مونسان:

توسعه دیپلماسی گردشگری اولویت وزارت میراث فرهنگی است

توسعه دیپلماسی گردشگری اولویت وزارت میراث فرهنگی است

به گزارش تور و گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: توسعه دیپلماسی گردشگری جزو اولویت ها و برنامه های محوری این مجموعه با هدف گسترش روابط با کشورهای همسایه است.


علی اصغر مونسان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به بازدیدش از منطقه کلیبر و پل های تاریخی خداآفرین اشاره نمود و اضافه کرد: مرمت و ثبت جهانی مشترک پل های تاریخی خداآفرین با جمهوری آذربایجان مورد تاکید بوده و این مساله در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.
وی با اشاره به این که شهرستان خداآفرین به لحاظ قرارگیری در منطقه آزاد ارس و همجواری با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار نمود: خداآفرین سفیر فرهنگی، تاریخی و دیپلماسی گردشگری منطقه شمال غرب کشور شمرده می شود که باید در امتداد ارتقای سطح زیرساخت های آن اقدامات ویژه ای صورت گیرد.
مونسان افزود: پل های تاریخی خداآفرین به لحاظ قدمت و موقعیت ویژه بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی با ابراز تاسف از این که پل های تاریخی خداآفرین طی سال ها گرفتار لطمه های جدی شده است، تصریح کرد: مرمت و اصلاح این آثار باارزش تاریخی اضطراری بوده و باید اولویت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی باشد.
مونسان با اشاره به این که مرمت و ثبت جهانی پل های تاریخی خداآفرین بصورت مشترک با جمهوری آذربایجان، توسط این وزارت پیگیری خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به این که این پل های تاریخی با جمهوری آذربایجان مشترک است، پس رایزنی با همتای آذربایجانی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا علاوه بر مبادرت به مرمت و ثبت جهانی مشترک، دیپلماسی گردشگری دو کشور را توسعه دهیم.
به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایرنا، پل های خداآفرین به تعداد ۲ فقره و با فاصله ۸۰۰ متر از یکدیگر در نقطه باریک رودخانه ارس تولید شده اند؛ این ۲ پل از نظر مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند؛ یکی از آنها با سنگ سفید تولید شده و ۱۱ دهانه دارد، بلندیش ۱۲ متر و طول آن ۱۳۰ متر است.
پل دیگر با آجر پخته تولید شده است که ۲۰۰ متر طول، ۵/۴ متر عرض و ۱۵ دهانه دارد و اندازه آجرها و معماری این پل، تاریخ راه اندازی آنرا به سده ۱۳ شمسی مربوط می کند.
مونسان روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته برای افتتاح چند طرح در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری و همین طور بازدید از طرح های عمرانی این حوزه به آذربایجان شرقی سفر کرده بود.



منبع:

1400/03/27
23:27:47
5.0 / 5
1069
تگهای خبر: تاریخی , زمین , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری