نمادشناسی و مقایسه آثار فلزی اورارتویی ایران با فرهنگ های دیگر

نمادشناسی و مقایسه آثار فلزی اورارتویی ایران با فرهنگ های دیگر

طرح نمادشناسی آثار فلزی اورارتویی در ایران حاصل پژوهش بر آثار فلزی اورارتویی در ایران است که در آن سعی شده مشخصات آثار فلزی و موتیف ها با آثار مشابه اورارتویی در فرهنگ های دیگر قیاس شوند.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، مریم دارا استادیار پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه ها طرح «نمادشناسی آثار فلزی اورارتویی در ایران» را حاصل همکاری مشترک میان پژوهشگاه با پژوهشکده هنر اعلام نمود و اظهار داشت: آثار فلزی اورارتویی همواره معرفی یا توصیف یا بر روی فلزات آنها آزمایش و مطالعه شده یا با آثار مشابه به لحاظ کاربری و شکل مقایسه می شدند اما موتیف ها و تفسیرهای قابل عرضه درباره هر یک و تفاوت آنها با فرهنگ های دیگر به این شکل که در این پژوهش به آنها پرداخته شده عرضه نشده بود.
او تصریح کرد: البته پژوهشگرانی همچون مرهاو و زایدل بر آثار فلزی اورارتویی در مناطقی به جز ایران و توصیف نقوش آنها همت گمارده اند اما بسیار محدود به تفسیر پرداخته و بیشتر توصیفی پژوهش کرده اند.
این پژوهشگر، طرح حاضر را حاصل پژوهش بر آثار فلزی اورارتویی در ایران خواند که دارای تصاویر انسانی، اساطیری و گیاهی هستند و در بین این آثار، بسیاری تا کنون معرفی و پژوهش نشده بودند.
دارا اضافه کرد: در این راستا ابتدا هر یک از این آثار معرفی و سپس نقوش آنها بررسی می شود سپس در فصل بعدی نقوشی که پیش تر بر آثار فلری دیده شده بود با آثار دیگر اورارتویی قیاس و تفسیر و همینطور با نقوش مشابه در فرهنگ های دیگر قیاس می شود تا در صورت امکان پیشینه و تاثیر پذیری و تأثیرگذاری هنر اورارتو با فرهنگ های قبل یا پس از خود روشن شود.
اوخاطرنشان کرد: در واقع این که توصیف شود شیئی دارای چه نقوشی می باشد اهمیتی ندارد بلکه تفسیر و قیاس آن نقوش مهم می باشد.
استادیار پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه ها اظهارکرد: در این پژوهش سعی شده کمیت و مشخصات آثار فلزی و موتیف ها و تصاویر روی آنها ذکر و با آثار مشابه اورارتویی در مناطق دیگر، تصاویر و موتیف های مشابه در فرهنگ های دیگر قیاس تا مشخص شود از کجا تاثیر گرفته و بر کجا تاثیر گذاشته است.
اوافزود: اگر نتوان این قیاس را انجام داد ذکر این آثار تنها معرفی خواهد بود و پرسش ها درباره تصاویر روی آنها همچنان بی جواب خواهد ماند، از همین روی تزئیناتی مانند زیگ زاگ، نقطه های گروهی و خطوط منحنی آورده نشده، چونکه تفسیر ندارند و صرفا بعنوان تزئینات استفاده شده اند.
به گفته دارا، از آنجائیکه این نمادها قراردادی هستند بازشناسی آنها هم گاهی مشکل یا ناممکن است اما، پژوهشگر کوشیده که تا جای ممکن تفسیر و تاثیر و تأثر هنر اورارتو را با سایر فرهنگی ها بیاورد.
او تصریح کرد: تلاش هایی که پیش تر در قیاس هنر اورارتو با سایر فرهنگ ها شده حکمی کلی بوده که هنر اورارتو از دیگری تقلید کرده یا تاثیر و تأثر داشته است اما، نگارنده بر این نظر است که جزئیات هنر و نقوش و موتیف ها باید بررسی شوند.
دارا خاطرنشان کرد: در یک نقش امکان دارد اورارتوها مقلد محض و در نقش دیگری تأثیرگذار بر فرهنگ های همزمان یا بعد از خود باشند بنا بر این نگارنده با بیان این نقوش و قیاس جزئیات آن با سایر فرهنگ های پیش، همزمان و بعد از اورارتویی تلاش دارد هر نقش را جداگانه بررسی و نقش سایر فرهنگ ها در آن نقش را مشخص کنند.


منبع:

1400/03/06
15:11:43
5.0 / 5
1262
تگهای خبر: فرهنگ , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری