مدیركل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی:

۳۰ كشور بازار هدف گردشگری ایران هستند

۳۰ كشور بازار هدف گردشگری ایران هستند

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ۱۳شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص برای انتخاب کشورهای بازار هدف گردشگری ایران اشاره نمود و اظهار داشت: در زمان حاضر ۳۰ کشور در چهار گروه سطح بندی و اولویت بندی شده اند.



به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بازار هدف گردشگری میزان جذب و ورود توریست از کشورهای مبدا و فروش محصولات و خدمات صنعت توریسم است؛ ابعاد و عمق بازار هدف گردشگری به شاخصهای جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی مانند قرابت و اشتراکات فرهنگی، هم منطقه بودن، نزدیکی مسافت و تنوع دسترسی بستگی دارد که ۸۵ درصد بازار گردشگری کشورها تعیین می کند که در مورد ایران از میان ۱۰ کشور اول بازار هدف گردشگری ایران، ۷ کشور همسایه با جمعیت بیشتر از ۴۰۰ میلیون نفر، هدف قرار داده شده است.

کشورها معمولاً برای توسعه بازار گردشگری خود راهبردهای بازاریابی هم تدوین می کنند، برقراری و تقویت ارتباطات و تعاملات نزدیک دولتی و بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی و منطقه ای که حدودا همه کشورها در آن عضو هستند و با یکدیگر پیوند دارند، انطباق بازار با محصولات و استفاده از مزیت های گردشگری که برای بازارها جذاب است و هم توجه و تمرکز به زیرساخت ها و ابزارهای گردشگری الکترونیک می تواند به تعمیق بازار هدف کشور مقصد کمک نماید.

این در شرایطی است که تبلیغات و معرفی جاذبه گردشگری با تمرکز بر جذب توریست از بازار هدف دارای یک برنامه جامع و عملیاتی هم باشد، برنامه ای که محصول و خدمات گردشگری ایران را بتواند به خوبی به مخاطبان در بازار هدف معرفی کند؛ البته این که کدام سبک از تبلیغات برای گردشگران کدام کشورها اثربخش و جذاب است نیازمند مطالعه و تحلیل مخاطب در بازار هدف به صورت کلی و در هر یک از کشورها به صورت خاص است.

در همین چارچوب شناخت دقیق انتظارات گردشگران از محصولات و خدمات در مقصد، شناسایی محصولات و خدمات مورد علاقه آنها و همینطور شبیه سازی و تطبیق حداکثری عرضه محصولات و خدمات با تقاضا، می تواند راهبردهای اصلی برنامه تبلیغاتی برای تأثیر بر مخاطبان در کشورهای بازار هدف قرار داده شود؛ البته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سیاستگذاری های تبلیغاتی و اصناف و بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری در اجرا باید بر اساس توسعه و تعمیق بازار هدف گردشگری محصولات و خدمات موجود را مطابق با ظرفیت مقصد و نیاز و سلیقه مشتری طراحی و عرضه کنند.



لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره کشورهای هدف گردشگری ایران و شیوه های بازاریابی و تبلیغات در این مناطق اظهار داشت: بازارهای هدف گردشگری برپایه یازده شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص تعیین می شوند و هم اکنون ۳۰ کشور جهان در ۴ گروه بعنوان کشورهای بازار هدف گردشگری ایران سطح بندی و الویت بندی شده اند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار داشت: کشورهای چین، عراق، جمهوری آذربایجان، ترکیه و عمان، اولویت اول بازار هدف گردشگری ما هستند و بر مبنای شاخصهای ارزیابی کشورهای افغانستان، هندوستان، پاکستان، روسیه و ارمنستان هم در گروه دوم هدف گردشگری قرار دارند؛ همسایگی، هم مرز و نزدیک بودن با ما بسیار مهم می باشد، هندوستان با اینکه هم مرز ما نیست، اما قرابت و اشتراکات فرهنگی تاریخی سبب می شود در اولویت نخست قرار گیرد؛ داشتن بازارهای مشترک و متنوع و یا مانند چین و روسیه داشتن روابط سیاسی و اقتصادی در سطح راهبردی هم از شاخصهای ارزیابی و انتخاب برای بازار هدف است،

وی سطح روابط سیاسی کشور مبدا با ایران را یکی از شاخصهای اصلی تعیین بازارهدف گردشگری عنوان نمود و اظهار داشت: مزیت ویژه کشور مبدا برای ایران، درآمد سرانه و قدرت خرید سرانه کشور مبدا (برابری قدرت خرید)، میزان هزینه کرد گردشگران خروجی از کشور مبدا و همینطور تعداد گردشگران خروجی از کشور مبدا از شاخصهای اصلی برای اولویت بندی کشورها بعنوان هدف بازار گردشگری می باشد.

اژدری با اشاره به اینکه امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا از شاخه های ارزیابی برای انتخاب بازار هدف است، اضافه کرد: ۱۰ کشور آلمان، ایتالیا، فرانسه، قطر، کویت، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، قزاقستان و امارات متحده عربی در اولویت سوم هدف گردشگری ایران قرار دارند. ما برای اولویت بندی کشورها امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا، میانگین هزینه تمام شده سفر یک هفته ای هر توریست از کشور مبدا به ایران (بر مبنای هزینه حمل و نقل، اقامت و ویزا) و همینطور تعداد توریست ورودی از کشور مبدا را هم در نظر می گیریم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی عنوان کرد: علاوه بر تعداد پروازهای مستقیم میان کشور مبدا و ایران در طول هفته، حجم مبادلات بازرگانی کشور مبدا و ایران، تعداد اتباع ایرانی مقیم کشور مبدا (بر مبنای سفرهای با هدف دیدار اقوام و دوستان)، وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و همینطور جمعیت کشور، از شاخصهای اصلی برای تعیین اولویت کشورهای هدف بازار گردشگری می باشد.

وی اضافه کرد: بر مبنای مجموع ۱۳ شاخص اصلی کشورهای انگلستان، سوییس، سوئد، اتریش، مالزی، هلند، گرجستان، بلژیک، دانمارک و لبنان ۱۰ کشور گروه اولویت چهارم در مجموعه کشورهای بازار هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران هستند.



لغو روادید با کشورها در هر شکلی به سود منافع ملی است

اژدری همینطور درباره لغو روادید با کشورها اظهار داشت: با کشورهایی مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان، عمان، چین، روسیه، ارمنستان، لبنان، سوریه، مالزی و چندین کشور دیگر پیمان لغو روادید داریم، با برخی یک طرفه، برخی دوطرفه و برخی هم لغو روادید گروهی است؛ البته شرایط و محدودیت های کرونایی اثرگذار است. همینطور باید ویزای فرودگاهی را هم در نظر گرفت.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اضافه کرد: مبحث لغو روادید از چند منظر قابل بررسی است که یکی از آنها تسهیل تردد بین شهروندان کشورهای مختلف است؛ باور داریم در بلندمدت لغو روادید با کشورها در هر شکلی، به سود منافع ملی است.



محتوای تبلیغات گردشگری محصول محور شده است

اژدری اظهار داشت: حضور در نمایشگاه های تخصصی گردشگری، برگزاری تورهای آشناسازی و استفاده از افراد اثرگذار برای معرفی ایران در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از برنامه های عملیاتی معرفی جاذبه های گردشگری ایران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی همینطور درباره تولید محتوای تبلیغاتی برای جذب توریست از کشورهای دارای اولویت، عنوان کرد: بر روی توسعه حدود ۱۰زبان در کشورهای بازار هدف گردشگری کار شده و محصولات متنوع مانند کتابچه، کتاب، بروشور دیجیتال و اقلام تبلیغاتی ساخته شده است؛ همینطور با محصول محور کردن محتواهای تبلیغاتی در زمینه گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی، بوم گردی، گردشگری مذهبی و... تولیدات متنوعی پیشبینی شده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا در مسافرت و گردشگری تصریح کرد و اظهار داشت: موشن گرافی ایمن سفر کنید و کلیپ EXPERIENCE SAFE TRAVEL IN IRAN (تجربه سفر ایمن در ایران) از محصولات تبلیغاتی با محتوای موضوعی است که در این دوران ساخته شده است.

اژدری با تکیه بر لزوم بهره مندی از ظرفیت سایر دستگاه ها و نهادها در هم افزایی توان تبلیغاتی برون مرزی مانند سفرا، کاردارها، رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای خارجی تصریح کرد: بر مبنای پایش و بروز رسانی اطلاعات، محتوای تخصصی و تکنیکی سایت VISIT IRAN ارتقا داده شده است، همینطور زبان های مورد نیاز بر مبنای پایش مخاطبان و بازدیدکنندگان در این سایت به ۵ زبان افزایش پیدا کرده، همینطور شیوه نامه تولید عکس و ویدئوهای تبلیغاتی ۳۶۰ درجه، تهیه و تدوین و به ادارات کل استانی میراث فرهنگی در سرتاسر کشور ابلاغ گردیده که تولید محتوای معرفی و تبلیغات گردشگری ایران بر این اساس انجام می شود.


1400/04/06
11:18:39
5.0 / 5
1034
تگهای خبر: تاریخی , تخصص , توریست , جاذبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری