مدیركل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی:

حدود 80 هزار معتاد متجاهر در کشور داریم

حدود 80 هزار معتاد متجاهر در کشور داریم

به گزارش تور و گردشگری، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد اظهار داشت: برآوردهای ما در سال قبل نشان داد که جمعیت معتادان متجاهر در کل کشور حدود 75 تا 80 هزار نفر است.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایسنا، دکتر فرهاد اقطار - مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در مورد گرایش کارتن خواب ها به مصرف بیشتر مواد مخدر اظهار داشت: به طور معمول در فصول سرد سال شرایط برای معتادان متجاهر مشکل تر می شود و این افراد که ممکنست سالمند یا جوان و یا زنان بی سرپرست باشند، فکر می کنند با افزایش مصرف، یک شب گرم تری را سپری می کنند.
وی از فرد معتادی که حمایت خانواده را نداشته باشد و مصرف و پاتوق وی در کف خیابان اتفاق بیفتد به عنوان یک «معتاد متجاهر» نام برد و اضافه کرد: تعدادی از این افراد در پاتوق ها حضور دارند و معتاد نیستند؛ اما به دلیلهای مختلف به شرایط بی خانمانی رسیدند.
اقطار در مصاحبه با رادیو گفت و گو عنوان کرد: همه افرادی که در این پاتوق ها هستند اعتیاد ندارند و فقط ۴۰ درصد آنها در کف خیابان و یا پاتوق مواد مخدر مصرف می کنند که طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر جزو معتادان متجاهر شناخته می شوند.
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد با اشاره به فعالیت بیش از یک دهه مراکز کاهش لطمه در این عرصه اظهار داشت: گرم خانه های شهرداری و ۸۳ مرکز ماده ۱۶ و تعدادی کمپ در کل کشور وجود دارند که از این افراد نگهداری می کنند؛ اما بااین حال باز هم عده ای هستند که در پاتوق ها می مانند.
وی جمعیت معتادان متجاهر در سطح کشور را طبق تعریف قانون، بین ۵ تا ۷ هزار نفر اعلام نمود و اضافه کرد: برآوردهای ما در سال قبل نشان داد که جمعیت معتادان متجاهر حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار نفر است.
اقطار تصریح کرد: درصورتی که این افراد به مراکز مجاز تحت نظر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مراجعه کنند و گواهی درمان بگیرند هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ اما اگر فرد از مراجعه به این مراکز و درمان، امتناع کند و در پاتوق بماند طبق دستور قضایی به مراکز ماده ۱۶ معرفی می شود، حق خروج هم ندارد و باید دو تا سه ماه در این مراکز بماند ضمن این که قانون پیش بینی کرده اگر فرد درمان نشد، باید در اردوگاه الزامی تحت درمان قرار گیرد.
وی از مضیقه های مالی و بودجه ای در این بخش گفت و اضافه کرد: بحث نگهداری یک رهجو از نظر آب و برق، مکان، پرستار، خوراک و دارو هزینه بر است و به سبب این که همکاری در سایر دستگاهها وجود ندارد و شرایطی برای آن پیش بینی نشده هزینه های سازمان بهزیستی چندین برابر است.
اقطار با اعلان اینکه رفع معضل اعتیاد خصوصاً معتادان متجاهر در کشور همکاری تمامی دستگاهها را می طلبد اظهار داشت: قرار بود طبق دستورالعمل ها، بخش درمانی وزارت بهداشت به این حوزه ورود کرده و پزشک و پرستار را تامین کند؛ اما متأسفانه ما فقط شرایط تامین دارو را داریم؛ چون سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۴ تا حالا حق گرفتن پزشک را ندارد و این موضوع، هزینه زیادی را به سازمان تحمیل می کند.




منبع:

1401/11/29
12:46:43
5.0 / 5
381
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری