وضعیت خشکسالی در ایران چگونه است؟

وضعیت خشکسالی در ایران چگونه است؟

به گزارش تور و گردشگری، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه خشکسالی ها باعث نشست زمین و بیابان زایی می شود، اظهار داشت: بررسی میزان بارندگی ها درکشور طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله نشانگر اینست که ایران بارندگی های مورد نیاز خویش را دریافت نکرده و در شرایط خشکسالی بوده است.



احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه طی یک سال قبل اغلب مناطق کشور سهم بارشی خویش را دریافت نکرده اند و آثار کم بارشی ها و کمبودها در طبیعت باقی می ماند، اظهارکرد: بارش هایی که کشور دریافت می کرد، وارد طبیعت می شد، چرخه آب تجدیدپذیر را ایجاد می کرد و باعث تقویب آب های زیر زمینی می شد اما در سه سال گذشته بر اثر خشکسالی هیچکدام از این جریانات رخ نداد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در رابطه با بارش های یکساله هم اظهار نمود: بارش هایی که کشور طی یکسال گذشته دریافت کرده است در مقایسه با میانگین ۳۰ سال قبل نشان دهنده اینست که برخی استان ها همچون بخش های مرکزی تا شمال فارس، بوشهر، استان یزد، مرکز تا غرب استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی و لرستان تا حدود زیادی بارش های میانگین بلندمدت را دریافت کرده اند.

وی تصریح کرد: در بعضی استان ها همچون کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر طی یک سال و سه سال قبل حتی بارش هایی بیشتر از میانگین سالانه ثبت شده است. جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان هم وضعیت مطلوبی دارند و دلیل آن هم محاسبه یکساله و همراه با بارش های سیل آسای تیر و مرداد است که در آن محدوده رخ داد اما در سال آبی جاری بارندگی ها حتی در این مناطق هم در حد مطلوب نبوده است و استانهای کرمان، هرمزگان، جنوب فارس، سیستان و بلوچستان و جنوب تا جنوب شرق کشور گرفتار خشکسالی متوسط تا شدید هستند.
وضعیت مساعد بارش در یک ششم از مساحت کشور
وظیفه افزود: تنها در حوزه غرب و جنوب غرب کشور، بارش های مناسبی ثبت شده است و در سایر مناطق و استان ها میزان بارش ها بشدت نامطلوب است. تنها مساحتی حدود یک ششم کشور شرایط مساعدی از نظر بارش دارند اما غالب نقاط کشور وضعیت مناسبی ندارند. طی بازه زمانی ۳ تا ۹ ماه گذشته نیزاستان سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سواحل دریای خزر، قسمت اعظم آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و همچنین استانهای قزوین، همدان، قم، مرکزی، بخش اعظم اصفهان، نقاط خیلی از یزد، کرمان، هرمزگان، نیمه جنوبی فارس و سیستان و بلوچستان و ضعیت خشکسالی متوسط تا بسیار شدید و در خیلی از مناطق، خشکسالی استثنایی را تجربه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی ۱۰ ساله نسبت به نرمال بلندمدت بارش لازم دریافت نشده این درحالیست که دما هم بالاتر از حد نرمال و یا کمتر از حد نرمال بود. طی سال ۹۸ تا ۹۹ بارندگی های کشور در حد نرمال و یا حتی فراتر از نرمال بود ولی این بارندگی ها مقطعی بودند چونکه در غالب این بازه زمانی ۱۰ ساله، کشور شرایط خشکسالی داشته است.

وظیفه در رابطه با وضعیت خشکسالی طی سه ماه گذشته اظهارکرد: طی سه ماه گذشته در حوزه زاگرس، مناطق شرقی زاگرس، شمال شرق کشور همینطور جنوب، شرق و دامنه های البرز خشکسالی متوسط، شدید تا بسیار شدید را تجربه کرده اند.

وی در رابطه با «خشکسالی در بازه زمانی شش ماهه» اظهار داشت: طی شش ماه گذشته هم نیمه شرقی کشور، جنوب، شمال شرق و مناطق مرکزی تا سواحل گیلان، مناطق شمالی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خشکسالی شدید تا بسیار شدید تجربه کرده اند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: اگر در یک دوره ۹ ماهه هم میزان خشکسالی را بررسی نماییم همین وضعیت را می بینیم و به جز استان هایی که در دامنه های زاگرس واقع شدند همچون غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کردستان و جنوب آذربایجان غربی و بوشهر که بارش را تا حدی نرمال و بیشتر از نرمال دریافت نمودند، بخش های جنوبی، نیمه شرقی و تمام استانهای واقع شده در دامنه های شمالی و جنوبی البرز همچون خراسان رضوی، شمال آذربایجان غربی، مرکز تا شمال آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی همه دچارخشکسالی متوسط، شدید تا بسیار شدید بوده اند.

وی اضافه کرد: بارش در ۲۴ ماه اخیر در مقایسه با بارش های ۲۴ ماهه در ۳۰ سال گذشته، نشانگر اینست که هیچ یک از استان ها و مناطق کشور، بارش های لازم را دریافت نکرده اند و تنها مناطق محدودی از کشور همچون چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و غرب اصفهان شرایط نسبتا مطلوبی داشته اند.

وظیفه افزود: در بررسی یک دوره سه ساله و ۳۶ ماهه متوجه خشکسالی گسترده متوجه می شویم و همه نقاط کشور خشکسالی را تجربه کردند و در مقایسه این بازه زمانی سه ساله با میانگین ۳۰ ساله متوجه می شویم که خشکسالی متوسط و در غالب نقاط خشکسالی شدید تا بسیار شدید بر اغلب مناطق کشور حاکم است.
گرمایش هوا عامل نگرانی جهانی
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در میزان بارش ها، رطوبت و دما مهم ترین عوامل تاثیرگذارهستند، اظهار داشت: معمولاً هرگاه بارندگی ها در منطقه ای کم می شود، دما هم افزایش خواهد یافت و در نتیجه رطوبت خاک کاسته می شود، در صورت طولانی شدن بازه زمانی کم بارشی ها تاثیرات آنرا در آب های زیرزمینی و حتی آب های سطحی می بینیم. در این شرایط بیابان زایی رخ می دهد و درختان کهنسال خشک می شوند. سفره های زیرزمینی بشدت افت می کنند و ریشه درختان دیگر به آب دسترسی پیدا نمی کند این درحالیست که ایران به صورت کلی یک کشور گرم و خشک به حساب می آید و تنها مناطق محدودی از آن در شرایط معتدل و نرمال قرار دارد.

وظیفه در انتها خاطرنشان کرد: از نظر کلی هوای کشور گرم تر شده است و این گرمایش در تمام دنیا همچنان ادامه دارد و حتی تمام جهان را هم نگران کرده است.





منبع:

1402/04/12
08:34:20
5.0 / 5
307
تگهای خبر: زمین , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری