امضای برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان ایران و بلغارستان

امضای برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان ایران و بلغارستان

به گزارش تور و گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان با هدف تقویت و توسعه گردشگری، «برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری» میان دو کشور را امضا کردند.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استلا بالتوا وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان در ارتباطی ویدئوکنفرانسی ضمن گفتگو درباره ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری، برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان دو کشور را امضا کردند.

مونسان در مراسم امضای برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان ایران و بلغارستان اظهار داشت: بلغارستان کشوری زیبا و مردمان خوبی دارد، بازدیدی که در سال ۲۰۱۸ از کشور بلغارستان داشتم جزء یکی از خاطرات خوب من است، خوشحالم که روابط دو کشور هم همیشه خوب بوده است.

او اضافه کرد: معتقدم گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، نقش مهمی در شناخت جوامع و ملت ها از یکدیگر دارد و باعث می شود مردم بیشتر با هم آشنا گردند، این مورد به صلح جهانی هم کمک می نماید، همینطور صلح و دوستی میان ملت ها را زیاد می کند. به این بخش به اندازه کارکردهای اقتصادی اهمیت می دهم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: خیلی از مشکلاتی که در جهان وجود دارد به علت عدم شناخت از یکدیگر است. شیوع کرونا در توسعه گردشگری فاصله انداخت اما مطمئنم زمانی که دنیا بر کرونا پیروز شود، گردشگری به شدت توسعه می یابد.

مونسان اظهار داشت: برپایه روابط خوب میان ایران و بلغارستان می توانیم روابط گردشگری دو کشور را افزایش دهیم. ایران کشوری تاریخی با بیشتر از هفت هزار سال تمدن بوده که دارای بناهای تاریخی گوناگونی است.

او ضمن اشاره به وجود بیشتر از ۷۰۰ موزه دولتی و خصوصی در ایران اظهار داشت: ایران چهار فصل را به صورت همزمان دارد و دارای به لحاظ طبیعی جاذبه های زیادی مانند جنگل و دریا است به صورتی که در شمال و جنوب کشور ما دریا وجود دارد و اختلاف دما بین دو نقطه در ایران حدود ۲۵ درجه است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: طی چندسال اخیر به شکل جدی به گردشگری روستایی و اکوتوریسم پرداختیم و در کنار گردشگری تاریخی به طبیعت گردی هم توجه کردیم.

او افزود: پزشکان و بیمارستان های خوبی در ایران وجود دارد بنابراین گردشگری سلامت را مورد توجه قرار دادیم، به صورتی که سالانه تعداد زیادی از توریستهای خارجی برای موضوعات بهداشت و درمان به ایران سفر می کنند.

مونسان ضمن اشاره به آغاز گردشگری کشاورزی در ایران خاطرنشان کرد: به تازگی گردشگری کشاورزی را آغاز کردیم، به صورتی که مزارع کشاورزی مان تبدیل به فضاهایی جهت استفاده گردشگران شده است. همینطور طی چند سال گذشته خانه های روستایی به فضاهای اقامتی گردشگران تبدیل گشته که این مورد مورد استقبال گردشگران پیش از انتشار کرونا قرار گرفته بود.

وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: خدمات بسیار ارزانی برای توریستهای خارجی عرضه کردیم. مردم مهماندوست و خونگرمی داریم که از گردشگران استقبال می کنند. پیش از انتشار کرونا گردشگری ایران به سرعت درحال رشد بود، امیدواریم بعد از آخر کرونا به این نقطه برسیم.

مونسان از اعلام آمادگی کامل برای همکاری با کشور بلغارستان اطلاع داد و اظهار نمود: «آمادگی داریم گردشگری میان دو کشور را ارتقا دهیم و معتقدم با این برنامه اجرایی که به امضا رسید به توسعه گردشگری کمک خواهد نمود.





وجود ظرفیت های بالقوه برای توسعه همکاریهای گردشگری میان ایران و بلغارستان

استلا بالتوا وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان که به شکل ویدئو کنفرانس در این مراسم حضور داشت اظهار داشت: در سالهای اخیر مشارکت و همکاریهای خوبی در زمینه گردشگری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان انجام شده است.

او اضافه کرد: گردشگری در بلغارستان درحال رشد است و پیش از کرونا روند رو به رشد ادامه داشته است.

بالتوا خاطرنشان کرد: بازدید دکتر مونسان از بلغارستان در سال ۲۰۱۸ قدم مهمی در همکاریهای مشترک میان دو کشور بود. کشورم این ظرفیت را دارد تا برای تمام فصول مقصد توریستهای خارجی باشد. همینطور ساحل و دریای زیبایی هم دارد.

وزیر گردشگری بلغارستان اظهار داشت: همکاری در زمینه گردشگری شامل حوزه های سلامت، فرهنگی، غذا و... می شود. با عنایت به این که بلغارستان طبیعت زیبایی دارد، مردم بسیاری را از سراسر دنیا جذب می کند.

او افزود: ظرفیت های بالقوه زیادی برای توسعه همکاریهای گردشگری میان دو کشور وجود دارد. امضای برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان دو کشور فرصت بیشتری را برای ارتقای همکاری در حوزه گردشگری فراهم می آورد. معتقدم با این برنامه طرفین فرصت این را خواهند داشت تا دستاوردهای خویش را در حوزه گردشگری میان دو کشور بررسی نمایند و فرصت های جدید را هم شناسایی کنند.

بالتوا با اشاره به اینکه دو کشور ایران و بلغارستان علاوه بر ادامه همکاریهای دوجانبه می توانند طرح های مشترک جدیدی را اجرا کنند، اظهار داشت: اجرای این طرح ها به اشتغال زایی، تبادل اطلاعات گردشگری و توسعه منابع انسانی کمک می نماید.»

وزیر گردشگری بلغارستان باتشکر از مونسان برای همکاری ها و مشارکت های دیرینه ای که داشتند، خاطرنشان کرد: امیدوارم برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان ایران و بلغارستان باعث تقویت هر چه بیشتر دوستی و مودت میان دو کشور شود.

بخشی از بندهای برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان ایران و بلغارستان شامل تبادل تجارب در زمینه سرمایه گذاری و توسعه گردشگری، مبادله اطلاعات در ارتباط با رویدادها، نمایشگاه ها و کنفرانس های بین المللی گردشگری، گسترش همکاریهای خود در زمینه برنامه راه ابریشم سازمان جهانی گردشگری، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه آموزش حرفه ای پرسنل شاغل در صنعت توریسم و... است.

در مراسم امضای برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت گردشگری جمهوری بلغارستان علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین الملل و ولی تیموری معاون گردشگری کشور حضور داشتند.


1400/05/12
12:50:41
5.0 / 5
1350
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , توریست , جاذبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری