گزارش تور و گردشگری؛

آمار سفر در آخرین سال قرن

آمار سفر در آخرین سال قرن

به گزارش تور و گردشگری مطالعات انجام شده در حوزه گردشگری نشان می دهد، همچون چالش های صنایع در رابطه با سفر، افزایش قیمت خدمات، نبود توجیه سرمایه گذاری در هتل و عدم امکان برنامه ریزی سفر برای مسافران قطار بوده است.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ پیک های مختلف کرونا، واکسیناسیون سراسری و تلاشهای کرونا برای خانه نشین کردن مردم چیزی بود که بعنوان چکیده ای از آخرین سال قرن تجربه کردیم. اما شور زندگی و شوق سلامتی به تمام این خانه نشینی ها چربید. واکسیناسیون مستمر، نوید روزهای خوش سفر شد. کم کم قید و بندها و محدودیت های کرونایی از تن مردم باز شد و دست آخر انسان با دنیای سفر آشتی کرد.
در این دوران شرکت ها و مراکز مطالعاتی گوناگونی به بررسی نحوه سفرهای انجام گرفته، میزان سفرها و چالش های آن پرداختند. بخش پژوهش یکی از هلدینگ های گردشگری هم اخیرا مطالعاتی را درباره فروش محصولات در رابطه با سفر در سال ۱۴۰۰ انجام داده که بررسی آنها برای دریافت اطلاعاتی از سفر در سالی که بعد از دو سال رکود، کرونا اجازه جابه جایی و سفر با رعایت پروتکل ها را داده بود، حائز اهمیت می باشد. همینطور در این گزارش چالش های در ارتباط با سفر در هر یک از صنعت های در رابطه با گردشگری ذکر شده است در این گزارش سالانه آمده:
تعداد فروش پرواز داخلی نسبت به دوران پیش از کرونا ۱.۱ برابر بیشتر شده است. در واقع این تعداد محصول در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد بیشتری داشته اما رشد کم تری هم نسبت به سال ۹۸ داشت.
همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد فروش بلیت قطار نسبت به دوران پیش از کرونا ۱.۲۷ برابر شده است. این مقیاس رشد در فروش بلیت پرواز خارجی یک و نیم برابر شده و تعداد فروش هتل هم ۳.۳۲ برابر شده است.
همچنین برپایه این بررسی ها میزان فروش بلیت اتوبوس ۱.۳۸ برابر بوده ولی میزان فروش تور گردشگری نسبت به سال ۹۹ حدود ۵.۱ برابر شده به این علت که در سال ۹۹ کمتر تور گردشگری فروخته می شد.
میانگین نرخ هر یک از صنعت های در رابطه با سفر
اما میانگین قیمت این محصولات در سال ۱۴۰۰ هم توسط این شرکت گردشگری بررسی شده و نشان داده است که میانگین قیمت بلیت پرواز داخلی حدود ۷۸۵ هزار تومان و پرواز خارجی بیشتر از چهار میلیون تومان، قطار ۱۶۵ هزار تومان، اتوبوس ۱۲۰ هزار تومان و تور گردشگری ۵ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان بوده است.
اتاق هتل های داخل ایران هم تقریباً ۸۲۰ هزار تومان متوسط قیمتی داشته اند که به توریست فروخته شده اند. در این میان بیشترین مسیرهای پرواز داخلی تهران_ مشهد، تهران_ اهواز و تهران شیراز و برعکس آن مسیرها بوده است. توریستهایی هم که به خارج از کشور رفته اند بیشتر در مسیرهای استانبول_ تهران، دبی_ تهران و بعد از آن تبریز_ استانبول تردد کرده اند. همینطور تورها در مسیرهای تهران کیش، تهران مشهد، اصفهان کیش و مشهد کیش پرمسافر بوده اند.

از آنجایی که مشهد یکی از مهم ترین مقصد گردشگران بوده، بنابراین مسیر تهران مشهد هم در رده نخست مسیرهای ریلی پر طرفدار بوده است و پس از آن مسیر قم و تبریز بیشترین مسافر ریلی را داشته است. اما توریستهایی که مسیرهای جاده ای را طی کرده اند بیشتر از اصفهان، مشهد، رشت و تبریز به تهران آمده اند.
همچنین برپایه این پژوهش های آماری؛ مسافران سال ۱۴۰۰ بیشتر در تهران به هتل رفته اند و پس از آن مشهد، کیش، شیراز و اصفهان مسافر هتلی به خود دیده است. این بررسی ها نشان داده است که بیشترین مسافرت ها به شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز بوده است.
بیشترین سوال درباره استرداد و قوانین سفر
در این بررسی ها بیشترین تماس با پشتیبانی فروش محصولات گردشگری به علت استرداد و اطلاع از قوانین سفر بوده است این مورد طبیعی است چون یا برخی می خواستند سفرشان را به علت کرونا لغو کنند یا در تردید بودند که مقصد گردشگری چه قوانینی را در این دوران برای گردشگران دارد. اما راهنمایی درباره خرید از وبسایت، بررسی مسیر و مشاوره سفر از علل دیگر تماس کاربران با پشتیبانی ها بوده است.
اما چالش ها و ناهمواری هایی که این آمارها نشان داده است کم نیست. مثلا در صنعت هوایی و پرواز داخلی محدودیت در ظرفیت پروازها وجود داشت و پروازها در ابتدای سال ۱۴۰۰ با ۶۰ درصد ظرفیت مسافر می گرفتند. در دیماه همین سال پروازهای داخلی با افزایش قیمت رو به رو شد و ۵ درصد هم ارزش افزوده به آنها افزوده شد. در عین حال کمبود ظرفیت ناوگان هوایی کشور یکی دیگر از این چالش ها بود. این چالش همیشگی با سیر نزولی کرونا و عطش جامعه به سفر بیشتر خویش را نشان داد به عبارت دیگر در بیشتر مسیرها، با وجود تعدد مسافر، صندلی به میزان تقاضا وجود نداشت.

در صنعت پرواز خارجی هم شاهد بودیم اعمال ارزش افزوده در دیماه ابلاغ گردید اما به مرور توسط برخی شرکتهای هواپیمایی حذف شد. ازاین رو شفاف نبودن قانون در کنار عدم وحدت رویه در شرکتهای هوایی، سبب تشدید شبهه در بازار و حتی افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بعضی از مسیرها شد. تغییر مداوم مجوز بهداشتی ورود به کشور، مانند تست، واکسن و ترکیب این دو، کاهش بازه زمانی تست برای ورود به کشور از ۹۶ به ۷۲ ساعت، بلاتکلیفی مسافران به علت تغییر شرایط کرونایی در کشورهای مقصد، محدودیت واکسن در بعضی کشورها همچون محدودیت های کرونایی بود که مسافران پروازهای خارجی با آن رو به رو بودند.
چالش های صنعت ریلی هم مختلف بود. عدم امکان برنامه ریزی سفر برای مسافران قطار به علت پیش فروش بلیت ها در بازه های کوتاه مدت، ظرفیت ناوگان محدود و توسعه نیافته به رغم تقاضای بالا، اجرای فاصله گذاری اجتماعی به رغم اجرا نشدن این پروتکل در سایر صنایع حمل و نقل همچون این موارد بود. یکی از موارد حائز اهمیت در چالش های در ارتباط با صنعت جاده ای و سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی، مقاومت کلی این صنعت نسبت به آنلاین شدن بازار، جاماندن قیمت بلیت اتوبوس ها از نمودار رشد قیمت ها بود. مساله دیگر کاهش دستوری و ناگهانی کارمزد عرضه دهندگان آنلاین خدمات گردشگری توسط ارگان های غیر مرتبط و ضرردهی OTA ها بود
نبود توجیه برای سرمایه گذاری روی هتل
قیمت گزاف زمین، هزینه های بالای ساخت و ساز و تراز نبودن درآمد در بازگشت سرمایه از ریشه های اصلی چالش نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه داران در سرمایه گذاری روی ساخت هتل بود. همینطور از آنجائیکه این صنعت به زیرساختهای گردشگری کشور مانند ظرفیت پروازها وابسته است ازاین رو از کامل نبودن سبد و ظرفیت محدود ناوگان حمل و نقل بخصوص هوایی و ریلی تاثیر می گیرد.
همچنین نبود زیرساخت نرم افزاری یکپارچه در هتل ها سبب می شود هتل ها نتوانند به سیستم های آنلاین فروش متصل شوند در نتیجه ظرفیت فروش و درآمد شأن کاسته می شود و هزینه بازاریابی شأن بیشتر می شود.

کمبود نیروی انسانی آموزش دیده در هتل ها یکی دیگر از چالش های صنعت هتلداری بوده است تمایل کم جامعه برای ورود به شغل های در ارتباط با هتلداری به دلیل دریافتی پایین و کمبود مراکز آموزشی مرتبط دلیل اصلی این مشکل است علاوه بر این هتل های انگشت شماری هستند که به آموزش افراد اهمیت می دهد و در این حوزه سرمایه گذاری می کنند.
به دلیل ازدیاد روزافزون بازیگران صنعت تور حاشیه سود این صنعت به شدت درحال کاهش است
در حوزه چالش های صنعت تور هم باید گفت به علت ازدیاد روزافزون بازیگران صنعت تور حاشیه سود این صنعت به شدت درحال کاهش است. این مورد سبب شده تا قدرت توسعه برای سرمایه گذاری روی تورهای تجربه محور که حاشیه سود مناسبی هم دارند از بین برود بعلاوه یکی از موانع پیش روی رشد بیشتر این بازار تأمین نقدینگی در آژانس هاست. دفاتر مسافرتی در دوره کرونا شرایط مالی سختی را گذراند و بخشی از نقدینگی خویش را برای زنده نگه داشتن کسب و کار هزینه کردند.
همچنین ظرفیت محدود تورهای گردشگری و افزایش قیمت آن در دوران کرونا چالش های دیگر این صنعت بود. ظرفیت پرواز و هتل های موجود در کشور در بازه پرتقاضای سفر پاسخگوی نیاز بازار نیست در نتیجه سبب می شود قیمت تورها به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند متأسفانه این اتفاق هزینه های سفر را برای خانواده ها در تعطیلات بالا می برد و در خیلی از موارد مانع سفر آنها می شود.


منبع:

1401/04/20
21:11:05
5.0 / 5
647
تگهای خبر: آموزش , بازی , توریست , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری