در پی تصویب لایحه وظایف وزارت میراث فرهنگی؛
اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی تشریح شد
تور و گردشگری: لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی به تصویب هیات وزیران رسید و در این لایحه هر کدام از این وظایف و اختیارات تشریح شده اند.
به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی در جلسه ۹ بهمن ۱۴۰۱ هیات وزیران به تصویب رسیده که جزییات آن هم اکنون انتشار یافته است.
در این لایحه پیشنهادی که رییس جمهور به رییس قوه قضائیه اعلام کرد، در ماده ۳ این لایحه اهداف وزارت میراث فرهنگی به این شرح ذیل توضیح داده شده است:
اهداف
۱. تحکیم هویت فرهنگی، وفاق ملی، عبرت آموزی و بهره گیری از تجارب زیست سرزمینی و پاسداری از تنوعات فرهنگی بوسیله میراث فرهنگی و تاریخی و میراث طبیعی
۲. حفظ و احیای میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، صنایع دستی، هنرهای سنتی و صیانت از میراث طبیعی، توسعه پایدار و جامعه محور گردشگری مبتنی بر ارزش های ایرانی اسلامی و ظرفیت های متنوع کشور همچون میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی و صنایع دستی و هنرهای سنتی
۴. تقویت و توسعه سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب وکار، افزایش اشتغال پایدار و بهره مند کردن کشور از منافع اقتصادی در زمینه های موضوع این قانون.
۵. توسعه کمی و ارتقای کیفی محصولات صنایع دستی و اهتمام بر ترویج فرهنگ استفاده و صادرات آن.
ماده ۴. وزارت در اجرای سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه های میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و در امتداد تحقق مفاد ماده ۳ این قانون، دارای وظایف و اختیارات زیر است:
۱. تدوین راهبرها و برنامه ریزی برای تحقق اهداف میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در سطوح بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی برمبنای اسناد بالادستی.
۲. خط مشی گذاری و برنامه ریزی برای استفاده از تکنولوژی های جدید و فراهم کردن بستر توسعه فعالیت ها و کسب و کارهای دانش بنیان و نوپا در زمینه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.
۳. سازماندهی و برنامه ریزی نظام جامع آمار تخصصی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بمنظور بهره برداری در زمینه های مربوط.
۴. تعیین مصادیق و ضوابط تخصصی میراث فرهنگی، تأسیسات و خدمات گردشگری و صنایع دستی بر طبق قوانین و مقررات.
۵. تسهیل برخورداری همگانی و عادلانه از سفر و ارتقا کیفیت تجربه گردشگری و نشاط اجتماعی در داخل کشور.
۶. گسترش تعاملات فرهنگی، گردشگری با ملل و اقوام مختلف خصوصاً کشورهای حوزه فرهنگی و تمدنی ایران و مسلمانان جهان با همکاری سایر دستگاهها در زمینه های موضوع این قانون با رعایت اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی.
۷. صدور مجوز ایجاد، بهره برداری، تمدید، لغو و نظارت بر تأسیسات و کارهای گردشگری صنایع دستی شامل فیزیکی، الکترونیکی، کسب و کارهای مجازی و سایر روش های بازاریابی و فروش با رعایت کاربری های مصوب و ضوابط مربوط.
تبصره ۱- وزارت مکلف است بخشنامه نحوه صدور مجوز تأسیس و فعالیت تشکلهای حرفه ای مربوط را ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه نماید. اجازه واگذاری وظایف اجرائی (غیر حاکمیتی به این تشکل ها در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط می باشد.
تبصره ۲- مصادیق تأسیسات و کارهای گردشگری و صنایع دستی موضوع این بند، تابع بخشنامه ای است که توسط وزارت ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
۸- تدوین ضوابط و استانداردهای آموزش حرفه ای حوزه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۹- نظارت تخصصی بر سازمانهای مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی.
۱۰- تشخیص مصادیق نفایس ملی و منحصر به فرد موضوع اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی
تبصره- ضوابط نحوه تشخیص مصادیق نفایس ملی و منحصر به فرد موضوع این بند به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی می رسد.
۱۱ - اجازه بهره برداری از املاک و بناهای تاریخی غیر نفیس و غیر منحصر به فرد در اختیار وزارت برای مدت معین در قالب انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات.
۱۲- همکاری در رتبه بندی مشاوران پیمانکاران و کارشناسان حقیقی و اشخاص حقوقی در زمینه های ذیربط با سازمان برنامه و بودجه کشور
۱۳- معرفی و پشتیبانی از جاذبه های میراث فرهنگی و بازاریابی و معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی در سطح ملی و بین المللی
۱۴- صدور مجوز برگزاری رویدادها جشنواره ها و نمایشگاه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تدوین و ابلاغ ضوابط آن
۱۵- ارائه خدمات مشاوره ای پژوهشی فنی و آموزشی در داخل و خارج از کشور، فروش تولیدات فرهنگی در زمینه های ذی ربط مجاز با رعایت اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و دریافت ورودیه بناها، محوطه ها، موزه ها و نمایشگاه ها
۱۶- پشتیبانی از تامین تولید و توزیع و انتشار انواع محتوای مکتوب رقومی (دیجیتال) مجموعه (سریال)، فیلم، عکس و صوت با موضوع میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با همکاری سایر بخشهای دولتی و غیردولتی در زمینه داخلی و بین المللی.
۱۷- تدوین ضوابط دریافت مشوق ها تسهیلات و جوایز در زمینه های ذیربط با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارائه آن به مراجع ذی صلاح قانونی
تبصره- درآمدهای حاصل از جذب توریست ورودی مشمول مزایای تعیین شده برای درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی است.
۱۸ عضویت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمانها مجامع و کنوانسیون های بین المللی ذیربط با رعایت قوانین مربوط
۱۹- جلب حمایت و هدایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی بمنظور توسعه و تقویت حوزه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۲۰- جلب مشارکت های غیر دولتی و دریافت هدایا کمک های اعتباری از مؤسسات و سازمانهای ملی و بین المللی اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در چهارچوب قوانین و مقررات
تبصره- صددرصد (۱۰۰) درآمد حاصل از منابع این بند به وزارت پرداخت می شود.
۲۱- طرح دعاوی حقوقی و کیفری مقابل متخلفین از قوانین مربوط حسب مورد به عنوان مدعی یا شاکی در داخل و خارج از کشور ۲۲ اقدامات حقوقی و قانونی جهت شناسایی و استرداد اموال و آثار فرهنگی - تاریخی ایران در سطح ملی و بین المللی بوسیله مراجع ذی ربط
۲۳ - شناسایی و در اختیار گرفتن اموالی که دارای ارزشهای فرهنگی - تاریخی بوده و جزو میراث فرهنگی محسوب می گردد که توسط دستگاه های مسئول مطابق قوانین و مقررات ضبط شده است. تبصره دادگاه ها گمرکات نیروهای نظامی امنیتی و انتظامی و دستگاه های نظیر آنها که به نحوی نسبت به ضبط اموال اقدام می نمایند موظف به در اختیار قرار دادن اموالی که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی و جزو میراث فرهنگی است به وزارت هستند.
۲۴ - شناسایی، حمایت مستندسازی پژوهش جستجوهای باستان شناسی، حفاظت، مرمت، احیا و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی کشور و مشترک در زمینه فرهنگ و تمدن ایرانی
۲۵- انجام اقدامات پیشگیرانه بمنظور جلوگیری از سرقت تعرض و تجاوز به میراث فرهنگی و میراث طبیعی و کارهایی نظیر تخریب بناهای تاریخی حفاری بدون مجوز جابه جایی داخل و خارج از کشور، قاچاق خرید و فروش بدون مجوز اشیای عتیقه و محموله های تاریخی
۲۶- ایجاد هماهنگی لازم با دستگاهها و نهادهای ذیربط برای تامین امنیت گردشگران (داخلی و خارجی همکاری در پیش گیری از وقوع جرایم مقابل توریستهای داخلی و خارجی
۲۷- صدور انحصاری مجوز مطالعات میدانی و جستجوهای دیرینه شناسی
۲۸- حمایت و همکاری در انجام پژوهش های مربوط به میراث فرهنگی - تاریخی و تمدنی و ارائه طرح های توسعه ای و نوآورانه گردشگری، مطالعه پژوهش و احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش، شده بررسی های مردم نگاری پژوهش های مردم شناسی انسان شناسی زیستی مطالعه و شناخت فرهنگ بومی و همین طور مطالعات زبان و گویشهای مناطق مختلف کشور و تهیه و تنظیم اجرای برنامه های پژوهشی پیرامون آثار باقیمانده گذشتگان
۲۹- معرفی فرهنگ، جاذبه ها و ظرفیت های کشور و اعتلای تصویر ذهنی در زمینه های ذی ربط در سطح ملی و بین المللی.
۳۰- ثبت میراث فرهنگی و میراث طبیعی شامل ملموس منقول و غیرمنقول) و ناملموس که از نظر فرهنگی تاریخی یا شئون، ملی واجد ارزش و اهمیت می باشند؛ صرف نظر از تاریخ ایجاد یا پیدایش آن در لیست آثار جهانی ملی و لیست های ذیربط.
تبصره ۱- احکام ثبت ملی آثار تاریخی - فرهنگی و طبیعی در روزنامه رسمی جهت اطلاع عموم آگهی می شود.
تبصره ۲- مجموعه های شاخص ثبت شده میراث فرهنگی ملی و جهانی می تواند در قالب پایگاه های میراث فرهنگی و گردشگری با رعایت قوانین مربوط اداره شوند.
تبصره ۳- میراث طبیعی و آثار ثبت شده در لیست های ذی ربط مشمول مقررات فصل (نهم) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) می باشند.
تبصره ۴- پروسه و ضوابط ثبت و تشخیص موارد مذکور در این بند ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی می رسد.
۳۱- تهیه و تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل های مورد نیاز برای نحوه بهره برداری، نگهداری حفاظت جستجوهای میدانی مرمت و نظارت بر آثار ثبت شده ای که در اختیار بخش خصوصی دستگاه های اجرائی نهادهای عمومی و انقلابی نیروهای مسلح، انتظامی امنیتی و دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم تصریح یا ذکر نام است.
۳۲- ثبت بناهای تاریخی و تعیین و ابلاغ محدوده های عرصه و حریم آنها و تعیین و ابلاغ محدوده های عرصه و حریم آثار تاریخی و فرهنگی طبیعی ثبت شده و ابلاغ ضوابط عمومی و اختصاصی حفاظت و صیانت از ارزشها کالبد و منظر فرهنگی این محدوده ها و در صورت لزوم تدوین ضوابط خاص معماری و شهرسازی در محدوده های مربوط با همکاری سایر مراجع ذیربط.
تبصره ۱ -در مورد عرصه و حریم آثار طبیعی ثبت شده ضوابط با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حسب مورد تهیه می شود.
تبصره ۲- همه مراجع قانونی صدور مجوز واگذاری، ساخت بهره برداری و صدور پروانه ها موظفند پیش از صدور هرگونه مجوز در محدوده های اعلام شده مراتب بلامانع بودن صدور مجوز را از وزارت استعلام نمایند.
۳۳- تعیین محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی شهری و روستایی و ابلاغ ضوابط حفاظتی در حفظ هویت اصالت، پیوستگی و ارزشهای آنها.
۳۴- اظهار نظر درباب کلیه طرح های آمایش هادی عمرانی جامع و تفصیلی در ارتباط با مناطق تاریخی فرهنگی.
تبصره- رعایت ضوابط ابلاغی وزارت درباب محوطه ها و بافت ها و اماکن تاریخی- فرهنگی باارزش در کلیه طرح های فوق الذکر الزامی است.
۳۵ -بررسی و تأیید پیوستهای تخصصی در زمینه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برای کلیه طرح های توسعه ای بزرگ و مهم در زمینه های زیربنایی تولیدی و خدماتی دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.
۳۶- تهیه و ابلاغ استانداردها و بخشنامه های متناظر با مقررات ملی ساختمان برای محدوده ها بافت ها، اماکن و بناهای تاریخی - فرهنگی ثبت شده در لیست آثار ملی با همکاری دستگاه های اجرائی ذیربط.
۳۷- آموزش عمومی معرفی و شناساندن ارزشهای میراث فرهنگی، طبیعی، گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی در سطوح محلی، ملی و بین المللی با همکاری دستگاه های اجرائی ذیربط.
۳۸- ایجاد توسعه و اداره موزه ها در سطح کشور.
تبصره - ضوابط صدور پروانه تأسیس بهره برداری سطح بندی موزه های کشور و ارزیابی اموال منقول فرهنگی و تاریخی توسط وزارت تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
۳۹- نظارت علمی فنی و حمایتهای کارشناسی از ایجاد و توسعه موزه ها و اعمال حفاظت های پیشگیرانه مخازن، امن کارگاه ها و لابراتوار های تخصصی اموال -فرهنگی تاریخی تحت پوشش و در اختیار بخش خصوصی دستگاه های اجرائی و دستگاه هایی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم تصریح یا ذکر نام است.
۴۰- تشخیص و تعیین اموال -فرهنگی تاریخی و هنری واجد ارزش تاریخی منقول مجاز برای تجارت و صدور پروانه خرید و فروش و نظارت بر برگزاری حراج ها و نقل و انتقال این اموال در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط
تبصره- حکم موضوع این بند مربوط به داخل کشور بوده و خروج اموال مجاز یاد شده تابع قوانین مربوط می باشد.
۴۱- صدور مجوز ورود و خروج موقت اشیای واجد ارزش -فرهنگی- تاریخی در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط.
تبصره - خروج موقت اشیای فرهنگی تاریخی و هنری واجد ارزش تاریخی و جزو نفایس ملی و منحصر به فرد از مرزهای بین المللی کشور بعد از تأیید وزارت منوط به گرفتن مجوز از هیئت وزیران می باشد.
۴۲- حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی- تاریخی و حریم آنها.
۴۳- نیروهای یگان حفاظت وزارت در حدود وظایف قانونی خویش و با شرایط مذکور در قانون آئین دادرسی کیفری ضابط خاص قضائی محسوب می گردند.
۴۴- تملک و خرید اموال منقول و غیر منقول واجد ارزش فرهنگی تاریخی در موارد ضروری به تشخیص وزارت با رعایت قوانین مربوط.
۴۵- اعطای گواهی مصونیت از توقیف و ضبط آثار -فرهنگی تاریخی وارده به کشور برای برگزاری نمایشگاه های موزه ای و اهداف پژوهشی.
۴۶- حفاظت و صیانت از عرصه و حریم آثار ملی بناها و محوطه ها و لیست های ذی ربط و در صورت لزوم تملک اراضی واقع در این محدوده ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط تبصره- بخشنامه اجرائی نحوه اعطای اراضی معوض به مالکان اراضی واقع در عرصه و حریم آثار ملی در چهارچوب قوانین مربوط به پیشنهاد وزارت به تصویب هیئت وزیران برسد.
۴۷- صدور مجوز تدوین و ابلاغ ضوابط تخصصی ایجاد بهره برداری، نظارت ارزیابی کیفیت و درجه بندی تأسیسات خدمات و کارهای گردشگری.
۴۸- پیشنهاد تأسیس مناطق نمونه گردشگری به هیئت وزیران جهت تصویب و صدور مجوز فعالیت این مناطق و مجتمع های گردشگری رفاهی بین راهی تبصره- مقررات نحوه تأسیس و اداره مناطق نمونه گردشگری توسط وزارت تعیین و بخشنامه آن به تصویب هیئت وزیران می رسد.
۴۹- مدیریت هماهنگی خدمات سفر بمنظور جلب. و هماهنگی بین بخشهای دولتی نهادهای عمومی و حاکمیتی و خصوصی صنعت توریسم کشور.
۵۰- حمایت و همکاری با بخش غیر دولتی و دستگاه های اجرائی ذی ربط در ایجاد و تامین زیر ساختهای گردشگری
۵۱ - همکاری با دستگاه های اجرائی ذیربط در حوزه تدوین برنامه ها و محتوای آموزشی مؤسسات آموزشی خصوصی بمنظور تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز در زمینه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۵۲- تعیین صلاحیت حرفهای استادکاران و ارزشیابی هنری هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی و صدور گواهینامه و تأییدیه های لازم
۵۳- ثبت و صدور گواهی اصالت برای آثار فاخر صنایع دستی و هنرهای سنتی در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط.
