در گزارش تور و گردشگری مطرح شد؛

اگر وزیر نا آشنا معرفی شود بحران گردشگری ادامه می یابد

اگر وزیر نا آشنا معرفی شود بحران گردشگری ادامه می یابد

به گزارش تور و گردشگری یک فعال گردشگری اظهار داشت: اگر وزیر ناآشنا با حوزه های فعالیت وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به کابینه دولت سیزدهم معرفی شود، بحران و رکود در گردشگری ادامه خواهد یافت.



مهدی نجفی یکی از فعالان گردشگری در پاسخ به سوالی درباب خاصیت های وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دولت سیزدهم به خبرنگار مهر اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری وزارتخانه ای تخصصی با کارکردی مشخص است؛ پس لازم است فردی با توانایی، تجربه و دانش و بینش این حوزه را اداره کند. به عبارت ساده تر فردی باید این مسئولیت را بپذیرد که با گردشگری آشنا بوده و از این حوزه آگاه باشد. ما انتظار داریم در چینش کابینه سه عامل مهم تخصص و تجربه، فساد ستیزی و کارآمدی رعایت شود، آقای رئیسی اظهار داشت که من در چینش کابینه این سه خاصیت را مدنظر قرار خواهم داد. تمامی فعالان صنفی به دنبال این هستیم که وزیر فساد ستیز، کاردان و پرتحرک باشد.
این فعال گردشگری اشاره کرد: کاردانی ارتباط مستقیم دارد با شناخت وزیر از صنعت گردشگری و حوزه میراث فرهنگی کشور؛ وزیری که صنعت گردشگری را نمی شناسد، آشنایی با این حوزه ندارد بطور قطع نمی تواند وزیر کاردانی باشد و اتفاقاتی که می افتد همین نگاهی می شود که الان هست.
نجفی در پاسخ به این پرسش که نحوه تعامل وزیر دولت سیزدهم با بخش خصوصی چگونه باید باشد با اشاره به این که هیچ برنامه ای بدون در نظر گرفتن نظرات ذی نفعان موفق نمی گردد، اظهار داشت: وزیر آینده باید ساز و کار مشخصی در رابطه با بدنه گردشگری کشور داشته باشد، اگر وزارت گردشگری می خواهد موفق باشد، بخش خصوصی باید در تدوین برنامه های طولانی مدت و میان مدت وزارتخانه حاضر باشد. اگر بخش خصوصی که ذی نفع اصلی است در سیاست گذاری ها حاضر نباشد و نتواند چالش ها و چاره ها را به آسانی و صراحت بیان کند، نتیجه اش همین برنامه هایی می شود که امروز گردشگری کشور را تعطیل کرده است.
این فعال گردشگری اشاره کرد: برمبنای آمارها بیش از ۹۰ درصد صنعت گردشگری ایران متکی به بخش خصوصی است. یعنی صنعت گردشگری ما دست دولت نیست، بخش خصوصی است که در این عرصه نقش آفرینی می کند، مثل صنعت نفت نیست که کلاً دولتی باشد. بنا بر این اگر می خواهند برنامه ای موفق باشد باید ذی نفعان یعنی بخش خصوصی (هتلدار-تورلیدر-آژانس و…) در تدوین و اجرای برنامه ها مشارکت داشته باشند.
نجفی در پاسخ به این پرسش که با اهمیت ترین چالش پیش روی وزارت گردشگری چیست اظهار داشت: کرونا گردشگری ایران را به نابودی کشانده، در بهترین برآوردهای کارشناسی می گوید در ۱۸ ماه گذشته حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران، زیان وارد شده است. درصد اشغال هتل های مشهد بعنوان یکی از قطب های گردشگری کشور را ببینید، وضعیت هتل ها و ظرفیت های گردشگری مازندران، گیلان، اصفهان و فارس را مطالعه کنید. به آمارهای توریستهای خارجی که عمدتا عراقی بودند نگاه کنید، وضعیت بسیار ناگوار است. حدود هزار آژانس گردشگری در کشور تعطیل شده است. این در حالیست که ما هیچ برنامه منسج و مؤثر جبران و کاهش خسارت از وزارت میراث فرهنگی ندیده ایم، همین طور هیچ افق روشنی برای واکسیناسیون عمومی و بازگشت شرایط به قبل تا نوروز سال ۱۴۰۱ متصور نیستیم و این یعنی تحمیل زیان های بیشتر به صنعت گردشگری ایران. گمان ما این است وزیر گردشگری اگر درک دقیقی از شرایط نداشته باشد و نتواند یک چاره جامع برای کاهش خسارات کرونا تدوین کند، شاهد تداوم رکود و خسارت و بیکاری خواهیم بود.
این فعال گردشگری با تاکید بر این که برای رونق گردشگری، باید گردشگری را اقتصادی دید معتقد است: اگر گردشگری را اقتصادی ببینیم و بدانیم که گردشگری می تواند باری از بار مشکلات مردم کم بکند، آن وقت می توانیم بگوییم که گردشگری ما موفق است. همه مشکلات ما این است که به پتانسیل های اقتصادی گردشگری بی توجه هستیم و فقط در مورد آن شعار می دهیم و هیچ هدف کمی نداریم.
نجفی با اشاره به این که اگر گردشگری را بعنوان راهگشای اقتصادی ببینیم که می تواند ده درصد یا ۲۰ درصد از مشکلات اقتصادی مان را بکاهد اظهار داشت: با چنین نگاهی به گردشگری بهای لازم را می دهیم، با گردشگری همکاری می نماییم و تمام اینها همانطور که گفتم برمی گردد به این که بینش رییس جمهور و سیاست گذاران چیست. به هر حال امیدواریم وزیری متخصص آشنا با کارکردهای این وزارتخانه از طرف آیت الله رئیسی برگزیده شود و گردشگری ایران را نجات دهد.


منبع:

1400/04/29
12:16:37
5.0 / 5
69
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری