ به سوال درباره علت ریزنقش بودن طبیعت گردی در ایران می رسد. با فرض احتساب تورهای مجاز و غیررسمی باز هم آمار طبیعت گردی در ایران پایین است، همانطور که داده های آماری مرکز آمار کشور هم از عدد دو میلیون طبیعت گرد حکایت دارد اما قسمتی از آمار پایین طبیعت گردی را به وضعیت نابسامان تورهای طبیعت گردی باید مرتبط دانست و این که هم اکنون ۷۰ درصد بازار طبیعت گردی متأسفانه در اختیار غیر مجازهاست. این تورها طرفداران خاص خودرا دارند و انگیزه شرکت کنندگان از حضور در آنها رفتن به فضایی برای رهایی از محدودیت های شهری است. متأسفانه تصور عمومی نسبت به طبیعت گردی با این تورهای بدون مجوز که بخش بزرگ تری از بازار را دارند شکل گرفته است. خانواده ها با دیدن تصاویر گرفته شده توسط فرزندان شان فکر می کنند چنین تورهایی مناسب آنها نیست، این در حالیست که تورهای طبیعت گردی اقسام خودرا دارد که تعدادی از آنها مخصوص خانواده ها یا افرادی با سن بالاتر طراحی شده است تا بتوانند در مسافرت به آرامش برسند. به واقع عرصه طبیعت گردی نشان می دهد، فقدان آموزش و حضور مدیریت شده بخش خصوصی در کنار عدم نظارت بر تورهای غیرمجاز، طبیعت گردی را در ذیل سایر اقسام گردشگری در ایران قرار داده و تحرک در این بخش تنها زمانی مقدور خواهد بود که چالش های ذکر شده مرتفع شوند.
این کارشناس طبیعت گردی اظهار داشت: طی دوره گذشته بازبینی سیاست های اجرائی طبیعت گردی کشور تا اندازه ای مورد توجه قرار گرفت و با دعوت از متخصصین و ذی نفعان لزوم توجه به بخش طبیعت گردی با همکاری و همفکری مجامع علمی دانشگاهی و فعالین بخش خصوصی و فراهم نمودن زمینه های لازم برای بازبینی قوانین و مقرراتی که در این عرصه موجود هست در قالب سند ملی توسعه طبیعت گردی در جریان بود اما متأسفانه با وجود این اقدامات هیچ وقت به ثمر ننشست. یکی از با اهمیت ترین اهدافی که در این سند مورد توجه و اهتمام اعضا قرار داشت یکپارچه کردن ساختارهای موجود در حوزه طبیعت گردی و جلوگیری از پراکندگی و موازی کاری در این عرصه ها و ساماندهی بخش خصوصی و حل موضوعات و مشکلات بخش خصوصی است که بر این اساس، سند ملی توسعه و مدیریت طبیعت گردی کشور در اواخر سال ۱۳۹۵ بازبینی شد اما همچنان در انتظار طرح در هیأت دولت می باشد. باتوجه به نتایج حاصل از بررسی مرکز تجارت جهانی درباب اولویت های توسعه گردشگری که طبیعت گردی و توریسم جامعه محور را در کنار گردشگری فرهنگی و توریسم سلامت جزو اولویت های توسعه گردشگری در پسا کرونا پیش بینی می کند بنظر می رسد بخشنامه و سند توسعه طبیعت گردی بتواند نقشه راه توسعه این نوع گردشگری در کشور به شمار آید و بدین جهت لازم است پیگیری لازم از طرف معاونت گردشگری معمول و جهت طرح در هیأت دولت به سرعت اقدام گردد.

1400/07/29
22:26:41
5.0 / 5
289
تگهای خبر: آموزش , تخصص , توریست , جاذبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری