ایران صفوی در عصر امپراتوری ها به گزارش تور و گردشگری، کتاب «ایران صفوی در عصر امپراتوری ها» اثر چارلز ملویل با ترجمه خسرو خواجه نوری و ندا هنرمندی منتشر گردید. به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایسنا، در معرفی این کتاب که در ۷۲۷ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۷۹۰ هزار تومان در انتشارات امیرکبیر راهی بازار کتاب شده، آمده است: «ایران صفوی در عصر امپراتوری ها» دهمین جلد از مجموعه ۱۱ جلدی «The Idea Of Iran» است که توسط انتشارات آی. بی. تاوریس در لندن انتشار یافته است. «تولد امپراتوری پارس»، «عصر پارتیان»، «دوره ساسانی»، «ظهور اسلام»، «ایران در اوایل دوره اسلامی»، «عصر سلجوقیان»، «برآمدن مغولان»، «ایران بعد از مغولان»، «سده تیموری»، «ایران صفوی در عصر امپراتوری ها» و «رقابت حاکمیت در ایران قرن هجدهم» عناوین این مجموعه هستند که تابحال ترجمه ۹ عنوان از آن توسط انتشارات امیرکبیر چاپ شده و ۲ عنوان دیگرش هم در چاپخانه و زیر چاپ هستند. چارلز ملویل تدوین کننده این مجموعه، ایران پژوه و شیعه پژوه انگلیسی، استاد تاریخ ایران در دانشکده مطالعات خاورمیانه و آسیای دانشکده کمبریج است و در کتاب های «ایده ایرانی» تلاش نموده دوره های مختلف تاریخ ایران را از حیث تفکر و اندیشه بررسی کند. مجموعه یاد شده نویسندگان مختلفی دارد که زیرنظر ملویل کار کرده اند و زوایای کمتر دیده شده تاریخ ایران را به شکل مقاله عرضه نموده اند. تحلیل هویت ایرانی با بهره گیری از نتایج دیرینه شناسی و مدارک تاریخی هم از دیگر اهداف تهیه این مجموعه بوده است. قرن های شانزدهم و هفدهم میلادی، شاهد استقرار حکومت جدید صفوی در ایران بود. صفویان همزمان با اتحاد مجدد سرزمین های پارسی تحت یک حکومت، با معرفی مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی دولت، پایه های هویت مدرن ایران را پایه ریزی کردند. محققان تاریخ، فرهنگ و سیاست ایران هم در کتاب پیش رو، معنای ایده ایران عصر صفوی را بررسی و این سوال را مطرح کرده اند که علم مدرن چه طور خاصیت های بارز عصر را مشخص می کند. در حالیکه دوران صفوی ها گاهی به عنوان دوران انحطاط از نقاط اوج ادبیات کلاسیک فارسی و هنرهای تجسمی سده های قبل تلقی شده، کتاب «ایران صفوی در عصر امپراتوری ها» نشان داده است عصر صفویه دوره فعالیت ادبی و هنری بزرگ در قلمروهای سکولار بوده است. مریم علا امجدی، گرگوری آلدوس، علی انوشهر، سوسن بابایی، شیلا کانبی، فرانک سیرکس، روی اس. فیشل، ویلم فلور، نگار حبیبی، رودی متی، چارلز ملویل، کالین میچل، اندرو نیومن، بندیک پری، سجاد رضوی، اورلی سیلس-شابریه، جورج سانیکدز، فلوریان شوارتز و سونیل شارما نویسندگانی هستند که مقاله ها و نوشته هایشان در دهمین جلد مجموعه «ایده ایرانی» چاپ شده است. بدنه کتاب بعد از مقدمات آن، شامل این فصل ها می شود: «پیکره سیاسی و ظهور صفویان»، «عصر قزوین و ایده عصر صفوی»، «اهل قلم، اعتمادالدوله: حاتم بیگ اردوباری و امپراتوری صفوی»، «انگاره ایران در دوره صفوی: برتری سلسله ای و تفاخر شهری»، «شهرسازی صفوی»، «از قدرت مطلقه تا استبداد شاهی: بازنمایی قدرت سیاسی ایران...»، «اندیشه محمدباقر مجلسی در چارچوب اندیشه ایران: دوران صفوی»، «کارکرد فلسفه و تصور ایران در دوره صفویه»، «مذهب عامه و زبان ترکی: تعلیم و تربیت یک قزلباش در...»، «ای محبی شمع خویش، با عشق خسرو برفروز: درک نویسندگان عثمانی...»، «روابط تجاری بین ایران صفوی و اروپای غربی»، «جهان صدف است و ایران گهر: بازنمای ایران در ادبیات سفر صفوی»، «موطن و غیرموطن در آثار ادیبان دوره صفوی»، «حاکمان شیعه، اتحاد صفویان و چشم انداز دینی سیاسی دکن»، «صفویان و ازبک ها»، «سیر تحول سیاست صفویان در برابر گرجستان شرقی»، «نقوش گیاهی؛ گیاهان در نقاشی های صفوی از شاهنامه...» و «ساخت هنر جدید؛ از خزانه تا مخاطبان آن در در رابطه با شاه سلیمان». در قسمتی از این کتاب می خوانیم: شعر جامی همانطور که قبلا ذکر شد مورد احترام نویسندگان عثمانی بود. سهی بیگ (متوفی ۱۵۴۸ م)، نویسنده نخستین تذکره شعر عثمانی، ثبت کرده است که محی الدین چلبی الفناری (متوفی ۱۵۴۸ م) به اشعار جامی و سلمان ساوجی پاسخ های شاعرانه خیلی خوبی به زبان فارسی داده است. در اینجا جالب توجه است که کتابخانه آکادمی علوم مجارستان یک نسخه عثمانی بدون تاریخ از دیوان جامی متعلق به قرن شانزدهم دارد که شامل اشعار جامی است که توسط شخصی به نام محی، به صورت منظم از نسخه های خطی مختلف جمع آوری و کپی شده است. در مورد نویسندگان معاصر به زبان فارسی، در منابع عثمانی چیز زیادی گفته نشده است. نمونه نادری را میتوان در تذکره عهدی بغدادی (متوفی ۱۵۹۳) یافت که در آن ذکر شده است که شخص نوالی چلبی توسط اشخاصی که به ایشان حسادت می کردند متهم به استفاده از چند دوبیتی از یکی از اشعار لسانی (متوفی ۱۵۳۴ م) شده است. ذکر لسانی به عنوان منبع الهام برای یک شاعر اوایل قرن شانزدهم عثمانی جالب است، برای اینکه لسانی به گروه آثار کلاسیکی تعلق نداشت که عثمانی ها بطور معمول آنها را الگو می دانستند. او از شخصیت های اصلی جریان شعری جدیدی به نام سبک وقوع بود که در اوایل دوره صفویه تاثیر زیادی بر سلیقه ادبی ایران گذاشت و افق های جدیدی را برای شعر فارسی در سده های بعد گشود. منبع: ttma.ir 1404/08/06 09:47:58 5.0 / 5 16 تگهای خبر: تاریخی , زمین , سفر , فرهنگ این پست تور و گردشگری را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط راه اندازی عمره تفریحی همکاریهای ایران و چین در پژوهش های میراث فرهنگی گسترده تر می شود رودخانه خواری یا توسعه گردشگری؟ بررسی مصوبه جنجالی دولت تصویب طرح جامع توس با جدیت پیگیری خواهد شد نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۹ بعلاوه ۴ ارسال نظر