در گزارش تور و گردشگری بیان شد؛

صنعت گردشگری در دام اقتصاد دستوری

صنعت گردشگری در دام اقتصاد دستوری

به گزارش تور و گردشگری یک کارشناس گردشگری اقتصاد دستوری در گردشگری را سرطان این صنعت دانست و اظهار داشت: تا چند سال دیگر این صنعت فرسوده می شود چون قیمت ها آزاد نیست سرمایه گذار وارد نمی گردد و میلی به تغییر کیفیت نیست.



احمد ایزدپور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: پس از کرونا صنعت توریسم گرفتار اغما شد ما روزی را تجربه کردیم که در یک روز ۹۵ درصد از فروش ما کلاً نابود شد صنعت توریسم در یک بلاتکلیفی عجیبی قرار داشت. راه های بین المللی بسته شد و امکان پرواز وجود نداشت اگر هم پرواز اضطراری برقرار بود شرایط ویزا و عبور و مرور به کشورها وجود نداشت. چند ماه اول به علت این که کرونا یک پدیده نوظهور بود کسی نمی دانست باید چه کار کند همه بلاتکلیف بودن تا این که کم کم بازار به حالت عادی برگشت اما بحث فاصله گذاری اجتماعی مطرح و موجب شد ۶۰ درصد بازار فعال شود ولی عملاً ۴۰ درصد بازار را نداشتیم. در بسیاری از مسیرها تقاضا بود به ویژه مسیرهایی که با هدف تجارت انجام می شد در این شرایط عرضه و تقاضا با هم هماهنگ نبود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد دستوری سرطان صنعت توریسم است اظهار داشت: در بسیاری از حوزه ها به ویژه در زمینه پرواز داخلی، قطار و اتوبوس شاهد اقتصاد دستوری بودیم. با آنکه تامین کنندگان ۴۰ درصد از ظرفیت را نمی توانستند بفروشند اما هزینه های ثابت شأن را داشتند. مثل این بود که ۴۰ درصد از درآمدشان را از دست داده بودند. در آمد کم بود و اجازه افزایش قیمت هم به علت اقتصاد دستوری نداشتند از آن طرف تعداد ناوگان نیز رو به کاهش بود. پس صرف نمی کرد که سرمایه گذاری مجدد برای افزایش ناوگان صورت گیرد چون هزینه ها بیش از درآمد بود. ما همیشه با مشکل اقتصاد دستوری در صنعت توریسم روبه رو بودیم حتی در دوران کرونا کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت، مزید بر علت شد تا این مساله بیش از قبل مشهود شود.
به دوران دهه ۶۰ و ۷۰ برگشتیم و باید مثل همان موقع از قبل بلیت ها را پیش فروش نماییم پس مشتری قدرت انتخاب و برنامه ریزی برای سفر ندارد
ایزدپور بیان کرد: یکی از اصلی ترین مسائلی که مشتری هم لطمه آنرا می بیند این است که یا بلیت پیدا نمی کند یا باید آنرا سریع تر خریداری کند و یا ناوگان حمل و نقل به اندازه کافی وجود ندارد از طرفی برای سرمایه گذار هم صرف نمی کند که در این بخش کار کند پس تعداد ناوگان رو به کاهش می رود و کیفیت آن نیز افول می کند. الان در راه تهران مشهد و پنج مسیر پر رفت و آمد ایران نمی توانید پرواز داخلی در هر زمان که می خواهید پیدا کنید یا در صنعت ریلی آنقدر تعداد بلیط کم است که می توان گفت به دوران دهه ۶۰ و ۷۰ برگشتیم و باید مثل همان موقع از قبل بلیت ها را پیش فروش نماییم پس مشتری قدرت انتخاب و برنامه ریزی برای سفر ندارد.
این کارشناس افزود: با آنکه شاید فکر کنید بوسیله اقتصاد دستوری قیمت ها کنترل شده ولی در همان لحظه قدرت انتخاب مشتری بسیار پایین آمده است این اتفاق در هر کدام از بازارها افتاده است. این مشکل را در صنعت پرواز داخلی، قطار اتوبوس و تا حدودی در هتل می بینیم اما هنوز این مسئله در پرواز خارجی وجود ندارد. در کوتاه مدت با آنکه فکر می نماییم قیمت را به نفع مشتری پایین آورده ایم اما دو اتفاق بد برای مشتری افتاده است یکی این که نمی تواند برنامه ریزی برای سفر انجام ده چون اگر بطورمثال پیش فروش قطار را از دست بدهد باید هزینه های چند برابری کند تا همان سفر را برود یا این که بلیت هواپیما بخرد. اتفاق بد دیگر این که بازار سیاه راه افتاده است. بخش زیادی از بلیت ها در بازار آفلاین به فروش می رسد. شما در سایت های آنلاین بلیت پیدا نمی کنید چون می گویند اگر بلیت را یک ریال بیشتر بفروشید فیلتر می شوید اما می روی جلوی کانتر آژانس و می گویی بلیت می خواهم. کسی کنترل نمی کند که آیا این بلیت بالاتر از سقف نرخ به شما به فروش رسید یا نه.
تبعات طولانی مدت و کوتاه مدت اقتصاد دستوری در گردشگری
ایزدپور اظهار داشت: علناً سیستم های تکنولوژیک کمرنگ می شوند و به سال های قبل از آن برمی گردیم. بلیتی که امروز سقف نرخ آن یک میلیون و ۲۰ هزار تومان است در بازار آفلاین تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود ولی مردم در سیستم های آنلاین به آن دسترسی ندارند. این در شرایطی است که سیستم های آنلاین برای این ساخته شدند که در دسترس بودن در آنها آسان تر شود. حاکمیت یک سقف نرخی برای هر مسیری گذاشته و گفته نباید بیشتر بفروشی. سیستم های آنلاین زیر ذره بین هستند چون قیمت ها را نمایش می دهند. اما همه آژانس های کشور که مدیریت نمی شوند. وقتی فردی مجبور باشد امروز به مشهد برود بلیت را گران هم می خرد. پس اینجا مشکل حل نشده بلکه صورت مسئله را پاک کرده اند. اینجا می بینیم که در کوتاه مدت مشتری متضرر می شود. تعدادی از افراد فکر می کنند بطورمثال سقف نرخ یک بلیت یک میلیون و ۲۰ هزار تومان است. در صورتیکه در بازار سیاه به مشتری خدمات پشتیبانی داده نمی گردد از طرفی بلیت قابل استرداد هم نیست. یعنی کیفیت سرویسی که سیستم های آنلاین می دادند در اینجا حذف گردیده است. این مشکلاتی است که در کوتاه مدت گریبان مشتری را می گیرد. اما در طولانی مدت می بینید به تعداد صندلی های در دسترس صنعت ریلی در ده سال اخیر نه فقط چیزی اضافه نشده بلکه همان تعداد نصف هم شده است. چون صندلی قطار و لوکوموتیو اصطکاک دارد وقتی سرمایه گذار بلیت قطار را در روز خوب و بد تنها صد هزار تومان می فروشد و بازگشت سرمایه ندارد چرا باید در این عرصه سرمایه گذاری کند؟ می رود و پولش را در جای دیگری می گذارد که سود کند.
هر کجا اقتصاد دستوری وجود داشته، ورود سرمایه گذار هم کمتر شده است
وی اشاره کرد: در سالهای اخیر ناوگان به صنعت ریلی اضافه نشده و همان هم که بود مستهلک شده است پس به مرور از تعداد صندلی کم و خدمت از دست مردم خارج می شود. همان صنایعی هم که با حمایت دولت پابرجا هستند؛ کیفیتشان تغییری نداشته است. سرمایه گذار برای هتل های خوب وارد نشده و همان هایی هم که داریم کیفیت شأن تغییر نکرده است. ما می بینیم هر کجا اقتصاد دستوری وجود داشته، ورود سرمایه گذار هم کمتر شده است. ما قیمت ها را کم نگه می داریم و فکر می نماییم به مردم کمک می شود اما وقتی این اتفاق می افتد سرمایه گذار وارد نمی گردد و تعداد عرضه کم می شود در صورتیکه تقاضا کم نشده است. در این صورت تقاضا فشار می آورد و در اختتام مجبور به افزایش قیمت می شوند. زمانی قیمت تعدیل می شود که سرمایه گذار وارد شود. عرضه که زیاد شد با تقاضا یکسان شده و قیمت در بازار آزاد تابع عرضه و تقاضا می شود. دوستان فکر می کنند با اقتصاد دستوری قیمت ها کم می شود درحالی که قیمت زیاد می شود ولی کسی نمی بیند.
گردشگری درحال فرسودگی است
این کارشناس تجاری در صنعت توریسم اظهار داشت: ما این موضوعات را در همه جلسات مطرح کرده ایم و گفتیم فکر می کنید قیمت ها به نفع قشر ضعیف پایین می آید در صورتیکه نخستین خیانت به همین قشر است چون کسی که پول دارد به هر حال آن بلیت را با قیمت بالاتر می خرد اما قشر ضعیف بلیت پیدا نمی نماید. اتفاق بدتری که می افتد این است که در طولانی مدت سرمایه گذار وارد این صنعت نمی گردد و هر آنچه در این صنعت خدمات می داده مستهلک می شود. ما چند سال دیگر با صنعت فرسوده در گردشگری مواجه می شویم. چند سال دیگر باید در صف بلیت پیدا نماییم. امروز باید این صنعت به بازار آزاد سپرده شود این اتفاق در پرواز خارجی وجود دارد شما هر زمان بخواهی می توانی به استانبول با قیمت های متفاوت بروی. هر زمان تقاضا باشد قیمت بالا می رود و برعکس. در گردشگری مشخصاً به فرسودگی می رسیم. این اتفاق را در صنعت ریلی اتوبوس و هتل ها نیز به آسانی می بینید.


منبع:

1401/04/17
14:59:20
5.0 / 5
768
تگهای خبر: تكنولوژی , خدمات , خرید , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
ttma تور و گردشگری