فورا بعد از پیچ خوردن پا چه باید کرد؟

فورا بعد از پیچ خوردن پا چه باید کرد؟

تور و گردشگری: به گزارش تور و گردشگری، گاهی امکان دارد در هنگام دویدن، بعد از شوت کردن یک توپ و... مچ پایتان پیچ بخورد و نتوانید به سادگی راه بروید.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، پیچ خوردگی مچ پا معمولا زمانی اتفاق می افتد که مچ پای خویش را به سمت داخل می چرخانید که سبب کشیدگی یا پارگی رباط های حامی قسمت خارجی مفصل می شود.
پیچ خوردگی مچ پا، شایع ترین صدمه در میان ورزشکاران و بزرگسالانی است که فعالیتهای ورزشی انجام می دهند اما این عارضه امکان دارد برای هر کسی اتفاق بیفتد.
بلافاصله بعد از پیچ خوردن پا چه باید کرد؟
اگر پیچ خوردگی مچ پا به درستی درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات مزمن مانند بی ثباتی یا درد مچ پا، توانایی محدود برای انجام فعالیتهای ورزشی و آرتروز شود.
اگر مچ پای شما پیچ ​​خورده است، برای بهبود شرایط و به حداقل رساندن خطر عوارض و مشکلات طولانی مدت، فوراً درمان «RICE» را دنبال کنید که شامل موارد زیر است:
- استراحت کردن: از هر گونه فعالیتی که سبب درد در مچ پا می شود خودداری کنید و به مچ پای خود استراحت دهید.
- یخ درمانی: یخ را روی قسمتی از مچ پا که درد می کند، قرار دهید. ۱۵ دقیقه یخ گذاشتن روی ناحیه ای از مچ پا که درد می کند را سه بار در روز انجام دهید تا درد و تورم کاهش پیدا کند. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید و از حوله یا پارچه بعنوان محافظ استفاده کنید.
- فشرده سازی: استفاده از ساق بند طبی، بسته بندی بانداژ الاستیک یا... روی مچ پای صدمه دیده می تواند از تورم بیش از اندازه جلوگیری کرده و این ناحیه را از صدمات مکرر محافظت کند. هرچند مقداری التهاب و تورم در روند بهبودی طبیعی است اما بیش از اندازه آن می تواند مضر باشد و ازاین رو فشرده سازی می تواند از تشدید آن جلوگیری نماید.
- بالا نگه داشتن پا: تا آنجایی که امکان دارد در طول روز، پا و مچ پا را در سطح قلب یا بالاتر از آن قرار دهید. این حرکت به کنترل درد و کاهش تورم کمک می نماید.
بسته بشدت علائمتان، برای یک تا دو هفته اول:
* با درمان RICE ادامه داده و با کاهش درد و تورم به تدریج مراحل را کاهش دهید.
* اگر می توانید با خیال راحت از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین استفاده کنید. برای مدیریت درد، استفاده از داروها یا چسب های موضعی را در نظر بگیرید.
* تمرینات بدون مقاومت، بدون تحمل وزن و دامنه حرکت را شروع کنید.
* تا وقتی که درد شما افزایش نیابد به تدریج به فعالیتهای عادی خود بازگردید. در ابتدا این فعالیت ها شامل پیاده روی در مسافت های کوتاه و سپس پیشرفت به سطح عادی پیاده روی شما می شود.
اگر پس از هفته اول، بهبودی کمی حاصل شد یا اصلا بهتر نشدید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.



1402/05/02
08:08:55
5.0 / 5
270
تگهای خبر: تخصص , مقاومت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری