طبیعت گردی، شاخص اقتصاد گردشگری در خراسان جنوبی

طبیعت گردی، شاخص اقتصاد گردشگری در خراسان جنوبی

تور و گردشگری: طبیعت گردی از فاکتورهای مهم گردشگری در خراسان جنوبی به سبب شرایط اقلیمی این استان است که در صورت بهره برداری از آن می تواند به رونق اقتصادی منطقه خصوصاً در مناطق روستایی و عشایری منجر شود.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از خبرگزاری ایرنا به سبب اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در توسعه پایدار، خیلی از کشورها در پی رونق بیش از پیش این صنعت هستند که دراین زمینه موفق هم بوده اند. صنعت گردشگری در حقیقت یکی از با اهمیت ترین قطب های توسعه و درآمدزایی شمرده می شود که به ایجاد اشتغال و خوداتکایی کمک می نماید و با ارتقای جنبه های فرهنگی و اقتصادی، تاثیر شگرفی بر رشد و پیشرفت جوامع می گذارد.
خراسان جنوبی نیز به سبب وجود روستاهایی با قابلیت های کم نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی، دارای جاذبه های گوناگون طبیعت گردی است و تقویت گردشگری روستایی از اولویت های توسعه گردشگری در این استان بشمار می رود.
از جمله شهرستان طبس به خاطر برخورداری از انواع جاذبه های طبیعی، باستانی، فرهنگی و دیگر عوامل جذب توریست ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری در شرق کشور شمرده می شود همانطور که رئیس جمهوری هم در مسافرت اخیر خود به خراسان جنوبی و شهرستان طبس این مساله را مورد تاکید قرار داد و تقویت اقتصاد گردشگری را ضروری خواند.
حوالی روستای "خرو" شهرستان طبس دره ای وجود دارد که آب چشمه های کوچک و بزرگ در آن جاری است و کال سردر نامیده می شود. در این منطقه و در دیواره دره حفره ها و کانال هایی به نام خانه گبر وجود دارد که احیانا قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. مبدا آبی که اغلب مزارع و باغات طبس را آبیاری می کند و بوسیله نهر آبی به طبس منتقل می شود از این ناحیه سرچشمه می گیرد.
پس از حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی، خلاف جهت حرکت آبی که درون دره جاری است، به چشمه های گوناگون آب به خصوص چند چشمه آب گرم می رسیم که بزرگترین چشمه از درون حفره ای منشا می گیرد که به آبگرم مرتضی علی مشهور است. بالاتر از این چشمه نیز دره بسیار بسته و تنگ می شود و از دو طرف چشمه های کوچکی به درون دره سرازیر می شوند. در ادامه مسیر به بند شاه عباسی (طاق شاه عباسی) می رسیم که بنایی است تاریخی، زیبا و با قدمت بسیار.
این توصیف تنها مربوط به یک منطقه از یک شهرستان خراسان جنوبی است که جاذبه های گردشگری آن ترکیبی از طبیعت و میراث فرهنگی را نه فقط برای ایرانیان که برای جهانیان به معرض نمایش گذاشته است.
یک فعال حوزه گردشگری درباره قابلیت طبیعت گردی در خراسان جنوبی اظهار داشت: طبیعت گردی یکی از با اهمیت ترین شاخه های گردشگریست و پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه گردشگران فراوانی به خراسان جنوبی خصوصاً شهرستان طبس سفر می کردند.



احمد کاشانی اضافه کرد: اغلب جاذبه های طبیعت گردی این منطقه در دل روستاها نهفته است و اساسا با توجه به این که روستاهای اطراف طبس ظرفیت های فراوانی در زمینه گردشگری دارد، توسعه گردشگری می تواند منجر به توانمندسازی روستاییان به لحاظ اقتصادی شود و از با اهمیت ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی و دولت سیزدهم نیز است.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به شهرستان طبس در نوزدهم شهریور امسال اضافه کرد: تاکید رئیس جمهوری در این سفر بر فعال شدن اقتصاد معدن و اقتصاد گردشگری بود که با اهمیت ترین مولفه آنرا می توان در روستاها جست و جو کرد.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد انجمن گردشگری پایدار، روستای "ازمیغان" را از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان طبس برشمرد و اظهار داشت: منابع آبی فراوان، شالی کاری در کویر و همنشینی نخل های سر به فلک کشیده با شالیزارهای برنج از بکرترین جاذبه های طبیعت گردی است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.
وی اظهار داشت: خرید محصولات محلی و اقامت در محیط بکر روستا از موارد اثرگذار برای درآمدزایی مردمان این منطقه از محل ورود گردشگران است که انتظار می رود مورد توجه و حمایت بیشتر قرار گیرد.
کاشانی با اعلان اینکه منطقه "کال جنی" از پدیده های زیبای گردشگری در شهرستان طبس است افزود: این دره اسرارآمیز عوارض زمین شناسی بسیار زیبایی را در دل خود نهفته دارد که افسانه های گوناگونی را می توان در آن جست و جو کرد.
اصفهک نمونه ای بی نظیر از همت روستایی در بخش گردشگری
این فعال گردشگری اظهار داشت: پیاده روی در عمق دره کال جنی برای تماشای عوارض زمین شناسی و تفکر در عمق اسرار پدید آمدن آن همچون جاذبه های این منطقه گردشگری شمرده می شود که گردشگران زیادی را همیشه به سمت خود جذب می کند.
وی اضافه کرد: چشمه مرتضی علی با جوشش و جاری شدن آبگرم طبیعی از دیگر جاذبه های گردشگری این استان است که با ختم شدن به طاق عباسی با تاریخ چند صد ساله پدیده زیبا از منظر گردشگری را پدید آورده است.
کاشانی تصریح کرد: روستای "اصفهک" با نخلستان بسیار زیبا در ۳۰ کیلومتری طبس یادآور زلزله ویرانگر سال ۵۷ است که قسمتی از روستا با خاک یکسان شد اما مردم این روستا که در کار و تلاش و مقاومت زبانزد هستند باردیگر بافت جدید روستا را بنا کردند و امروز شاهد می باشیم که جوانان قسمتی از بافت تاریخی روستا را مرمت و تبدیل به اقامتگاه بوم گردی کرده اند.
وی با اشاره به تعدد اقامتگاه های بوم گردی اصفهک که با مدیریت مردم محلی پذیرایی گردشگران و مسافران است اظهار داشت: باتوجه به اقبال گردشگری از این روستا همچنان به توسعه اشتغال و بوم گردی می توان امیدوار بود که البته نیازمند حمایت و توجه لازم است.
کاشانی گفت: با اهمیت ترین افتخار اصفهک در مجامع بین المللی کسب جایزه To Do۲۰۲۰ و حضور در بزرگترین نمایشگاه بین المللی دنیا است که سودآوری آن به مردم محلی می رسد.
وی اضافه کرد: پروژه های گردشگری در روستاها این شاخصه مهم را دارند که مردم محلی با آن درگیر می شوند، اقتصاد روستایی با آن رشد می کند و مردم فرصت پیدا می کنند که محصولات محلی، صنایع دستی و غذاهای محلی را به گردشگری عرضه نموده و گردشگران هم این فرصت را پیدا می کنند که با آداب و رسوم روستاییان آشنا گردند.
نایبندان هم روستایی زیبا با بافت معماری منحصر به فرد است که خانه های پلکانی در دل کویر دارد و با ایستادن بر فراز برج تاریخی این روستا می توان چشم انداز بی انتهای بیابان لوت (اولین اثر طبیعی ثبت جهانی ایران) و هم اندیشی درختان نخل و پرتقال را به تماشا نشست.


پناهگاه حیات وحش نایبندان نیز می تواند خاستگاه تورهای گردشگری تخصصی باشد که با اهمیت ترین گونه جانوری این محل یوز ایرانی است.
کویر حلوان طبس هم جزو کویرهایی است که با رمل های ماسه ای زیبا، پناهگاه جانوران مختلف مانند گربه شنی همچون جاذبه های گردشگری در زمینه بیابان گردی است که با وجود اقامتگاه بوم گردی روستاهای اطراف این کویر می توانند با بهره گیری از اقتصاد گردشگری به توسعه پایدار برسند.
در حوزه آثار تاریخی به خاطر نقطه جغرافیایی طبس در بین کویر مرکزی ایران که همیشه پذیرای کاروان های تجاری بوده کاروانسراهای گوناگون وجود دارد که کلمرد بعنوان دروازه تاریخ، کاروانسرای جوخواه برجا مانده از عهد صفوی می تواند برای گردشگران بسیار خاص و ویژه باشد.
همچنین سد کریت از سدهای قدیمی با سبک قوسی است که بعنوان جاذبه تاریخی و اعجاب انگیز می تواند مد نظر گردشگران باشد.

تحول در گردشگری با امید جهانی شدن ژئوپارک طبس
مدیرعامل سازمان مردم نهاد انجمن گردشگری پایدار، یکی از فرصت های گردشگری در این منطقه را ژئوپارک طبس عنوان نمود و اظهار داشت: پرونده ژئوپارک برای ثبت جهانی در یونسکو باز شده که نیازمند تکمیل است و اگر روند ثبت آن با موفقیت صورت گیرد جزو چهار ژئوپارک جهانی خواهد بود.
وی اضافه کرد: اغلب جاذبه های تاریخی، میراث ملموس و ناملموس گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس در روستاها است و اساسا توسعه گردشگری روستاها می تواند منجر به توسعه اقتصادی منطقه شود.
کاشانی به وجود معادن غنی در شهرستان طبس اشاره نمود و اظهار داشت: تورهایی بعنوان معدن گردشگری در دنیا برگزار می گردد که از شاخه های حرفه ای گردشگریست و اساسا این ظرفیت شهرستان طبس می تواند درآمدزایی داشته باشد.
وی به تاکید رئیس جمهوری در خصوص فعال شدن اقتصاد گردشگری در خراسان جنوبی اشاره نمود و اضافه کرد: اگر ظرفیت گردشگری فعال و با کمک بخش خصوصی و دولتی این دستور رئیس جمهوری اجرائی شود بطور قطع مناطقی مانند طبس وارد فضای اقتصادی توسعه یافته خواهد شد.
این فعال گردشگری اشاره کرد: اقامتگاه های بوم گردی که در شهرستان طبس شکل گرفته نیازمند رسیدگی و بازبینی ویژه است.


لزوم افزایش کیفیت سفرهای ریلی
وی با تاکید بر این که راه ها در زمینه گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردارست اضافه کرد: طبس جزو معدود شهرستان های استان خراسان جنوبی است که ایستگاه راه آهن و فرودگاه دارد و باید از این ظرفیت ها و زیرساخت هایی که به وجود آمده است، به خوبی استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد انجمن گردشگری پایدار با اعلان اینکه گردشگران از وضعیت فعلی قطار طبس رضایت ندارند اظهار داشت: رایزنی مسئولان با مدیران راه آهن و شرکت های مسافرتی قطار می تواند موجب شود که واگن های باکیفیت تری در این خط فعال شوند.
وی گفت: فرودگاه طبس هم می تواند با رایزنی مسئولان افزایش پرواز داشته باشد تا گردشگران سریعتر و آسان تر بتوانند برنامه ریزی کنند.
کاشانی اظهار داشت: نزدیکی طبس به بشرویه نیز فرصتی است که می تواند از وجود گردشگران برای بازدید از جاذبه های بی نظیر شهرستان بشرویه بهره برد اما باید برای بهسازی و ایمن سازی جاده طبس به بشرویه برنامه ریزی ویژه داشت.
وی شناسایی و معرفی مسیرهای گردشگری در استان را ضروری دانست و اشاره کرد: افزایش ایمنی راه های خراسان جنوبی از با اهمیت ترین و با اولویت ترین موارد در زمینه گردشگریست که مسئولان دولتی باید به آن توجه داشته باشند.
ثبت ملی ۱۰ اثر طبیعی شهرستان طبس
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس هم اظهار داشت: ۸۴ اثر تاریخی، ۱۰ اثر طبیعی و ۲ اثر معنوی در این شهرستان به ثبت ملی رسیده که زمینه خوبی برای جذب توریست داخلی و خارجی است.
کاظم نجاتیان با اشاره به کوشش های صورت گرفته در صیانت از جاذبه های طبیعی، روستاهای هدف گردشگری و مناطق نمونه اضافه کرد: ادامه روند تولید محصولات صنایع دستی و فعال نگهداشتن کارگاه های هنرمندان این حوزه در دستور کار بوده تا بعد از پشت سر گذاشتن دوران کرونا، تاسیسات گردشگری با همه توان به فعالیت خود ادامه دهند و در توسعه اشتغال و رونق اقتصادی منطقه سهم به سزایی داشته باشند.
وی به وجود سه هتل در شهرستان طبس اشاره نمود و اظهار داشت: وجود ۲۵ اقامتگاه بوم گردی، ۶ دفتر خدمات گردشگری، پنج مجموعه اقامتی و پذیرایی و یک مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشگری همچون زیرساخت های حوزه گردشگری این منطقه است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت ها و قابلیت های گوناگون شهرستان طبس، وجود زیرساخت های ریلی و هوایی، موقعیت راهبردی و مناسب طبس، وجود هفت روستای هدف گردشگری، ۲ منطقه نمونه گردشگری، کویرهای بکر و متعدد، وجود بارگاه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) با خدمات و امکانات مناسب باعث شده در سالهای اخیر بخش خصوصی استقبال خوبی از این حوزه داشته باشد.
وی بیان کرد: طی چهار سال اخیر بیش از هزار میلیاردریال تسهیلات از محل منابع گوناگون (صندوق توسعه ملی و کمک های فنی اعتباری) به این حوزه تزریق شده همین طور بیش از ۳۰ میلیاردریال زیرساخت آب، برق، گاز و سایر موارد راه اندازی شده است.
نجاتیان اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال بصورت بلاعوض برای جبران خسارت و بیش از پنج هزار میلیون ریال تسهیلات برای جبران خسارت بانکی به سرمایه گذاران تاسیسات مختلف پرداخت شده است.
وی افزود: شیوع ویروس کرونا تا حالا بیش از ۲۰۰ میلیاردریال به تاسیسات گردشگری این شهرستان خسارت وارده کرده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر ضربات سنگینی را به حوزه گردشگری وارد کرد و امیدواریم با اتمام دوره همه گیری این بیماری و افزایش سفرهای داخلی و خارجی با رعایت پروتکلهای بهداشتی قسمتی از این خسارت ها جبران شود.
وی گفت: تاسیسات اقامتی و پذیرایی با همه توان تلاش کردند که ضمن ایفای نقش در حفظ سلامت عمومی جامعه برای دوران پساکرونا برنامه ریزی های لازم را در پذیرایی از مسافران و گردشگران داشته باشند.
کارشناسان معتقدند در پساکرونا باید به گردشگری بعنوان یک نیاز و الزام اجتماعی توجه گردد و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بتازگی با اشاره به افزایش بیش از پیش آمار واکسیناسیون کرونا از تغییر و کاهش محدودیت های کرونائی برای سفر و ارائه دیگر خدمات به افرادی که واکسینه شده اند، آگاهی داده است.
استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.



منبع:

1400/07/12
00:00:57
5.0 / 5
1154
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , باغ , تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری