مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده اند

مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده اند

به گزارش تور و گردشگری، مدیرکل دفتر پایگاه های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به کوشش های مدیران پایگاه ها، اظهار داشت: مدیران پایگاه ها موفق شدند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.


به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، رضا سامه مدیرکل دفتر پایگاه های میراث ملی و جهانی روز یکشنبه -۲۳ مرداد ۱۴۰۱- در پنجمین همایش سراسری افق تحول که با حضور مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی در محل سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری
و صنایع دستی برگزار شد، اظهار نمود: مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی در حقیقت عهده دار خطیرترین مسئولیت ها هستند و ماموریت های خودرا با عشق و علاقه انجام می دهند.


سامه اظهار داشت: افزایش بی رویه بدون آمایش، رهاشدن در موجی از ماموریت های غیر هدفمند و...آسیب هایی است که پایگاه ها را تهدید می کند این درحالی است که پایگاه ها از کمبود نیروی تخصصی نیز رنج می برند. در تمام این سال ها با وجود اعتبارات اندک مدیران پایگاه ها
کار را به خوبی انجام دادند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند.
مدیرکل دفتر پایگاه های میراث ملی و جهانی افزود: از آنجا که تخصصی ترین کارها از طرف پایگاه ها ارائه می شود باید حقوقی را برای پایگاه ها در نظر گرفت تا بصورت تخصصی مدیران پایگاه ها کارهای خودرا انجام دهند.
وی اشاره کرد: مدیران پایگاه ها متعهدانه در این سال ها کوشیده اند و تلاش شان شایسته تقدیر است. این افراد سال ها با کمترین امکانات با شوق و علاقه ماموریت های خودرا به انجام رساندند.


عناصر بصری و مفهومی یک اثر باستانی یک مجموعه واحد هستند
علیرضا عسگری چاوردی مدیر پایگاه جهانی منظر باستانی ساسانی در پنجمین همایش سراسری افق تحول با اعلان اینکه اثر باستانی و عرصه و حریم آن بصورت یک مجموعه واحد مورد توجه قرار می گیرند و قسمتی از یک هسته هستند، اضافه کرد: فراتر از عناصر بصری، عناصر
مفهومی، فرهنگی و سازوکارهای نهادینه شده در یک اثر جهانی، یک کل واحد شمرده می شود.
مدیر پایگاه جهانی منظر باستانی ساسانی اشاره کرد: تلاشمان این است که مفهوم فرهنگ، تاریخ و تمدن را در مجموعه عرصه ها و حرائم میراث ملی و جهانی مورد حفاظت و بهره برداری قرار دهیم و قوانین نیز به همین دلیل وضع شده اند.»
او با اشاره به ثبت حدود ۲هزار اثر جهانی، به رقابت کشورها در ثبت جهانی آثار اشاره و بر اهمیت ایجاد زیرساخت های لازم در این جهت اصرار کرد.
عسگری در ادامه به بیان برخی راهکارهای دانش بنیان و اهمیت استفاده از ظرفیت دانشگاهی دراین زمینه پرداخت.
همکاری درون وزارتی و بین وزارتی، هم تراز کردن آثار با آثار جهانی سایر کشورها، واگذاری پژوهش در محوطه ها به شرکت های دانش بنیان، در اختیار گذاشتن منابع سرمایه ای گردشگری به شرکت های دانش بنیان، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها، تعریف چرخه تعهد و
برنامه ریزی منسجم، تشکیل شورای عالی میراث فرهنگی با اهداف نظارتی، تعریف بودجه مشخص برای پایگاه های میراث جهانی، امضای تفاهم نامه با دانشگاه های خارج از کشور در حوزه پژوهش همچون موارد یاد شده مدیر پایگاه جهانی منظر باستانی ساسانی بود.
نمایندگان مجلس در صیانت از عرصه و حریم ملی و جهانی به ما کمک کنند
عاطفه رشنویی مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و مدیر پایگاه ملی هفت تپه در یکی از پنل های تخصصی این همایش گفت: عرصه و حریم میراث ملی و جهانی از اهمیت بالایی برخوردارست و سالهای زیادی درباره ی آنها برنامه ریزی و مطالعه انجام شده با اینحال گاهی اوقات شاهد می باشیم که برنامه ریزی هایی می شود و طرح هایی ارائه می شود که با اصول حفاظت عرصه و حریم ملی و جهانی مغایرت دارد.



وی اضافه کرد: عرصه حریم ملی و جهانی عرصه ای است که بدون تعصب های قومیتی و سایر تعصب ها تدوین شده و یک موضوع تخصصی و ملی است، از نمایندگان مجلس خصوصاً رییس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس که در این نشست حضور دارد درخواست دارم تا به ما در صیانت از عرصه های ملی و جهانی کمک کنند.
رشنویی افزود: ما نیز به دنبال اشتغال مردمان بومی هستیم اما وظیفه مهم ما صیانت از آثار تاریخی و حرائم میراثی است بدین جهت از همه مسئولان خصوصا نمایندگان مجلس درخواست داریم که این عرصه ها را اراضی خالی نبینند که برای اجرای طرح های مختلف مساعد است.
وی اضافه کرد: یکی از عناوینی که در پایگاه ها باید به آن توجه گردد تعیین تکلیف نیروهای قدیمی این پایگاه ها است که تعدادی از آنها هنوز پس از ۲۰ سال سابقه فعالیت، کارت کارگری دارند.
رتبه ایران در زمینه میراث جهانی ثبت شده و گردشگران ورودی توازن ندارد
مهران مقصودی مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت با اعلان اینکه ایران در زمینه میراث های ثبت جهانی و ملی در دنیا دارای رتبه دهم و در زمینه گردشگران ورودی رتبه چهل وششم را دارد بر ایجاد زیرساخت های لازم گردشگری برای کم کردن این عدم توازن اصرار کرد.
وی با اشاره به اهمیت میراث ملی و جهانی در زمینه گردشگری بیان کرد: ایران در زمینه میراث ملی و جهانی دارای رتبه دهم است، اما از نظر میزان توریست ورودی دارای رتبه چهل و ششم است، باتوجه به ظرفیت های موجود، وضعیت خوبی در زمینه گردشگری نداریم که باید
در این راستا اقدامات مهمی صورت گیرد.
ایجاد توازن بین حفاظت و توسعه، طرح جامع گردشگری و برنامه تفصیلی گردشگری بطور گسترده، هماهنگی درون بخشی و نبود ایجاد زیرساخت های گردشگری، اپلیکیشن معرفی اماکن، نیروی انسانی کارآمد، نظام آماربرداری، هماهنگی بین ذی نفعان و جوامع محلی
مچنین بودجه جزو چالش های یاد شده مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در این نشست بود.
خشت خشت میراث فرهنگی کشور باید خط قرمز نظام باشد/ نگاه ها به عرصه و حریم باید تغییر کند
محمدرضا دشتی اردکانی در این همایش گفت: دیدگاه مسئولان ما درباره ی میراث فرهنگی دیدگاه مناسبی نیست و باید تعدادی از این دیدگاه ها را تغییر دهیم و افرادی که به دنبال ساخت و ساز در عرصه و حریم هستند باید با اهمیت این عرصه و حرائم آشنا گردند.
دشتی اردکانی اظهار داشت: یکی از راه های نجات کشور توجه به سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. من در دولت قبل و در این دولت به روسای سازمان برنامه و بودجه این مساله را گفته ام که درآمدزایی بوسیله گردشگری می تواند به تامین بودجه کمک نماید.
رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی افزود: در خیلی از کشورهای مختلف مسئولان آنها به میراث فرهنگی اهمیت می دهند. ما باید نهضت داده ها را شروع نماییم و جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب فرمودند را باید در زمینه میراث فرهنگی اجرائی نماییم.»



وی افزود: خوشبختانه در خیلی از موارد حریم رعایت شده که البته به سبب پایداری و پایمردی و ایستادگی مدیران و علاقه مندان به حوزه میراث فرهنگی همچون مدیران پایگاه ها است.
دشتی اردکانی خطاب به مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی اظهار داشت: باید دیدگاه نمایندگان را شما مدیران پایگاه ها عوض کنید من به تنهایی نمی توانم.
وی اضافه کرد: علاوه بر حوزه میراث فرهنگی در زمینه گردشگری نیز شاهد مشکلاتی در تصمیم گیری ها از طرف دیگر سازمان ها و نهادها هستیم که به این وزارتخانه لطمه می زند به عنوان مثال دور نرخی کردن بلیت هواپیما به حوزه گردشگری لطمه می زند اما تصمیم را این وزارتخانه نگرفته و جای دیگر تصمیم گیری شده است.
دشتی اردکانی اضافه کرد: در زمینه صنایع دستی هم همچنین، بطورمثال فرش ما که دارای اهمیت است و جهانی است تصمیم گیری آن با این وزارتخانه نیست. اگر امروز ژاپن افتخار می کند که روی میز روسای جمهور کشورهای مختلف تلفن پاناسونیک قراردارد ما افتخار می نماییم که فرش ایرانی در اتاق خیلی از روسای جمهور قرار دارد.
رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی اشاره کرد: در مجلس شورای اسلامی طرح هایی خوبی برای پشتیبانی از حوزه میراث فرهنگی داریم و در برنامه هفتم توسعه نیز به این حوزه اهمیت داده شده و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.
وی اظهار داشت: خشت خشت میراث فرهنگی این کشور باید خط قرمز نظام باشد و همه باید برای حفظ و صیانت آن کمک کنند، من به عنوان نماینده مجلس تا پای جانم پای میراث فرهنگی خواهم ایستاد.



منبع:

1401/05/24
10:06:09
5.0 / 5
744
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخی , تخصص , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری