نوسان در توسعه فرهنگی، حاصل تفاوت مدیریتی ایران و ایتالیا

نوسان در توسعه فرهنگی، حاصل تفاوت مدیریتی ایران و ایتالیا

به گزارش تور و گردشگری ایرانشناس و رایزن سابق فرهنگی ایتالیا در ایران، معتقد است: تفاوت مدیریتی ایران و ایتالیا، باعث نوسان در توسعه فرهنگی شده و خصوصی سازی و استقلال تصمیم گیری، به رشد فضاهای فرهنگی کمک می نماید.



پروفسور کارلو چروتی، رایزن سابق فرهنگی ایتالیا در ایران در وبینار توسعه فضاهای فرهنگی در ایتالیا که روز چهارشنبه برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه در ایتالیا جمعیت ایرانی بسیار جوانی داریم، اظهار داشت: بیشتر ایرانیانی که حالا در ایتالیا هستند دانشجویان به حساب می آید که در دانشگاه خود من یعنی ساپینس روم انی ها پس از هندی ها دومین گروه دانشجویان خارجی هستند.
این ایران شناس افزود: بیشترین دانشجویان در رشته های پزشکی و علوم پایه تحصیل می کنند و بخش بزرگی از آنها پس از فارغ التحصیلی به شمال اروپا و کشورهایی چون آلمان و سوئد و بخش دیگری به کانادا می روند.
معاون بین الملل دانشگاه ساپینس، عنوان کرد: در همین دانشگاه ساپینس، سالهاست ایرانیان انجمن دانشجویی دارند یکی از کارهایی که سازمان تبلیغات اسلامی می تواند در این حوزه انجام بدهد راه اندازی اتاق ایران در ایتالیا است کاری که دولت چین در موسسه کنگفو انجام داده و فرهنگ و زبان چینی را تدریس می کند این کار می تواند هم برای دانشجویان ایرانی و هم برای علاقمندان جذاب باشد.
چروتی، گفت و گوهای فرهنگی را یکی از عوامل مهم توسعه مراکز فرهنگی دانست و اظهار داشت: بین ایران و واتیکان گفت و گو های مذهبی بسیاری شکل گرفته است این کار مفیدی است اما فقط استادان دانشگاه در آن هستند سومین بخشی که به نظر من اهمیت دارد روابط میراث فرهنگی است ما این ارتباط را با لبنان و مصر و حتی کوبا داشتیم و دانشجویان داد و ستد شده اند.
وی ضمن اشاره به نمایشگاهی که در دانشگاه ساپینس با همکاری وزارت میراث فرهنگی ایران سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه درباره کنگاور برگزار شده است، بیان نمود: نکته دیگر بوم گردی و گردشگری در استان هاست ما در ایتالیا به توریزم اهمیت بسیاری می دهیم، مثلا در استان لاتزیو موسسه ای داریم که علوم پایه را برای توسعه میراث فرهنگی استفاده می نماید و پیش از دوره ترامپ و دوران کرونا قرار بود با ایران هم ارتباط نزدیک بگیرند و همکاری داشته باشند.
او ضمن اشاره به مدیریت فرهنگی و تفاوت آن در ایران و ایتالیا عنوان کرد: در سیستم ایتالیایی مجموعه های فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ و گردشگری می باشد که ترکیب میراث فرهنگی و ارشاد در ایران می شود و بخش دیگری که بودجه بیشتری دارد استان ها هستند که معاونت فرهنگی دارند. در ایتالیا خود دانشگاه ها مراکز فرهنگی نظیر سالن تئاتر و کنسرت دارند البته این موارد استان به استان و دانشگاه به دانشگاه متفاوت می باشد اما در بعضی موارد موسساتی هستند که در بخش هایی از کشور سرمایه گذاری مالی می کنند، فستیوال های متفاوتی وجود دارد و عناصر مدیریتی در ایتالیا بسیار گوناگون است.
چروتی، از بنیاد موتی در ایتالیا مثال زد و اضافه کرد: موجی شخصیتی مثل شجریان در ایتالیا است اما بنیاد وی در اختیار ش و خانواده اش به صورت مستقل بوده و هر کاری که نیاز باشد خودشان انجام می دهند.
در ایتالیا موسسات دولتی هم استقلال تصمیم گیری دارد و وقتی مجوز می گیرند می توانند کارهایی که در تئاتر خوب آن مجوز تعریف شده را انجام دهند. اما وقتی موسسه ماکسی که در ارتباط با موزه هاست می خواست آثار موزه هنرهای معاصر ایران را به ایتالیا بیاورد و به نمایش بگذارد، با موزه، وزارت میراث فرهنگی، دولت و مجلس ایران رو در رو شد که در نهایت هم کار را لغو کردند، این موسسات هم مالیات می پردازند اما در مواردی که درآمد داشته باشند.
قولی معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به اینکه ایتالیا کشوری پیشرو در توریسم فرهنگی و هنری است اظهار داشت: مطالعات خوبی در توسعه فضاهای فرهنگی در این کشور انجام شده است، نهادهایی در ایتالیا هستند که زیر نظر دولت اما به صورت مستقل کار می کنند و کارهای جدیدی را ترتیب می دهند.
وی ادامه داد: بخش خصوصی بخشی از کارهای بزرگ را انجام می دهند اما وقتی یک مجوز کلی دارند استقلال عملکرد به آنها داده شده است در مورد مساله موزه هنرهای معاصر هم باید بگویم این تصمیم گیری حتی در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نبود.

این وبینار یکی از نشست های مجازی از مجموعه وبینارهای توسعه فضاهای فرهنگی در جهان امروز بود که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه توسعه فضاهای فرهنگی برگزار می گردد.





منبع:

1399/10/06
19:47:17
5.0 / 5
468
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری