نماینده مجلس:

رئیس جمهوری تپه حصار دامغان را از عبور خط آهن نجات دهد

رئیس جمهوری تپه حصار دامغان را از عبور خط آهن نجات دهد

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جابه جایی خط راه آهن که از دل مجموعه تاریخی تپه حصار دامغان عبور کرده، نیازمند دستور قاطع رئیس جمهوری است که امیدوارم در این سفر محقق شود.


علی اکبر علیزاده روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا، اضافه کرد: محوطه تاریی تپه حصار دامغان با تمدن هفت هزارساله، تنها تمدن ایران است که شهرنشینی با تمدن را نشان داده است اما ریل راه آهن از وسط این مجموعه گذشته است، در گذشته موافقت هایی جهت انتقال خط راه آهن انجام شد که احتیاج به تصمیم قطعی دارد.
تپه حصار دامغان در ردیف پنج تپه عصر آهن دنیا قرار دارد و در حاشیه جنوبی شهر دامغان واقع است. این تپه باستانی یکی از مهم‎ترین محوطه های دوران قبل از تاریخ در فلات ایران به حساب می آید.
قدمت این محوطه باستانی که سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در لیست آثار ملی به ثبت رسید، به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی گردد و سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا آخر عصر مفرغ را در خود نهان دارد.
وی افزود: حفظ این بنای کهن یکی از مطالبات اصلی مردم دامغان و تمامی تاریخ دوستان است که امیدواریم با دستور دولت، هر چه زودتر انتقال ریل راه آهن عملیاتی و از تخریب بیشتر ای مجموعه تاریخی پرارزش جلوگیری شود.
علیزاده تصریح کرد: ثبت جهانی مجموعه گردشگری تاریخی چشمه علی دامغان هم یکی دیگر از درخواست های مردم این شهر است که امید است تبدیل این مجموعه به باغ ملی و ثبت جهانی آن با پیگیری ویژه هر چه زودتر صورت گیرد.
وی افزود: مجموعه های تاریخی بی نظیر در ارتباط با دوره های مختلف تاریخ ایران، از ظرفیت های این منطقه است که برای معرفی بهتر، جذب توریست و رونق اقتصادی منطقه از صنعت توریسم نیازمند جذب اعتبارات لازم هستیم.
وضعیت بهداشت و درمان، درد کهنه مردم دامغان
علیزاده بیان نمود: مشکلات مردم دامغان و کمبودهای این بخش از نظر کمبود تجهیزات، نبود پزشکان متخصص و فوق تخصص و مراکز درمانی مناسب، درد کهنه اهالی منطقه و از اصلی ترین و اولویت دارترین مشکلات مردم دامغان است.
وی اضافه کرد: وضعیت اسفناک بهداشت و درمان دامغان مبحث مهمی است که باید برای رفع کمبودها هر چه سریع تر عملیات ایجاد بیمارستان دوم در این شهر آغاز و درمانگاه ۵۰ تختخوابی رضایی افتتاح شود.
علیزاده عنوان کرد: تکمیل محور ارتباطی شمال به جنوب، رفع مشکلات کشاورزان در زمینه کمبود آب، ایجاد شرایط لازم برای بهره برداری از معادن غنی جنوب دامغان، طرح توسعه چندین واحد صنعتی، رفع مشکلات مواد اولیه و عرضه تسهیلات کم بهره به برخی از سرمایه داران و ایجاد گام دوم شهرک صنعتی، از دیگر مشکلات موجود در شهرستان دامغان است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدواریم رئیس جمهوری در این سفر، با برنامه ریزی و حضور خود در شهر دامغان، مشکلات را از نزدیک مشاهده و در جهت حل آن اقدام نمایند.


1400/08/12
23:15:23
5.0 / 5
1097
تگهای خبر: باغ , تاریخی , تخصص , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری