گزارش مهر همزمان با روز جهانی گردشگری

سبزگرایی در گردشگری با تیغ دولبه

سبزگرایی در گردشگری با تیغ دولبه

به گزارش تور و گردشگری، توسعه گردشگری مخاطراتی همچون افزایش گازهای گلخانه ای ناشی از سیستمهای حمل و نقل دارد ازاین رو گردشگران آگاه در سال های اخیر به مبحث گردشگری سبز بیشتر توجه کرده اند.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ امروز پنجم مهر ماه روز جهانی گردشگری می باشد همه ساله در روز ۲۷ سپتامبر علاقه مندان به سفر در جهان این روز را با برگزاری برنامه های مختلف جشن می گیرند. سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد هم همه ساله برای این روز شعاری را اعلام می کند تا کشورهایی که در حوزه گردشگری فعالیت می نمایند بتوانند این شعار را مدنظر قرار دهند و اولویت ها در این عرصه مشخص شود. سال جاری هم سازمان جهانی گردشگری شعار «گردشگری و سرمایه گذاری سبز» را برای این روز بین المللی در نظر گرفته است که بر اهمیت سرمایه گذاری های جدید و نوآورانه در صنعت توریسم تاکید می کند. این شعار نمایانگر فراخوانی برای عمل آوردن تعهد بین المللی به سرمایه گذاری هایی است که علاوه بر ترویج رشد اقتصادی، به محافظت از محیط زیست، توسعه پایدار و بهبود رفاه اجتماعی هم کمک می کنند. در واقع ماهیت این شعارها چنین هدفی را دنبال می کنند. مانند شعارهای ده سال قبل که عبارت بودند از: سال ۲۰۲۲ میلادی: بازبینی یا تفکری باردیگر در توریست سال ۲۰۲۱ میلادی: گردشگری برای رشد فراگیر سال ۲۰۲۰ میلادی: گردشگری و توسعه روستایی سال ۲۰۱۹ میلادی: آینده ای بهتر برای همه سال ۲۰۱۸ میلادی: گردشگری و تحول دیجیتال سال ۲۰۱۷ میلادی: گردشگری پایدار؛ راهی برای پیشرفت سال ۲۰۱۶ میلادی: گردشگری برای همه سال ۲۰۱۵ میلادی: یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت سال ۲۰۱۴ میلادی: گردشگری و توسعه جوامع سال ۲۰۱۳ میلادی: گردشگری و آب؛ محافظت از آینده مشترک
شعار سال ۲۰۲۳ هم بر توسعه جامعه بین المللی گردشگری، ایجاد اتحاد بین کشورها، مؤسسات مالی چندجانبه، شرکای توسعه و سرمایه گذاران بخش خصوصی در ساختار جدید برای سرمایه گذاری و توسعه در صنعت توریسم تمرکز می کند. این شعار بعنوان یک راهنمای الهام بخش برای تلاشهای مشترک جهانی در ساختن یک آینده بهتر برای صنعت توریسم خواهد بود. محمد جهانشاهی معاون دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با این شعار معتقد است: انتخاب این شعار بستری به منظور جهت دهی به سیاست ها، برنامه ها و اقدامات جاری منطبق با شعار سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و سرمایه گذاری سبز به شمار می آید و علاوه بر این که رویکرد گرامیداشت روز جهانی گردشگری سال جاری را به نمایش خواهد گذاشت، سبب انطباق با الگوها و نگاه جهانی در همه طول سال خواهد شد. وی اظهار داشت: سرمایه گذاری سبز در صنعت توریسم شامل سرمایه گذاری در تأسیسات گردشگری پایدار، انتخاب انرژی تجدیدپذیر، حفظ مناطق طبیعی و فرهنگی، پشتیبانی از جوامع محلی و ایجاد اشتغال محلی به شمار می آید. گردشگری تیغ دولبه ای با تأثیرگذاری مثبت و منفی در واقع با توسعه گردشگری و افزایش آگاهی مردم در رابطه با پایداری و استفاده بیش از اندازه از منابع طبیعی و مخاطرات آن سبب شده تا جوامع در رابطه با محیط پیرامون خود و ارتباط آن با گردشگری حساس شوند. شاید به همین علت است که امروزه مفاهیم طبیعت گردی، گردشگری پایدار، گردشگری مبتنی بر حفظ محیط زیست و گردشگری سبز رواج پیدا کرده است و گردشگران آگاه به ارزشمندی محیط زیست بیشتر از پیش افزوده می شوند. امجد جلالی یکی از کارشناسان گردشگری بر این باور است که گردشگری سبز همان گردشگری مسئولیت پذیر و اخلاق گراست چون وقتی گردشگران متوجه محیط پیرامونی خود می شوند به آن بیشتر احترام می گذارند. اما گردشگری به تنهایی سبز نمی شود این اقدام باید توسط دولت ها به صورت جدی مورد بررسی و توجه قرار گیرد اما امروزه می بینیم تنها چیزی که اهمیت ندارد همین مسائل زیست محیطی است. کشورها درصدد هستند که بیشترین گردشگران را به سمت خود جذب کنند اما کدام یک از آنها توانسته اند در حوزه گردشگری سبز گام بردارند. به باور وی؛ گردشگری انبوهی که کشورها دنبال آن هستند با گردشگری سبز در مغایرت است. با این وجود بعضی از گردشگران هستند که تلاش می کنند در سفرهای خود توجه به این موضوعات را بیشتر مدنظر قرار دهند بنابراین است که اقامت در طبیعت بدون زباله یا اکوتوریسم بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و گردشگران می پسندند در اقامتگاه هایی ساکن شوند که به موضوعات زیست محیطی اهمیت بیشتری می دهند. در اینباره محمود حسن پور عضو هیأت علمی گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران و مرضیه شاهی سوندی کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و بازاریابی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در گزارشی که برای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی نوشته اند به مبحث گردشگری سبز پرداخته اند. آنها در این گزارش آورده اند: امروزه با روند صعودی رشد گردشگری و مواجه با تقاضاهای جدید گردشگران، گردشگری سبز فرصتی برای کسب و کارها، مقاصد، تأمین کنندگان خدمات و گردشگران است تا تجربه ای متفاوت را در کارنامه خود داشته باشند. گردشگری تیغ دولبه ای است که تأثیرگذاری مثبت و منفی آن بر تمام ذینفعان قابل توجه است. با ظهور اشکال جدید گردشگری مبتنی بر حفظ محیط زیست، اقدامات بیشماری را میتوان انجام داد که هرچند امکان دارد در نخستین برآورد پرهزینه باشند اما با عنایت به اهمیت روند توسعه پایدار گردشگری و لحاظ کردن تمام نیازهای نسل های بعد، ارزش سرمایه گذاری مالی و زمانی را دارد. بر این اساس اقدامات لازم جهت سبزگرایی در صنعت توریسم نیازمند توجه توأمان به بخش عرضه و تقاضای گردشگری می باشد. در یک طرف تولید بر اساس اصول توسعه پایدار، کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر و کارایی در استفاده از منابع قرار دارد و طرف دیگر اصلاح و بهبود الگوی مصرف از راه تغییر در سلایق و نگرش جامعه نسبت به منابع طبیعی و مصرف می باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس نخستین قدم در راه گردشگری سبز، آگاهی رسانی جمعی است.
اقدامات آگاهی سازی نسبت به تغییرات زیست محیطی و تاثیر آن بر زندگی آینده انسان، باید شامل تمام ذینفعان کلان و خرد گردشگری و کشوری باشد. مطالعه مشخصه های جمعیت شناختی، رفتاری، و ترجیحات بخش های مختلف بازار داخلی و بین المللی جهت جذب بهتر آن دسته از گردشگران با روحیه و رفتار آگاه و پایدار در جهت این مهم می باشد. بعلاوه میتوان چارچوب مطلوبی برای مصرف بهینه در جامعه و انطباق آن بر اساس منافع فردی و جمعی و نسل های آینده تعریف بکارگیری آنرا به شیوه های مختلف تشویق کرد. باید توجه داشت که نمی توان از منافع مثبت گردشگری بخصوص منافع اقتصادی در این مناطق آسان گذشت گام دیگر می تواند مشخص کردن کانون های بحرانی و صدمه پذیر محیطی و تغییر و انحراف جریان گردشگری از آن باشد. برخی مناطق مختلف بخصوص مناطق حاشیه ای و روستایی و همینطور کسب و کارهای خرد و کوچک گردشگری در مناطق دورافتاده تر معمولا بسیار شکننده و صدمه پذیر هستند. باید توجه داشت که نمی توان از منافع مثبت گردشگری بخصوص منافع اقتصادی در این مناطق آسان گذشت. منابع سرشار طبیعی و فرهنگی این مناطق، فرصت خوبی برای ایجاد کسب و کارهای جدید، اشتغالزایی و مثبت اندیشی در کل جامعه محلی است. این مناطق می توانند تورهایی را سازماندهی کنند که به جذب بیشتر توریستهایی منتهی شود که به دنبال تجربه اصیل زندگی نزدیک تر به طبیعت و تماس با ریشه های فرهنگی آنها هستند. باید به خاطر داشت که اقداماتی همچون شبکه سازی برای به اشتراک گذاری تجارب، اطلاعات، مشتریان و ایده های آنها کمک بزرگی به بقا و توسعه آنها است. همینطور الگوبرداری از مقاصد موفق در این حوزه همچون دانمارک و کشورهای دیگری که در این حوزه پیشتاز هستند بسیار کمک کننده است. بعنوان مثال با تعیین مسیرهای دوچرخه سواری برای گردشگران یا تعیین جایزه هایی برای عرضه دهندگان خدمات از جمله، هتلداران، مجریان تور، شرکتهای عرضه خدمات حمل و نقل، رستوران ها، جاذبه ها و غیره میتوان روند کاهش تولید گازهای گلخانه ای را جا انداخت و کمی از سرعت صدمه رسانی به محیط زیست و به خطر انداختن زمین کاست.

1402/07/05
22:57:46
5.0 / 5
239
تگهای خبر: توریست , جاذبه , خدمات , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری