در وبینار تخصصی خلیج فارس مطرح شد؛

هیچ شبهه ای بر سر نام خلیج فارس نیست

هیچ شبهه ای بر سر نام خلیج فارس نیست

به گزارش تور و گردشگری پژوهشگر مطالعات هرمزگان پژوهشی و خلیج فارس اظهار داشت: هیچ شبهه ای بر سر نام این دریا نیست تمام اسناد و منابع موجود در سطح جهان بر این نام ها تاکید دارند و اگر شبهه ای به وجود آمده ارزش پرداختن ندارد.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نادر کریمیان سردشتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که در وبینار تخصصی روز ملی خلیج فارس سخن می گفت با بیان مواردی درباب شناخت نامه بزرگ بن شهریار رامهرمزی دریانورد شهیر ایرانی و صاحب عجایب الهند، بزرگ بن شهریار رامهرمزی را دریا نوردی مشهور، ناخدای کشتی و نویسنده کتاب عجیب الهند خواند.
وی با اشاره به مطالعات گسترده اش در زمینه آب و علوم آب که به چاپ ۱۲ کتاب در این عرصه منجر گردیده است اظهار داشت: سه جلد این کتاب ها مربوط به دانشنامه مشاهیر فنون آب، آبیاری و سازه های آبیاری است که در آنها به دریانوردان دوره های هخامنشی تا صفویه، زندیه و افشار اشاره و خدمات آنها گزارش شده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: مسئله علوم آب و دریایی مقوله ای بسیار مهمست که متأسفانه باتوجه به ارزش و اهمیت آن کمتر مورد توجه قرارگرفته و کتاب های اندکی در دوره معاصر دراین زمینه نوشته شده و باید اهتمام بیشتری در معرفی این شخصیت ها داشته باشیم.
وی در ادامه به تعدادی از شخصیت ها و دریانوردانی که نام آنها در کتاب عجایب الهند آمده است اشاره نمود و اظهار داشت: در این کتاب داستانهای اعجاب انگیزی مطرح شده که برخی به سبب شگفتی معتقدند قابل باور نیستند.
کریمیان سردشتی اظهارکرد: اگر به این داستان ها از نظر ادبی بنگریم این کتاب یک اثر باارزش شمرده می شود که در آن ۱۳۶ گزارش تاریخی-دریایی در زمینه دریانوری تدوین شده است.
وی با اشاره به این که حوزه خلیج فارس دریانوردان، دانشمندان و نوابغی را در خود داشته که گم نام اند و این کتاب که در قرن چهارم هجری قمری تدوین شده تنها منبعی است که این افراد را به ما می شناساند اشاره کرد: این کتاب در سال ۱۳۴۸ توسط محمد ملک زاده از زبان عربی به زبان فارسی برگردانده شده و در ۲ هزار نسخه به چاپ رسیده است.
غلامرضا زعیمی نویسنده و پژوهشگر مطالعات هرمزگان پژوهشی و خلیج فارس نیز در این جلسه با اشاره به میراث تاریخی و همگرایی فرهنگی مردمان خلیج فارس، خلیج فارس را یکی از مهم ترین و پر مناقشه آمیزترین دریاهایی خواند که در جهان وجود دارد و اظهار داشت: شاید هیچ دریایی اینطور در ایفای نقش حائز اهمیت نباشد.
این پژوهشگر با اشاره به این که هیچ شبهه ای بر سر نام این دریا نیست و من قصد ندارم در این مجال به این مسئله بپردازم اشاره کرد: برای اینکه آنچه در منابع تاریخی و جغرافیایی تا حالا به درستی عنوان شده نام هایی مانند دریای فارس، بحرالفارس و … است و تمام اسناد و منابع موجود در سطح جهان بر این نام ها تاکید دارند و اگر شبهه هایی به وجود آمده ارزش پرداختن ندارند و علمی نیستند و مسائل سیاسی اند که توسط کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس راجع به آن صحبت می شود.
او اضافه کرد: خلیج فارس به لحاظ تاریخی کانون یکی از اولین تمدن های بشری بشمار می رود و مردمانی که دارای قدمت تاریخی و اصالت تاریخی هستند می توان در یک توالی تاریخی میراث آنها را یافت و این میراث تاریخی مجموعه هایی از داشته ها و کنش هایی است که مردمان انجام داده اند و بعنوان یک میراث تاریخی از خود به جا گذشته و به دیگران منتقل کرده اند.
زعیمی در ادامه به دوره اساطیری و تاریخی در شاهنامه فردوسی اشاره نمود و اظهار داشت: ملت هایی بهترین اسطوره ها را دارند که از توالی و اصالت تاریخی برخوردار می باشند، این ملت ها اسطوره های عمیق تری خواهند داشت و اهالی خلیج فارس از این دسته اند.
او اظهار نمود: اگر تاریخ خلیج فارس را مطالعه نماییم می بینیم که در پهنه این دریای با اهمیت اساطیر مختلفی شکل گرفته و در قالب قصه ها و داستانها به نسل های دیگر منتقل شده اند و اینطور هم اکنون ما از اصالت تاریخی ملتی که در جوار این دریا زندگی کرده و حیاتشان به آن متصل بوده است مطلع می شوید.
خلیج فارس میراث معنوی ایرانیان است
مژگان اسماعیلی رییس پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون در ادامه با اشاره به نامگذاری روز ملی خلیج فارس همزمان با سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارس به رهبری امام قلی خان اظهار داشت: این پژوهشکده در کنار برگزاری نشست های تخصصی گرامیداشت مناسبت های تقویم ملی را نیز در برنامه دارد.
وی با اشاره به جایگاه باارزش خلیج فارس در طول تاریخ اشاره کرد: خلیج فارس همیشه مورد نظر قدرت های بزرگ، بازرگانان و تجار بوده است و در زمینه فرهنگ تمدنی ما جایگاه بالایی دارد بطوری که شایسته است ما اقدامات ارزشمندی و در خوری را برای بزرگداشت این منطقه راهبردی انجام دهیم.
این زبان شناس با اعلان اینکه ایرانیان در طول تاریخ و از زمان امام قلی خان، رییس علی دلواری و … تا ۸ سال دفاع مقدس از خلیج فارس حراست کرده اند اضافه کرد: خلیج فارس تنها از نظر راهبردی و به لحاظ یک مرکز فرهنگی و تمدنی بودن مهم نیست بلکه بعنوان یک میراث معنوی برای ما برخوردارست.
اسماعیلی اظهار داشت: مطالعات دیرینه شناسی قدمت و سابقه این منطقه را برای مشخص کرده و ما باید به بهترین شکل ممکن از آن حفاظت نماییم که در این راستا پژوهشگاه و بطور اخص پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه ها در هر سه گروه توان فعالیت و پژوهش را دارد..
وی اظهار داشت: امیدواریم با حضور دستگاه های مرتبط بتوانیم سال آینده برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس همایش حضوری برگزار نماییم و بزودی دبیر خانه این همایش دایر می شود تا بتوانیم با برنامه ریزی و هماهنگی از حضور پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه استفاده نمائیم.


منبع:

1401/02/15
16:21:34
5.0 / 5
749
تگهای خبر: تاریخی , تخصص , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
ttma تور و گردشگری