۵۴- ثبت ملی هنری شهرها و روستاهای صنایع دستی و هنرهای سنتی و اقدام برای ثبت جهانی آنها.
۵۵- هماهنگی و برنامه ریزی در مورد مالکیت های معنوی و فکری صنایع دستی (آثار و هنرمندان) در داخل و خارج از کشور.
۵۶- بسترسازی و پشتیبانی از تجاری سازی و کاربردی سازی آثار صنایع دستی
۵۷- احیای هنرهای سنتی و پشتیبانی از تولید، ترویج و عرضه محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی با حفظ اصالت ایرانی، اسلامی و کمک به راه اندازی بازارچه های صنایع دستی.
ماده ۵. بمنظور تسهیل تصمیم گیری در موضوعات میان بخشی و تحقق اهداف و وظایف وزارت مندرج در این قانون، شورای عالی میراث فرهنگی باید تشکیل گردد که وظایف و اختیارات آن به این شرح است:
وظایف و اختیارات
۱. تصویب سیاست ها، خط مشی ها و برنامه های کلان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری متناسب با سند آمایش سرزمینی کشور.
۲. تصویب سیاست ها خط مشی ها و برنامه های کلان وزارت منطبق با برنامه های توسعه کشور.
۳. نظارت بر اجرای مصوبات و سیاست های ابلاغ گردیده به دستگاه های اجرائی در زمینه های ذی ربط.
ترکیب اعضا
ترکیب اعضای شورای عالی میراث فرهنگی نیز عبارتند از رییس جمهور و در غیاب وی معاون اول رییس جمهور، وزرای امور خارجه، میراث، راه، کشور، فرهنگی، اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، دادستان کل کشور، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس (عضو ناظر بدون حق رأی)، سه نفر خبره به تفکیک سه حوزه به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی. یک نفر نماینده بخش غیر دولتی از نهادهای صنفی یا تشکل های مردم نهاد به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.
تبصره ۱- وزیر میراث فرهنگی می تواند حسب موضوع برای تبادل نظر و بدون حق رأی از نماینده دستگاه های اجرائی یا بخش غیر دولتی که در شورا عضو نیستند دعوت کند.
تبصره ۲- جلسات شورا با حضور دو سوم اعضا رسمیت داشته و تصمیمات آن با اکثریت آرا تصویب و بعد از ابلاغ رییس جمهور یا معاون اول او برای همه دستگاه های ذی ربط لازم الاجراست.
تبصره ۳- دبیرخانه شورای عالی در وزارت مستقر خواهد بود و مسئولیت پیگیری و تشکیل جلسات را بر عهده خواهد داشت. دستورالعمل نحوه تشکیل و اداره جلسات توسط وزارت تهیه و به تصویب شورای عالی مورد اشاره می رسد.
ماده ۶ - دستگاه های اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مصوب ۱۳۹۵ و بخش های غیر دولتی و خصوصی که به صورتی اقدام به انجام کارهای مربوط به حوزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می کنند، موظفند کارهای خودرا در چهارچوب سیاست های اجرائی وزارت با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام دهند.
ماده ۷ - وزارت مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی ظرفی یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سند برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت را با رویکرد متناسب سازی سطح کمی و کیفی نیروی انسانی تدوین و اجرا نماید.
ماده ۸- وزارت مکلف است در مدت یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون و در چهارچوب این قانون و قانون مدیریت خدمات کشوری ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارت را تهیه نماید و به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور برساند.
ماده ۹- احکام مندرج در این قانون، نافی اختیارات و صلاحیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان حج و زیارت) در حوزه امور حج و زیارت نبوده و سازمان مزبور هم می تواند در حوزه سفرهای زیارتی خروجی به مقصد کشورهای مرتبط اقدام نماید.
ماده ۱۰- همه قوانین و مقررات مغایر با این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون لغو می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب