صالحی امیری:
روایت ساز باشیم، نه واکنش گرا
به گزارش تور و گردشگری، وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه باید روایت ساز باشیم، نه واکنش گرا اظهار داشت: شاهد ظهور یک جامعه جدید با مختصات تازه در حوزه فرهنگ، سبک زندگی، مناسبات زیستی و رسانه ای هستیم.
به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست صمیمانه با مدیران روابط عمومی ستادی، شرکت ها و موسسات تابعه این وزارت خانه، با نگاهی تحلیلی به تحولات اجتماعی و رسانه ای ایران، اظهار داشت: جامعه ایران در راه تحولی شگرفت قرار دارد و ما در نقطه ای ایستاده ایم که می توانیم با تعریف مجدد نقش خود، به روایت گر اول تحولات تبدیل شویم. زمین بازی عوض شده، اما این یک تهدید نیست؛ فرصتی برای بازآفرینی هوشمندانه ارتباطات است.
وزیر میراث فرهنگی ضمن اشاره به روند چهار دهه ای تغییرات اجتماعی در ایران، تاکید کرد: ما شاهد ظهور یک جامعه جدید با مختصات تازه در حوزه فرهنگ، سبک زندگی، مناسبات زیستی و رسانه ای هستیم. این تغییرات نه مقطعی، بلکه ساختاری و فراگیرند. امروز حتی روستاهای دورافتاده کشور هم در بستر شبکه های اجتماعی با جریان های روز جهانی هم مسیر شده اند.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: این شرایط، مسئولیت ما در حوزه روابط عمومی را دوچندان می کند. ما باید به جای تماشاگر بودن، بازیگر اصلی صحنه باشیم. روایت گری پیش دستانه، نقش سازی در فضای عمومی و اقناع گری در میدان ارتباطات، مسئولیت امروز روابط عمومی هاست.
وی با تکیه بر رسالت فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، اظهار داشت: این وزارت خانه تنها یک دستگاه اجرایی نیست؛ ما مسئول حفظ و صیانت از هویت، حافظه و روح تاریخی ایران هستیم. مأموریت ما فقط دفاع از جسم ایران نیست؛ بلکه محافظت از روح ایران، یعنی میراث فرهنگی، هنرهای ماندگار، صنایع دستی و روایت تمدنی ماست.
وزیر میراث فرهنگی با نقد رویکرد کمی گرای افراطی در رسانه ها، پیشنهاد کرد: تحلیل کیفی، هویتی و گفتمانی باید مبنای تولید محتوای روابط عمومی باشد. روایت ما باید زنده، باورپذیر و اثرگذار باشد. اگر جامعه روایت ما را نمی پذیرد، باید روش و زبان خویش را بازنگری نماییم.
وی اضافه کرد: روایت اول همیشه گفتمان حاکم خواهد بود. اگر می خواهیم مرجع روایت ملی باشیم، باید روایت ساز باشیم، نه واکنش گرا.
صالحی امیری یکی از مهم ترین مأموریت های روابط عمومی ها را بازسازی اعتماد عمومی و انسجام ملی از مسیر روایت گری صحیح عنوان نمود و اظهار داشت: نسل جدید، زبان، ذائقه و دغدغه متفاوتی دارد. ما باید به جای تقابل، با فهم عمیق و تولید روایتهای معتبر و اقناعی، آنها را همراه خود نماییم.
وی بر لزوم آموزش، توانمندسازی و انسجام بیشتر در بدنه روابط عمومی وزارت خانه تاکید کرد و اضافه کرد: ما باید جلسات منظم، مستمر و آزاد گفت و گویی داشته باشیم. شنیدن دیدگاه های متنوع، تقویت گفتمان انتقادی و سازنده و حضور روابط عمومی ها در متن تصمیم سازی ها ضروری می باشد.
وزیر میراث فرهنگی خواهان تمرکز بیشتر بر نخبگان و گروههای مرجع شد و عنوان کرد: رسانه ها و نخبگان اجتماعی و فرهنگی سرمایه های اثرگذارند. آنها می توانند هزار برابر یک محتوای رسمی تاثیر گذار باشند. جامعه امروز با قدرت رسمی تنش دارد؛ ازاین رو باید گفتمان اقناع گر را در بسترهای غیررسمی و اجتماعی تعریف مجدد کرد.
وی تاکید کرد: اگر صدای گفتگو در رسانه ها بسته شود، پژواک آن در شبکه های اجتماعی طنین انداز خواهد شد. بیایید از حاشیه به متن بیاییم. روابط عمومی اگر متحول نشود، مخاطب هم همراه نخواهد شد. امروز، روایت تمدنی ایران و بازگشت به هویت، بزرگ ترین مسئولیت ماست.
منبع: ttma.ir
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب