پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی:

تمرکز بر میراث مشترک نوروز روابط با سازمان شانگهای را تقویت می کند

تمرکز بر میراث مشترک نوروز روابط با سازمان شانگهای را تقویت می کند

به گزارش تور و گردشگری پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی اظهار داشت: تمرکز و گسترش فعالیتهای فرهنگی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حوزه های مشترک و فراگیر تمدنی و میراثی، مانند «آیین های نوروز» منجر به توسعه دیپلماسی فرهنگی، رونق «صنعت گردشگری» و تقویت روابط ایران با این سازمان می شود.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایرنا، عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در بیست ویکمین نشست سران همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ (۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان تصویب گردید. سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین المللی و بین دولتی است که با هدف همکاریهای چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ میلادی تاسیس شد.
در حال حاضر کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران اعضای رسمی سازمان همکاری شانگهای و کشورهای افغانستان، مغولستان، و بلاروس اعضای ناظر و جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه، و سریلانکا از شرکای طرف گفت وگوی این سازمان هستند.

همکاری فرهنگی مشترک، همگرایی منطقه ای کشورهای شانگهای را تقویت می کند
مریم سه دهی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره مزیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organisation) گفت: پیوستن ایران به این سازمان مزیت های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به همراه خواهد داشت، اما یکی از مهم ترین راهکارهای تعمیق و تقویت روابط میان کشورهای عضو این سازمان، کارهای برنامه ریزی شده در مورد سنت ها و آیین های مشترک فرهنگی، هنری و تمدنی است.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی اظهار داشت: سازمان شانگهای از مهم ترین نهادهای منطقه ای و جهانی در حوزه ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک است که مساحت سرزمین های تحت حاکمیت کشورهای عضو و ناظر آن بیشتر از ۳۵میلیون کیلومترمربع و جمعیتی بیشتر از سه میلیارد نفر (بیش از ۴۰ درصد جمعیت دنیا) را در بر می گیرد.
گسترش تعاملات وهمکاری مشترک ایران با کشورهای عضو سازمان شانگهای در زمینه فرهنگی و هنری علاوه بر معرفی صحیح جاذبه های تاریخی و تمدنی ایران راهکارهای موثر برای توسعه دیپلماسی فرهنگی و سیاستگذاری هدفمند برای رونق صنعت گردشگری را فراهم و منجر به تقویت همگرایی منطقه ای ایران با کشورهای عضو این سازمان می شود.


نوروز، سنتی مشترک میان کشورهای عضو سازمان شانگهای
سه دهی با اشاره به اینکه همکاریهای فرهنگی بخشی از چارچوب فعالیتی سازمان همکاری شانگهای است، اظهار داشت: وزیران فرهنگ کشورهای عضو این سازمان برای اولین بار در آوریل ۲۰۰۲ سند همکاری مشترک فرهنگی را در نشست پکن امضا کردند. یکی از راهکارهای تقویت روابط فرهنگی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تمرکز بر روی سنت ها و نمادهای مشترک فرهنگی، هنری و تمدنی است که جشن نوروز یکی از همین سنت هاست و در بین همه کشورهای عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای آیینی مشترک بوده و نماد صلح جهانی و هم افزایی فرهنگی ایران با همسایگان خود محسوب می شود.

ثبت نوروز در تقویم مجمع عمومی سازمان ملل
سه دهی بیان کرد: اهمیت نوروز به اندازه ای است که در ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰ میلادی) مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای روز ۲۱ مارس را بعنوان روز جهانی نوروز به تصویب رساند و در تقویم خود درج کرد و برای اولین بار در تاریخ این سازمان نوروز بعنوان مناسبتی بین المللی به رسمیت شناخته شد.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی اضافه کرد: قطعنامه نوروز به ابتکار نماینده ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی عرضه شد و در مرحله بعد هند، آلبانی و مقدونیه به آن پیوستند.

ثبت نوروز در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو
سه دهی گفت: پرونده نوروز در مهرماه ۱۳۸۸ توسط ۷ کشور تمدنی حوزه نوروز (ایران، جمهوری آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان) در لیست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید که حکایت از ظرفیت های بزرگ این رخداد در پیوند ملت ها داشت. در سال ۱۳۹۳ هم با تقاضای الحاق ۵ کشور (افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان) این پرونده باردیگر تدوین و به یونسکو ارسال شد و در ۱۰ آذر ۱۳۹۵ مجدد به ثبت رسید.

نوروز با قدمتی ۳هزار ساله در ایران
سه دهی به قدمت ۳هزار ساله نوروز در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: چهار روز اول فروردین، تعطیلات رسمی نوروز در ایران است. رویاندن سبزه، چهارشنبه سوری، خوردن سبزی پلو با ماهی در شب عید، پختن سمنو و کلوچه های خانگی، چیدن هفت سین، دید و بازدید، هدیه دادن، سیزده به در همچون مهم ترین سنت های مشترک ایرانی ها برای عید نوروز است.


بهار چینی و عید نوروز
سه دهی بیان کرد: نوروز در بیشتر از ۲۰ کشور جهان همچون ایران، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، استانهای غربی چین، مناطق کردنشین ترکیه، مغولستان، هند، پاکستان، روسیه (تاتارستان، باشقیرستان، داغستان)، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه جشن گرفته می شود و در بعضی از کشورهای یاد شده تعطیل رسمی است.
مدیرمسئول پایگاه خبری عالی گرد درباره سنت های مشترک نوروز در بین کشورهای عضو شانگهای اظهار داشت: در چین، بهار چین با عید نوروز شباهت های زیادی دارد. عید بهار چینی بین روزهای ۲۱ ژانویه و ۲۰ فوریه برگزار می گردد که به معنای خداحافظی با سال قبل و استقبال از سال نو است.
وی اضافه کرد: مردم چین در عید بهار همچون ایرانیها در نوروز، لباس نو می پوشند، به دیدن اقوام می روند و جملاتی مانند «عید بهار مبارک» را می گویند. شام شب سال نو برای چینی ها اهمیت زیادی دارد، چونکه آنرا عاملی برای جمع شدن افراد خانواده می دانند. یکی از غذاهای مرسوم در شب عید، ماهی است که نماد ثروت، سلامت و خوش شانسی برای چینی ها بشمار می رود.


نوروز یا پاتتی در هند / قداست نوروز برای شیعیان هندی
سه دهی اظهار داشت: در هندوستان، زنده شدن طبیعت بعنوان نوروز یا شروع سال جدید توسط پارسیان هند جشن گرفته می شود. جشن های ایرانی بخصوص نوروز میان مردم شبه قاره بخصوص در دربار پادشاهان تیموری به اوج خود رسید که این مساله متاثر از وجود پارسیان و زرتشتیان مهاجر به هند بود.
در حال حاضر سال نو ایرانی در هند با دو عنوان نوروز یا پاتتی شناخته می شود و بیشتر در ایالت های گجرات و ماهاراشترا و کشمیر جشن گرفته می شود. تهیه لباس های نو، طبخ غذاهای متنوع، تزئین خانه و محله، بازدید از اقوام از آیین های نوروز در هند است که از رسوم نوروزی مشترک بین هند و دیگر کشورهای این حوزه است. فالوده شیر و گلاب، ماهی نادور، مرغ و شلغم همچون غذاهای محبوب هندی ها در روزهای نوروز است.
مدیرمسئول پایگاه خبری عالی گرد توضیح داد: نوروز برای شیعیان هند از قداست خاصی برخوردارست چونکه برپایه اسناد اسلامی اتفاق های زیادی در این روز پیش آمده؛ برای نمونه کشتی نوح در کوه جودی آرام گرفته، پیامبر (ص) کعبه را از بت ها پاک کرده و غدیرخم(۱۸ ذی الحجه) مصادف با نوروز بوده است. بنا بر این بعضی مسلمانان هند نوروز را روزه می گیرند، قصیده های منتسب به امام علی(ع) را می خوانند و نذری می دهند. این سنت ها میان شیعیان پاکستان هم رواج دارد.


نوروز در بین شیعیان و زرتشتیان پاکستان
سه دهی درباره آیین های نوروز در پاکستان اظهار داشت: در پاکستان، جشن های نوروز در مناطقی از ایالت های بلوچستان، گلگیت-بلتستان، خیبرپختونخوا (شهرهای پیشاور، سوات، بنو) و شهرهای مختلف ایالت پنجاب انجام می شود. جامعه زرتشتیان که بیشتر در کراچی پاکستان هستند، عید نوروز را با دیدارهای خانوادگی و حضور در پارک ها جشن می گیرند.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی گفت: از آداب و رسوم جشن نوروز در بین مردم پاکستان میتوان به خانه تکانی، پوشیدن لباس نو، پخت انواع غذا و شیرینی مانند شکرپاره، سوهان حلوا، لدو اشاره نمود. شیعیان پاکستان این ایام را منتسب به امیرالمومنین(ع) می دانند که در واقع همان جشن عید غدیرخم است و به صورت معمول در ۲۱ مارس(اول فروردین) برگزار می گردد.


نوروز، یکی از اعیاد مقدس قرقیزها
سه دهی با اعلان اینکه در قرقیزستان، روز ۲۱ مارس عید نوروز و تعطیل رسمی است، گفت: نوروز برای قرقیزها از مقدس ترین اعیاد است، آنها آیین های نوروزی را با شکوه تمام برگزار می کنند. نوروز در این سرزمین تنها یک روز است که در ۲۱ مارس برگزار می گردد.
مدیرمسئول پایگاه خبری عالی گرد اضافه کرد: در روزهای نوروز جوانان بازی های ملی مثل اولاق تارتیش یا کوک بورو (بزکشی) برگزار می کنند. طبق سنت قرقیزی ها در روزهای نوروز بهترین غذاها را تهیه می کنند مهم ترین مراسم نوروزی قرقیزها، سمنوپزی است که قرقیزها به آن سومولوک می گویند.


«جشن نوروز» یا «مارس نوروز» در قزاقستان
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی اظهار داشت: در قزاقستان، به سبب تقارن روز ۲۲ مارس با روز اول فروردین، جشن نوروز به نام مارس نوروز خوانده می شود و تعطیل رسمی است. نوروز در قزاقستان از ۱۴ تا ۲۳ مارس است و هر روز با یک عنوان ویژه مثل روز سلام، روز طبیعت، روز یادبود و... گرامی داشته می شود.
سه دهی اضافه کرد: برگزاری خیمه های بزرگ، برگزاری نمایش در مورد فرهنگ قزاق ها در نوروز، پوشیدن لباس های محلی، رقص و پای کوبی، اسب دوانی، و مشاعره از برنامه های جشن نوروز در قزاقستان است.
وی گفت: پختن غذایی با نام نوروز کوژه (کوژه به مفهوم آش) که به معنای خداحافظی با زمستان است با هفت نوع ماده غذایی در بین مردم رواج دارد. عدد هفت در فرهنگ مردم قزاق جایگاه خاصی دارد.


«سمنوپزی» یکی از جاذبه های نوروزی ازبکستان
سه دهی اظهار داشت: نوروز یکی از با ارزش ترین تعطیلات در ازبکستان و پختن سمنو یکی از اصلی ترین جاذبه های نوروز این کشور است؛ زنان محلی دور دیگ سمنو جمع شده و آواز می خوانند، سمنو را هم می زنند و بامداد آنرا میان اقوام و همسایگان خود پخش می کنند. خانه تکانی، پوشیدن لباس های سنتی، آماده کردن سفره های رنگی و پر از خوراکی، پختن نان سنتی نیشالدا و پلوی معطر سامساپفکی همچون رسوم مشترک در بین اقوام مختلف ازبک است.


«نوروز»، جشن محبوب تاتارهای روسیه
سه دهی درباره برگزاری آیین های نوروز در روسیه گفت: در خیلی از مناطق روسیه مانند چچن، اینگوشیا، اوستیای شمالی، آدیغه، داغستان نوروز را جشن می گیرند. دولت روسیه نگاه ویژه ای به نوروز دارد به شکلی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور هرساله به مناسبت نوروز پیام منتشر می کند. مقامات روسیه، نوروز را عاملی برای اتحاد میان ملل و اقوام متعدد روسیه می دانند.
نوروز یکی از محبوب ترین جشن ها نزد تاتارهای روسی است. تاتارها برای نوروز، هفت نوع غذا از سبزیجات تهیه می کنند که مشهورترین آنها سمنو است. همینطور جشنواره ای به نام پُلو نیز برگزار می گردد که در آن ۱۰ها آشپز حدود یک تُن پلو می پزند و در حین تهیه آن، فنون پخت این غذا در بین ملل مختلف نشان داده می شود.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی اظهار داشت: در شهر مسکو هم جشن نوروز با حضور هزاران نفر در مجموعه نمایشگاهی روسیه و پارک ودنخا جشن گرفته می شود. این پارک دارای مجسمه های بزرگ با طراحی فوق العاده توسط مجسمه سازان سرشناس مسکو، دریاچه شبیه سازی شده، گل خانه، شهربازی، و چندین میدان با نمادهای ملی مسکو است.


«نوروز» یا «جشن بزرگ» در تاجیکستان
سه دهی با اعلان اینکه نوروز در تاجیکستان به نام جشن بزرگ مشهور است، توضیح داد: در تاجیکستان، پنج روز اول بهار هرسال به مناسبت جشن های نوروزی تعطیل می باشد. برنامه های نوروز با آتش بازی در پارک های شهر دوشنبه در نخستین روز آغاز و با برگزاری جشن در نوروزگاه ادامه پیدا می کند. خانه تکانی(جاروب بندان)، سمنوپزان(سمنو یا سَمَنک)، گل گردانی همچون مهم ترین آیین های نوروزی در این کشور است.


«نوروز» میراث مشترک کشورهای عضو شانگهای
سه دهی با اعلان اینکه نوروز در همه کشورهای عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای جشن گرفته می شود، اظهار داشت: در همه این کشورها تمرکز بر روی آیین های سنتی نوروز مانند خانه تکانی، پوشیدن لباس نو، تهیه شیرینی و غذاهای خانگی، استفاده از لباس ها و صنایع دستی محلی و بازی های محلی است؛ ازاین رو باتوجه به انتخاب شعار گردشگری برای رشد فراگیر توسط سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ و بهره گیری از ظرفیت های مشترک و فراگیر فرهنگی نوروز می توان کارهای فرهنگی بین المللی و منطقه ای مناسب برای توسعه گردشگری میان کشورهای عضو این سازمان را برنامه ریزی کرد.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی اظهار داشت: کارهای فرهنگی هنری با محوریت نوروز را میتوان به ۵ بخش هنرهای نمایشی، هنرهای ترسیمی و تجسمی، هنرهای ادبی، فیلم و سینما، و بین الملل تقسیم کرد. در بخش هنرهای نمایشی میتوان به اجرای موسیقی، تئاتر زنده و عروسکی، نمایش هایی آیینی با مبحث نوروز یا ساخت قطعه موسیقی نوروز با همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پرداخت.
مدیرمسئول پایگاه خبری عالی گرد اضافه کرد: همینطور میتوان علاوه بر دعوت از هنرمندان عرصه موسیقی برای ساخت قطعات موسیقی در مورد نوروز، از اهالی هنر که در زمینه نوروز قطعه موسیقی و آهنگ ساخته اند، تجلیل نمود.
در بخش هنرهای ترسیمی و تجسمی، برگزاری نمایشگاه های نقاشی، طراحی، عکس، کاریکاتور، خوشنویسی با مبحث نوروز و محیط زیست، جنبه های آیینی و ورزشی نوروز و همینطور برگزاری جشنواره مجسمه سازی برای نمادهای فرهنگی نوروز، همچون رویدادهایی است که به تقویت روابط هنرمندان کشورهای حوزه نوروز بخصوص اعضای سازمان شانگهای کمک می نماید. دیوارنگاری و ساخت و معرفی نمادهای فرهنگی، آیین ها و سنت های تمدنی نوروز در پایتخت ها و شهرهای بزرگ کشورهای عضو سازمان شانگهای در تقویت ارتباطات فرهنگی و هنری میان ملت ها بخصوص جامعه هنرمندان و فرهیختگان این حوزه کمک می نماید.


تشکیل کمیته بررسی همکاریهای فرهنگی اعضای شانگهای / تاسیس مجمع جهانی نوروز
سه دهی اظهار داشت: در بخش هنرهای ادبی با برگزاری جشنواره های شعر، داستان و خاطره نویسی، تدوین تاریخ شفاهی فرهنگ نوروز در کشورهای عضو سازمان شانگهای، تجلیل از اهالی قلم که در حوزه نوروز، فیلم نامه، شعر و داستان نوشته اند، زمینه آشنایی فرهیختگان این حوزه و تولید آثار مشترک بین المللی را فراهم می آورد.
مدیرمسئول پایگاه خبری عالی گردبه اهمیت و تاثیرگذاری فیلم و سینما در توسعه تعاملات فرهنگی اشاره و بیان کرد: ساخت فیلم کوتاه، سریال، مستند سینمایی و انیمیشن های دو زبانه با محوریت تاریخچه، آیین ها و رسوم مشترک نوروز و همینطور برگزاری جشنواره های در رابطه با نوروز در زمینه آیین ها و سنت ها، لباس و غذاهای محلی به صورت دوره ای و هر سال در یکی از کشورهای عضو سازمان شانگهای در چارچوب دیپلماسی نوروز در تعمیق روابط فرهنگی و هنر مردم حوزه تمدنی نوروز و کشورهای عضو سازمان شانگهای موثر است.
وی با اشاره به توسعه گردشگری خوراک در جهان اظهار داشت: کشورهایی مانند مالزی، چین، تایلند و ترکیه در دو دهه گذشته سرمایه گذاری های بسیاری روی صنعت خوراک و گردشگری خوراک انجام داده اند، با تولید و انتشار محصولات فرهنگی مانند فیلم و کتاب و تبلیغات و بازاریابی هدفمند، گردشگران بسیاری را جذب کرده اند؛ باتوجه به تنوع غذاهای محلی و سنتی اقوام در کشورهای عضو سازمان شانگهای از ظرفیت و جاذبه های خوراک و نوشیدنی در قالب دیپلماسی خوراک نوروزی، میتوان به گردشگری در کشورهای عضو این سازمان رونق بخشید
سه دهی با پیشنهاد تاسیس مجمع جهانی نوروز اظهار داشت: در بخش بین الملل تاسیس مجمع جهانی نوروز نقش مهمی در توسعه روابط فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کشورهای حوزه نوروز خواهد داشت.
پژوهشگر مطالعات فرهنگی بین المللی بر لزوم بهره برداری از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی برای برقراری صلح جهانی و تحکیم روابط منطقه ای اصرار کرد و اظهار داشت: برای بهره برداری از ظرفیت های همکاریهای مشترک فرهنگی هنری میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای لازم است کمیته ای مطالعاتی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مشارکت سازمان های مرتبط مانند وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما، تشکیل گردد.


منبع:

1400/08/01
22:07:56
5.0 / 5
1143
تگهای خبر: تاریخی , جاذبه , زمین , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
ttma تور و گردشگری