رییس شورای جهانی صنایع دستی:

شورای جهانی صنایع دستی مستقل از یونسکو است

شورای جهانی صنایع دستی مستقل از یونسکو است

به گزارش تور و گردشگری، رئیس شورای جهانی صنایع دستی اظهار داشت: شورای جهانی صنایع دستی یک انجمن بین المللی و مستقل از یونسکوست اما هر آن چه که توسط این شورا تایید گردد مورد تایید یونسکو هم هست.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، سعد القدومی رییس شورای جهانی صنایع دستی به همراه برخی از هنرمندان کشوهای لبنان، آفریقای جنوبی، کویت، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و اندونزی برای حضور در جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، سرو سیمین ۸ به به ایران آمده و در حاشیه نمایشگاه این جشنواره که اکنون در برج آزادی برپاست با خبرنگاران گفت و گو کرد.
وی در این گفتگو درباره ی این شورا توضیحاتی داد و اظهار داشت: این شورا یا انجمن جهانی از ۶۰ سال پیش فعالیت می کند و هدفش تنها توسعه صنایع دستی نیست بلکه به حفظ صنایع دستی بصورت ملی نیز اهمیت می دهد.
القدومی اظهار داشت: بین سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ پلی ارتباطی میان میراث بین الملل و میراث فرهنگی ایران شکل گرفت. آن زمان مادر من در کشور کویت رییس این انجمن یا شورا بود. این انجمن تمام تلاش خودرا کرده که پلی ارتباطی میان صنایع دستی شهرهای کشورهای مختلف دنیا، خصوصاً در خاورمیانه بوجود آورد.
وی اظهار داشت: این انجمن که در کشور کویت تشکیل شده بین پنج قاره پل به وجود آورده و سعی شده است که تاریخ ایران و هنرمندانش به جامعه جهانی شناخته شوند و فعالیت بین المللی داشته باشند. این می تواند راهی بسیاری عالی باشد به جهت اینکه هنرمندان صنایع دستی خودشان را در جهان تبلیغ کنند.
قدومی افزود: انجمن دو هدف عمده را بطور خاص دنبال می کند. نخستین هدفش ایجاد شهر صنایع دستی است. در زمان حضور مادرم در ایران از سال ۲۰۱۲ این فعالیت ها شروع و نسبت به ایران توجه ویژه ای شد. در سرتاسر جهان ۴۰ شهر و روستای جهانی شناسایی و ثبت جهانی شدند. این کار توسط مادرم که رییس انجمن بود انجام می شد و پس از او من این کار را انجام می دهم در طول این مدت هم از سمت ایران تقاضاهای زیادی برای حضور هیأت داوری این انجمن مطرح می شد که تا ۲۰۲۱ جهت بررسی شهرهای ایرانی سفرهایی به ایران بیایند. داوران بین المللی در چهار زمینه شهرها را ارزیابی کردند.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی اظهار داشت: اطلاعات کسانی که مدرک این انجمن را می گیرند در سایت شورا بارگذاری می شود و هر کسی از سرتاسر دنیا می تواند با یک کلیک بداند هر اثر برای چه کسی و متعلق به کدام شهر است.
قدومی اظهار داشت: دومین فعالیت این انجمن اهدای جایزه بهترین صنایع دستی جهان است. صنایع دستی از سرتاسر دنیا برای این انجمن فرستاده می شود تا جایزه اهدا شود. مهم نیست آنها با چه تکنیکی به وجود آمده باشد و متعلق به کجاست فقط مهم این است که با دست تولید شده باشد. وزارت میراث فرهنگی ایران به ۶۷ هزار هنرمند در سرتاسر ایران دسترسی دارد. از سر تا سر ایران هر کسی می تواند برای ثبت اطلاعاتش در انجمن اقدام کند؛ برای اهدای جایزه هنرمندان آثار خودرا به انجمن ارسال می کنند تا داوران بهترین آنان را انتخاب کنند.
جهانی شدن شهرها در عرصه صنایع دستی پروژه اولیه یونسکو بود
القدومی افزود: این انجمن مستقل از یونسکو فعالیت می کند اما وقتی ما شهری را در عرصه صنایع دستی جهانی می نامیم هر آن چه که ما تأیید نماییم از طرف یونسکو نیز مورد تأیید است. سازمان یونسکو بوسیله انجمن ما می تواند متوجه شود که چه آثاری از چه شهرهایی ثبت جهانی شده اند. پس اگر تاییدیه ما را داشته باشید بوسیله تأیید ما یونسکو هم آن شهر را به رسمیت می شناسد. البته جهانی شدن شهرها در عرصه صنایع دستی پروژه اولیه یونسکو بود ولی بعداً تغییر نمود و به شورای مستقل سپرده شد. پس هم جهانی شدن شهرها و روستاها و هم اهدای جایزه بهترین صنایع دستی جزو پروژه های یونسکو بودند که حالا ما آنها را ادامه می دهیم.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی اظهار داشت: یکی از اهداف ما حفظ سنت ها است و این که مطمئن شویم صنایع دستی که برای انجمن ارسال شده از محصولات ارگانیک استفاده می شود. انجمن ما حق دارد که این آثار برتر را نگه دارد و به همین دلیل در شهر خوقند ازبکستان موزه ای داریم که ۱۵۰ اثر از هنرهای سنتی جهان همچون ایران در آن به معرض نمایش گذاشته شده است. با شرکت در این رویداد هر کسی که مدرک دریافت کند می تواند آسان تر در سایر مسابقات بین المللی شرکت نماید. چون مطمئن هستند که از نظر کیفیت خوب است.
وی درباره ی آثاری که در موزه به نمایش درآمدند اظهار داشت: آثار نگهداری شده در موزه به سبب کوشش های مادرم به صورتی هدیه ایشان بوده است. ایشان معتقد بودند هنرها نباید ارتباطی با سیاست، نژاد و عقاید داشته باشد و افراد فارغ از همه اینها باید بتوانند آثار خودرا به نمایش بگذارند و عرضه کنند.
این مقام مسئول در شورای جهانی صنایع دستی اظهار داشت: تا پیش از سال ۲۰۱۲ ایران مشکلات زیادی داشت مخصوصاً این که سیاست در صنایع دستی مداخه می کرد و اجازه نمی داد در سطح جهانی مطرح شود ولی این شورا کوشش کرد تا این آثار در سطح جهانی ثبت و معرفی شوند و تلاش شد تا فقط به صنایع دستی در عرصه هنر و کار دست و هنرمندش به عنوان اثر هنری نگاه شود و اختصاصی و فارغ از سیاست باشد.
وی اشاره کرد: مشکل برندینگ ایران از داخل نیست مشکل ذهنیت های خارجی است. وزارت میراث فرهنگی ایران مشتاق است که هنرمندان بین المللی را دعوت کند و پذیرای برنامه های مختلف باشد اما متأسفانه در ذهن بعضی افراد چیزهای بدی درباره ی ایران هست بطورمثال این که اگر به ایران سفر کنند ممکنست با محدودیت روبرو شوند یا بعداً به آنها ویزا ندهند یا محدودیت هایی که آنها را برای سفر به ایران مشتاق نمی نماید. البته اجازه دهید بگویم اوضاع دارد بهتر می شود.
القدومی اظهار داشت: در جشنواره سرو سیمین دو موضوع من را به شدت تحت تأثیر قرار داد. نخستین اتفاقی که افتاد در افتتاحیه مراسم رژه ای از دانشجویان و کسانی که برای بزرگداشت صنایع دستی آمده بودند صورت گرفت. صنایع دستی باید در سرتاسر جهان زنده نگه داشته شود، تا قبل از این صنایع دستی در ایران به شکل سنتی انجام می شد اما امروزه بصورت دانشگاهی در دانشگاه ها صنایع دستی دنبال می شود و این کار به زنده ماندن صنایع دستی کمک می نماید.. باید از هر طریق ممکن به زنده ماندن صنایع دستی کمک گردد همچون حمایت های مالی. این شورا هم در همین راستا قدم برمی دارد.
القدومی اظهار داشت: ایران جامعه ای جوانی است که به سمت آموزش دانشگاهی پیش می رود و اتفاقی که برای صنایع دستی افتاده نیز این است که صنایع دستی هم بصورت دانشگاهی به انجام می رسد. استاد دانشگاهی، یک مجله دیجیتال صنایع دستی را طراحی نموده که هنرمندان جهان در آن معرفی شده است و در دسترس جامعه جهانی قرار دارد. در گذشته آموزش صنایع دستی در دانشگاه کمتر از امروز بود ودر این حوزه تا دیپلم پیش می رفتید اما امروزه تا مقطع دکتری نیز پیش رفته است این اتفاق سبب می شود شما در جامعه جهانی مطرح شوید.
جامعه جهانی فرش ایرانی را خوب می شناسد و آثار کپی را تشخیص می دهد
وی افزود: کپی کردن آثار صنایع دستی مشکل جهانی است می توانید الان یک شیء را با ۱۰ دلار پیدا کنید و نتوانید تشخیص دهید که اصل هست یا نه. اما جامعه جهانی فرش ایرانی را به خوبی می شناسد و می تواند تشخیص دهد که آن فرش اصل است یا کپی از فرش ایرانی و از کشور دیگری آمده است. یک انجمن نیمه خصوصی فرش در تهران فعالیت می کند (مرکز سهامی فرش) که با تمام دنیا همکاری می کند. اگر کسی فرشی بخرد می تواند به آنجا مراجعه کند و بفهمد که اصل هست یا نه.
القدومی که کارهای مادرش را در شورای جهانی صنایع دستی ادامه می دهد اظهار داشت: جمله معروف مادرم این بود که بدون هنرمندان صنایع دستی و هنر صنایع دستی در سرتاسر جهان هیچ تمدنی اتفاق نمی افتاد. تمدن ها بواسطه کسانی به وجود آمده که صنایع دستی تولید می کرده اند. بدین سبب اینها لایق هستند در بهترین مقام ها قرار گیرند. تمدن، سابقه ۷ و ۸ هزار ساله دارد و یکی از اهداف مادرم این بود که این هنر حفظ شود و کسانی که فعالیت می نمایند در بالاترین جایگاه قرار گیرند.
وی اضافه کرد: نسل جدید به صنایع دستی نمی پردازند چونکه منافع مالی ندارد. این یکی از وظایف خطیر دولتمردان است که شرایطی را فراهم و حمایت مالی کنند چونکه اگر کسی نباشد که این کار را با عشق انجام ندهد، میراث ملی کشورها هم از بین می رود.


منبع:

1402/12/04
18:35:25
5.0 / 5
255
تگهای خبر: آموزش , زمین , سایت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری