گزارش تور و گردشگری؛

حواشی آخرین نمایشگاه گردشگری قرن

حواشی آخرین نمایشگاه گردشگری قرن

آخرین نمایشگاه گردشگری قرن درحالی انجام شد که استانها اهتمام داشتند بعد از دو سال شیوع کرونا، با نمایش صنایع دستی و برنامه های مختلف همه عزم خودرا برای معرفی مقاصد سفر جزم کنند.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از روز نهم در محل دائمی نمایشگاه ها شروع شد و تا روز گذشته ۱۲ بهمن نیز ادامه داشت. در این نمایشگاه که ده سالن به هر دو موضوع صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافته بود، شرکت کنندگان زیادی حضور داشتند.
اما در بین شرکت های ایرانی و فعالانی که به نمایشگاه آمده بودند تنها غرفه خارجی متعلق به سفارت اندونزی بود به جز آن شرکت های عراقی و پاکستانی و ترکی بعنوان میهمان در این نمایشگاه نشست داشتند.
معرفی جاذبه های ناگفته
شاید بتوان گفت بزرگترین و مفصل ترین غرفه متعلق به اصفهان بود که در فضایی بزرگ به معرفی پروژه برای شناخت بیشتر جاذبه های گردشگری این استان پرداخته بود. برای دیدن این غرفه هشت راهنما از راهنمایان گردشگری استان حضور داشتند و افراد را به بخش های مختلف غرفه هدایت کرده و برای آنها استان اصفهان و داستان های ناگفته اش را بیان می کردند.
یلدا مختارزاده یکی از راهنمایان گردشگری اصفهانی است که به خبرنگار مهر اظهار داشت: در این پاویون نه فقط داستانهای ناگفته اصفهان به بازدیدکنندگان معرفی می شود بلکه اهتمام کرده ایم سوغات اصفهان را به نحو دیگری معرفی نماییم همیشه وقتی غرفه اصفهان برپا می شد، تصور بر این بود که سوغات این استان تنها پولکی و گز است درحالی که امسال ما روی معرفی صنایع دستی همچون قلم زنی و قلمکار کار کردیم.
وی در ادامه بیان کرد: همین طور بازدیدکنندگان از این غرفه با نمادهای این شهر و درخت جاویدان نیز آشنا می شوند. نمادهایی که برگرفته از همدلی فعالان گردشگری و طاووس مسجد شیخ لطف الله است.
در بخش مربوط به ادارات کل میراث فرهنگی استانها نیز غرفه ها در متراژ زیادی طراحی شده بود و تعدادی از آنها نمادهایی از جاذبه های گردشگری و تاریخی خودرا به نمایشگاه آورده بودند مانند برج قابوس که ماکت آن در ابعاد بزرگی در غرفه جانمایی شده بود. یا استان قزوین که یکی از عمارت های تاریخی خودرا بعنوان غرفه بازسازی کرد.

در غرفه استان گیلان نیز رشتی دوزی و سوغات و استفاده از المان های سبز و اقامتگاه چوبی تم اصلی این استان در همه نمایشگاه های گردشگریست.
در واقع فروش صنایع دستی و برخی سوغات، سبب شده بود تا به تعداد بازدیدکنندگان از غرفه های استانی اضافه شود.
حضور مردمی از اقوام مختلف با لباس های متفاوت بخش دیگری از جذابیت های نمایشگاه به حساب می آمد مانند حضور یکی از گروههای هنری به نمایندگی از مردم عرب خوزستان که با لباس های سنتی و پذیرایی خاص، میزبان بازدیدکنندگان بودند.
معرفی پروژه های مختلف گردشگری همچون برنامه های اداره های کل استانی بود که در این نمایشگاه بیشتر برای معرفی به فعالان و متخصصان گردشگری رونمایی می شد. مانند رونمایی از پروژه های سرمایه گذاری استان بوشهر که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاون دریایی سازمان دریانوردی از بنر آن رونمایی کردند!
ساری ۲۰۲۲ و اردبیل ۲۰۲۳
ساری ۲۰۲۲ موضوعی بود که اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران غرفه خودرا با آن طراحی نموده بود. برای این مساله تعدادی از نمادهای گردشگری استان را به غرفه آورده بودند و اعلام نمودند که گفتگوهایی با شخصیت های سیاسی در نمایشگاه انجام شده که می تواند برنامه آنها را اجرائی کند اما ملموس نبود که این دقیقاً برنامه ساری ۲۰۲۲ مقرر است چه اتفاقی را برای استان مازندران رقم بزند. البته استان اردبیل هم با شعار اردبیل ۲۰۲۳ حضور پیدا کرد.

استان سیستان و بلوچستان نیز در این نمایشگاه با شعار «سیستان و بلوچستان مقصد جدید گردشگری» حضور پیدا کرد. ۶ سال بود که این استان درصدد معرفی جاذبه هایش بود ولی حالا می خواهد جاذبه های استان را بعنوان مقصد جدید معرفی نماید.
سر و صدای زیاد گروه های موسیقی
در مدت چهار روزی که نمایشگاه برپا بود، گروه های مختلف موسیقی به اجرای برنامه پرداختند. دو روز از این چهار روز آسمان با مسئولان برگزاری نمایشگاه یاری کرد و گروه های موسیقی می توانستند مردم را به دور خود در محوطه باز نمایشگاه جمع کنند در غیر این صورت این گروه های موسیقی سنتی با رقص های سنتی خودشان در بین غرفه ها می چرخیدند و البته صدای آنها به همراه صدای تبلیغاتی که از بلندگوهای سالن پخش می شد، امکان گفتگوهای دو نفره و شنیدن سخنرانی ها را در پاویون های تخصصی از شرکت کنندگان می گرفت. این اتفاقی است که هر سال می افتد و اعتراض غرفه داران هنوز به جایی نرسیده است.
به صورت مداوم در فضای باز و حتی سالن ها از بلندگو تبلیغ برای سفر ارزان و سفر قسطی و ویزیت درمان چاقی و لاغری انجام می شد. این بخش از تبلیغات مربوط به سالنی بود که در آن چند غرفه به موضوع گردشگری سلامت اختصاص یافته بود و برندهایی از دستمال کاغذی و پزشکان زیبایی به معرفی محصولات خود می پرداختند.

ده هزار تومان برای گرفتن عکس با بزغاله
در کنار همین سالن، بوم گردی هایی هم بودند که بعنوان مثال از استان مازندران بصورت شخصی حضور پیدا کرده و ماکتی از بوم گردی خودرا به نمایش گذاشتند و برای واقعی تر جلوه دادن و البته تبلیغ بیشتر، مرغ و خروس و بز و گوسفندهای خودرا به غرفه آوردند و از بازدیدکنندگان ده هزار تومان بابت عکاسی با بزغاله ها می گرفتند.
سالنی در حد بازارچه فروش اسنک
سالن دیگری از نمایشگاه نیز به گردشگری خوراک اختصاص داشت اما به جز چند غرفه نمی شد درکی از این نوع از گردشگری داشت. بیشتر این سالن پر شده بود از غرفه فروش سوغات و صنایع دستی. بسیاری از غرفه ها نیز پفک هندی و اسنک و لواشک و کشک و آجیل می فروختند.
طراحی ساده و حتی شلخته غرفه ها نیز سبب شده بود این سالن در حد یک بازارچه باشد. هر چند معاون گردشگری کشور در نشست خبری نمایشگاه اعلام نموده بود فروش مواد خوراکی به گونه ای که سابق بر این انجام می شد، وجود نداشت اما باید گفت تنها تفاوت امسال انتقال بساط خوراک از محوطه باز به محوطه سالن بود.

فروش صنایع دستی مادران ایتام
امسال در کنار غرفه های صنایع دستی مؤسسه خیریه عترت بوتراب نیز به ارائه صنایع دستی زنان سرپرست خانوار و مادر ایتام پرداخت. این محصولات که از انواع مختلف صنایع دستی بودند توسط هنرمندانی از استان کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و هرمزگان تهیه شده بود و برای نخستین بار توسط این مؤسسه خیریه به معرض نمایش گذاشته شد و بفروش رسید. مینا، تراش سنگ و انگشتر، خوس بافی، قلاب بافی، سوزن دوزی همچون این صنایع دستی بود که هنرمندان آن شامل شیعه، سنی و ارامنه توسط این مؤسسه در ۶ استان تحت حمایت قرار دارند.
همچنین هیأت مدیره این مؤسسه قرار بود در نمایشگاه گردشگری از قرآن نفیسی نیز با حضور یکی از معاونان وزارت میراث فرهنگی رونمایی کنند که این اتفاق به سبب عدم حضور متولیان نیفتاد.
پیام وزیر میراث فرهنگی به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخرین روز از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری پیامی منتشر نمود و نوشت: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران به انتها رسید. خوشبختانه رویکرد های جدید و نوآورانه، مورد توجه و استقبال کارشناسان و مردم قرار گرفت. هرچند محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، انجام برخی اقدامات مفید و دیدنی را از برگزارکنندگان سلب کرد، ولی با رعایت همین چارچوب، کارنامه متفاوت و قابل قبولی ارائه شد. شروع راه است و این تجربه موفق که نقش مهمی در آگاه سازی جامعه نسبت به ارزش های ملی، هویتی و تمدن متعالی ایران عزیز دارد، باید به شیوه های مختلف در استانها شروع شود و این شور و نشاط مقدسی که با موسیقی های آئینی، شادی و امیدواری را به جامعه تزریق می کند، ادامه و ارتقا یابد. گردشگری حق طبیعی همه آحاد ملت است و صنایع و مهارت ها و هنرهای دستی هم، مورد توجه مردم هنرشناس است. باید به این مطالبه بزرگ ملی، پاسخی درخور بدهیم. وی همین طور از معاونان خود و مدیران و هنرمندان و فعالانی که در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند نیز تشکر و قدردانی کرد. دیدن نمایشگاه گردشگری برای هر مسئولی دستاورد دارد همین طور در آخرین روز از نمایشگاه سخنگوی دولت از غرفه های مختلفی دیدن کرد و اظهار داشت: نمایشگاه ها علاوه بر این که کمک می کنند با حوزه گردشگری آشنایی حاصل بشود، موجب می شوند مشکلات این صنعت شناسایی و رفع گردد. این هم نشینی ها کمک می نماید فعالان حوزه، بسیاری از مشکلاتشان را بین خودشان حل و فصل کنند. علی بهادری جهرمی اظهار داشت: صنایع دستی و سرمایه گذاری در این عرصه باتوجه به جنس این حوزه از نظر اقتصادی برای ما مهم می باشد. دولت به حوزه اقتصادهای خرد و خانگی خصوصاً حوزه هایی که زنان و مخصوصاً زنان سرپرست خانوار در آن بیشتر فعال می باشند، نگاه ویژه ای دارد. اولویت دولت پشتیبانی از همین گونه مشاغل است. او افزود: پشتیبانی از صنایع دستی یعنی هم پشتیبانی از کارآفرینی و هم توسعه اقتصاد مقاومتی و خودبنیان که بوسیله آن از اقشار لطمه پذیر مثل زنان سرپرست خانوار بطور ضمنی حمایت می شود. علاوه بر اینکه در این صنعت هنر نهفته است. در سند تحول دولت هم حوزه گردشگری و هم حوزه صنایع دستی جزو محورهای جدی دولت مردمی قلمداد شده و در اولویت قرار گرفته است. هر مقام مسئولی در هر سطحی اگر به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بیاید، هم برای خودش دستاوردی دارد و هم او می تواند برای این مجموعه کمکی باشد برای پشتیبانی از هر یک از این حوزه ها تلاش کند. او اشاره کرد: البته اعتقاد دولت این است که این حوزه ها باید به شیوه مردمی اداره شود و جلو برود و بخش خصوصی باید فعال شود؛ ولی همین فعالیت نیازمند حمایت دولت و رفع موانع است که دولت این رویکرد را با جدیت در پیش دارد. بهادری جهرمی اظهار داشت: ما به سهم خودمان پیگیر مشکلات خواهیم بود. بطورمثال بحث هزینه های گاز و برق را که توسط جامعه هتلداران عنوان شد، در حد توان پیگیری خواهیم کرد و حتما در جلسات ستاد هماهنگی دولت برای تحقق مصوبات تلاش خواهیم کرد که با پیگیری خود وزارت گردشگری طبیعتاً نتیجه بخش خواهید بود.

1400/11/14
23:49:39
5.0 / 5
992
تگهای خبر: تاریخی , تخصص , جاذبه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری