در یك نشست مطرح شد؛

میراث معماری معاصر برای آیندگان

میراث معماری معاصر برای آیندگان

به گزارش تور و گردشگری، کارشناسان معماری در نشستی پیرامون این مورد صحبت کردند که مقرر است چه چیزی از معماری معاصر را برای آیندگان به ارث بگذاریم و چه نوع معماری با چه معیاری می تواند در لیست ملی قرار گیرد.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، همایش ملی میراث معماری معاصر ایران با همکاری نهادهای مختلف روز یکم آبان در مجموعه فرهنگی هنری آسمان زیر نظر فرهنگستان هنر برگزار می گردد پیرو این همایش امروز ۲۹ مهر ماه نشست خبری با حضور قلی نژاد دبیر همایش، محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، ناصری رئیس مجموعه فرهنگی هنری آسمان و ایزدی عضو گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر برگزار برگزار گردید.
در این نشست خبری علیرضا قلی نژاد دبیر همایش ملی میراث معماری معاصر ایران اظهار داشت: بحث معماری معاصر یک بحث جدی در فضای مهندسی معماری اقتصاد و مدیریت است چون ساخت و ساز مهم ترین عرصه اقتصادی، کار و اشتغال کشور را تشکیل می دهد و یک امر فرابخشی است. معماری هم از این مرتبه برخوردار می باشد.
وی اظهار داشت: بحث ما در همایش در رابطه با اینست که معماری هم باید در لیست میراث ملی ثبت گردد اما چطور و با چه ضوابطی. چه نوع معماری در عصر حاضر می تواند برای آیندگان ما بعنوان میراث معرفی شود و چطور میتوان از آثار کم سن و سال حفاظت کرد یا آنرا به ثبت رساند.
قلی نژاد پیربازاری اظهار داشت: از دهه ۵۰ بعضی از بناهای معاصر در لیست میراث ملی ثبت شده اند مانند برج آزادی. این اتفاق در همین امروز هم افتاده است و بخشی از بناها در لیست آماده ثبت هستند و بعضی از آنها ثبت شده اند. از آرامگاه ها گرفته تا بناهای بزرگ مقیاس.
وی بیان نمود: از طرفی بسیاری از این موارد مورد وفاق جامعه تخصصی نیست وقتی اثر تاریخی را ثبت می نماییم کیفیتی برای آن مترتب می دانیم ولی در حوزه معماری معاصر ایران طور نیست مدتهاست جلسه مختلفی در این حوزه داشتیم که معماری معاصر باید چه کیفیتی داشته باشد و چطور باید باشد تا بتوان آنها را ثبت نمود. جلساتی با مجموعه معماری شهرسازی فرهنگستان هنر و وزارت میراث فرهنگی داشتیم و قرار شد همایشی برگزار و راهبردهایی مشخص شود که از یک سو بدانیم معماری معاصر چه فضایی داشته باشد و از طرفی چطور وزارت میراث فرهنگی به ثبت توجه کند.
قلی نژاد بیان نمود: هدف ما از برگزاری همایش ملی میراث معاصر تهران ایجاد گفتمان و فتح بابی در رابطه با ثبت آثار با معمای معاصر هم هست. بنابراین برنامه در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار می گردد. بامداد به سخنرانی های تخصصی می پردازیم و پس از ظهر کمیته های علمی و پنل خواهیم داشت.
معیاری برای ثبت معماری معاصر نداریم
وی افزود: ما هم اکنون اگر بنایی را ثبت می نماییم می دانیم که چه چیزی ثبت خواهد شد با چه معیارهایی اما در رابطه با معماری این معیارها وجود ندارد. شاید این معیارها بتواند معمارها را بر آن دارد که معماری فاخر و حائز شرایط ثبت را بسازند. شفاف سازی از این جهت اهمیت دارد که حالا تفاهم قطعی در اینباره وجود ندارد.
وی در این جلسه به این مورد پرداخت که بناهایی که ثبت شده اند آیا باید از لحاظ معماری ثبت می شدند یا به واسطه خاطره ای که در آنها به وجود آمده یا اتفاقی که افتاده است. ازاین رو باید معیارها مشخص شود.
قلی نژاد اظهار داشت: ما بیشتر تجربه حفاظت در میراث فرهنگی داریم ولی در رابطه با معماری معاصر نمی دانیم این حفاظت باید چطور باشد. باید فضای گفتگوی چند رشته ای را به وجود بیاوریم. در معماری تاریخی را وقتی بنایی را ساختند بحث مهندسی تأسیسات وجود نداشته است اما این بحث را در میراث معاصرمان داریم.
در ادامه احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران هم اظهار داشت: این همایشی با همکاری بخش های مختلف و دستگاههای گوناگونی در شرف برگزاری است ایکوم هم در این برنامه مشارکت کرد.
وی اظهار داشت: یکی از مهم ترین خصوصیت های معماری معاصر پاسخگویی به رفع نیازهای جدید با َضوابط امروز است. امروزه بحث تغییرات اقلیمی موزه ها خیلی مهم است موزه جدید باید نسبت به اتلاف انرژی و سایر موارد حساس باشد از طرفی این موزه در ایران ایجاد می شود و باید این ساختمان یک هویت و نشان از هویت ایرانی داشته باشد.
محیط طباطبایی با طرح این پرسش که کدام اثر معاصر بعنوان میراث آیندگان می تواند معرفی شود خاطرنشان کرد: ساخت و سازهایی که در منطقه ۲۲ شهر تهران انجام شده را ببینید. در اینجا فضا برای خلق معماری مناسب وجود داشت. اما ببینید چه اتفاقی افتاده است.
سعید ایزدی عضو گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر هم در این جلسه اظهار داشت: روند تحول و مفهوم میراث فرهنگی در ایران و جهان درحال تکامل است از سال ۱۹۳۰ به بعد تحولات در حوزه معماری رنگ دیگری به خود می گیرد و مفهوم میراث فرهنگی گسترش پیدا می کند میراث فرهنگی دیگر از کالبد به گستره هایی مثل میراث معنوی و طبیعی می رسد. امروز میراث فرهنگی صرفا یک شیء تلقی نمی گردد. حتی این مفهوم از تک بناها عبور کرده و به منظر فرهنگی هم گسترش پیدا کرده است.
چه چیزی در آینده به ارث می گذاریم؟
وی در ادامه بیان نمود: بسیاری از اساتید معتقد هستند که میراث، از گذشته به ما به ارث رسیده است درحالی که میراث می تواند برای آینده هم به ارث گذاشته شود. چه چیزی در آینده به ارث می گذاریم؟ چه آثار فاخر را مثل گذشتگان بوجود آورده ایم تا به آیندگان نشان دهیم؟ میراث معاصر چه خصوصیت هایی باید داشته باشد که آنرا بعنوان میراث بشناسیم؟
ایزدی اظهار داشت: کدام یک از مساجدی که ساختیم جزو میراث آیندگان محسوب می شوند؟ اگر نمونه ای مثل مسجد دانشگاه تهران یا مسجد جامع شهرک غرب وجود دارد چرا درصدد تغییر یا تخریب آنها هستیم؟ در نگهداری از برج آزادی چقدر کم کاری کردیم؟ باید نمونه های کوچک از معماری خوب معاصر را معرفی نمود. چون ما به ندرت در زمینه میراث معاصر، آثار فاخر داریم.
وی با تکیه بر این که ثبت میراث به مفهوم یک ارزش در جامعه به درستی درک نشده و مطالبه هم نمی شود اظهار داشت: ترویج این ارزش و مفهوم در نزد جامعه باید صورت گیرد. تا جایی که می توانیم باید مردم را در رابطه با میراث معاصر حساس نماییم. مثل همان زمان که در دهه ۹۰ شاهد خروج آثار ثبتی توسط دیوان عدالت اداری بودیم اما با برگزاری جلسات مختلف اعلام کردیم که چیزی مثل مصوبات شهرسازی حافظ حقوق مردم است اگر اثری ثبت ملی شود به مثابه حقوق عامه است بنابراین از آن به بعد دیوان عدالت اداری پشتیبان ثبت و شورایعالی معماری و شهرسازی شد.
وی اظهار داشت: بازار املاک و مستغلات به اندازه ای قدرتمند است که همه چیز را می خرد از معماران گرفته تا هر چیز دیگر. هر چند در دنیا هم این گونه است اما در ایران قابل کنترل نیست. البته که آگاهی رسانی در این خصوص هم کم است و خیلی از مدیران از آگاهی لازم برخوردار نیستند تا مانع ساخت و سازهای نامناسب شوند. همینطور حرفه مندان معماری باید دانش لازم را کسب کنند.
ساخت پل عابر پیاده جلوی در مسجد الجواد میدان هفتم تیر
مسعود ناصری رئیس مجموعه فرهنگی هنری آسمان در این برنامه اظهار داشت: مسجد الجواد میدان هفتم تیر نمونه ای از مساجد خوب ساخته شده در دوره معاصر بود هم اکنون ببینید که پل عابر پیاده را در حلق آن بوجود آورده اند شاید به این علت که مردم جلوی مسجد مردم از پله پایین بیایید ولی اینها توجیه خوبی نبوده است.
وی اضافه کرد: چالش معماری معاصر اینست که ذی نفعان زنده هستند وقتی در رابطه با معماری اصفهان یا شیراز حرف زده می شود ذی نفعان دیگر نیستند بلکه حالا میراث داران آنها هستند که باید این معماری را قدر بدانند.


منبع:

1402/07/30
13:39:07
5.0 / 5
262
تگهای خبر: تاریخی , تخصص , دستگاه , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری