بررسی نحوه حضور ایران در اكسپوی دوبی (بخش اول)؛

حضور بی رمق صنعت گردشگری ایران در اکسپو دوبی

حضور بی رمق صنعت گردشگری ایران در اکسپو دوبی

فعالان صنعت گردشگری درباره نحوه حضور کشورمان در پاویونی که در اکسپوی دوبی به ایران اختصاص پیدا کرده، انتقاد داشتند آنها می گفتند نتوانستیم از قدرت روایتگری شهرزاد در معرفی ایران بهره ببریم.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ نشست بررسی حضور ایران در اکسپوی دوبی با موضوع گردشگری در حضور کارشناسان گردشگری و افرادی که تجربه حضور در اکسپو را دارند در فضای مجازی اجرا شد. برای این جلسه از علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور که در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرده بود، دعوت شد تا دیدگاه های خودرا درباره نحوه حضور ایران در اکسپو و بلاتکلیفی حوزه گردشگری در این برنامه جهانی اعلام نماید که از حضور در آن خودداری کرد. شرکت مجری برپا کننده پاویون گردشگری ایران در اکسپوی دوبی نیز با تصمیم هیأت مدیره خود به این نتیجه رسید که در این جلسه حضور نداشته باشد.
برای آنکه نشست یکطرفه نباشد و افراد بتوانند دیدگاه های متفاوتی ارائه کنند؛ از اتاق تجاری و وزارت صمت نیز خواسته شد تا دیدگاه های خودرا بیان کنند اما آنها نیز حضور پیدا نکردند.
با این حال این جلسه با حضور افرادی انجام شد که بیشتر به نحوه شرکت در این برنامه جهانی نقد داشتند و اعلام می کردند که ایران نتوانست شعار و تم اصلی اکسپوی امسال را متوجه شود و برای آن برنامه داشته باشد بنا بر این است که در یک ماه گذشته می بینیم هنوز پاویون ایران محتوای مناسبی ندارد به ویژه در زمینه گردشگری.
آرش نورآقایی راهنمای گردشگری که در زمان افتتاحیه به اکسپوی دوبی رفته بود در این جلسه اظهار داشت: در همه دنیا نمایشگاه های تخصصی برگزار می گردد که حول یک موضوع هستند. خیلی ها فکر می کنند که اکسپوی دوبی همان نمایشگاه گردشگریست. اما این طور نیست و لزوماً اکسپو درباره موضوع گردشگری نیست مگر کشورهایی که می خواهند بخش گردشگری کشور خودرا بیشتر نمایش دهند بنا بر این روی آن بیشتر هم کار می کنند.
وی اظهار داشت: حتی کشورهایی که در گردشگری کار می کردند مانند چین به این مساله نپرداخته بود اما تایلند روی گردشگری تمرکز زیادی کرد. پس اکسپو را باید یک نمایشگاه جنرال دید امسال ۲۰۵ پاویون توسط ۱۹۲ کشور ساخته شد. غرفه ای که مربوط به زنان یا بصیرت یا سازمان ملل جزو غرفه های بین المللی بود.
نورآقایی اظهار داشت: چند کشور هنوز پاویون های خودرا افتتاح نکرده بودند مانند افغانستان. امسال باتوجه به شعارهای در نظر گرفته شده شاید بتوان اظهار داشت که می توان روی گردشگری تمرکز کرد. پاویون ایران در زمین خوبی مستقر است و کنار شیلی و فرانسه قرار دارد. این اکسپو سه تم و یک شعار اعلام نموده است. شعار اکسپو پیوند افکار و خلق آینده و تم آن پویایی و پایدار و فرصت بود. محوطه اکسپو یک محیط فوق العاده علمی و عاطفی است که از سه طرف به آن راه دارد. طراحی فضای اکسپو به نحوی است که انگار فردی که وارد می شود مقرر است پا به دنیای آینده بگذارد. تعدادی از کشورها این مساله را خوب فهمیده بودند و برایش برنامه داشتند. اما یکی از ضعف های پاویون ما این بود که اصلاً به این مساله نپرداخته بودیم.
فرصتی در نزدیکی ایران که از دست رفت
در ادامه نشست، مهران ابراهیمیان روابط عمومی و سخنگوی اتاق ایران و امارات درباره نقش این اتاق در اکسپو اظهار داشت: مثل تمام اکسپوهای دیگر در دقیقه ۹۰ فعالیت ها را آغاز نموده و تا دقایق آخر مشکل بودجه داشتند. با اهمیت ترین مأموریتی که برای اتاق مشترک ایران و امارات تعریف شد، دیدارهای مشترک و فعایت های تجاری بود چون احساس می کردند که در فضای اکسپو می توان چنین کارهایی را داشت و مقرر است در حاشیه اکسپو نشست هایی را داشته باشند. بنا بر این ساماندهی دیدارهای مشترک و اعزام فعالان اقتصادی و تجاری در اکسپو مد نظر بود. نشست اتاق های تجاری جهان که احتمالاً در آبان برگزار می گردد و نشست های حاشیه ای دیگر فرصت هایی را برای فعالان اقتصادی برگزار می نماید که با هم تعاملی داشته باشند.
وی اظهار داشت: اکسپوی دوبی می تواند فرصت خوبی برای ایران باشد چون نزدیک به کشور ماست بطورمثال می توانست در زمینه مواد غذایی هتلینگ شرکت کنندگان به دوبی کمک نماید چون دوبی به شدت سر این مساله مشکل دارد اما چنین اتفاقی نیفتاد و از این فرصت استفاده نکردیم.

در ادامه نشست، مرتضی شیخ زاده مدیرکل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و تجاری کشور که به اکسپوی دوبی رفته بود درباره کارهای مناطق آزاد در اکسپو بیان کرد: هدف اصلی معرفی فرصت های سرمایه گذاری است. اگر می خواستیم درباره گردشگری برنامه ای داشته باشیم وزارت میراث فرهنگی آنرا بر عهده داشت.
وی اظهار داشت: باید نگاهی به اساس برنامه ریزی راهبردی ایران در فضای اکسپوی دوبی داشته باشیم من فکر می کنم این برنامه ریزی اشتباه بوده است. سایر کشورها هدف دیگری را به دنبال داشتند و وارد هر کشور که می شدید می توانستید مؤلفه های آن کشور را ببینید. عمده فضاهایی که برای ایران در نظر گرفته شده بود، فضاهای روبازی بود که در گرمای دوبی نمی شد خیلی در آن فضا قرار گرفت. شاید برنامه های اصلی ایران از ژانویه به بعد باشد. فضاهای مختلفی را داشتیم که باید در پاویون ایران به دنبال آنها می گشتیم. شاید هم برخی جاها به در بسته برخورد می کردید اما در کشورهای دیگر پله به پله وارد و پرزنت و از یک درب دیگر خارج می شدید اما در پاویون ایران یک بلا تکلیفی وجود داشت.
وی اظهار داشت: ما نه پاویون ملی ایرانی داشتیم. یعنی نتوانسته بودیم گذشته و میراث ایران را به نمایش بگذاریم نه حرفی درباره این روزهای جمهوری اسلامی ایران داشتیم که بزنیم. یعنی نتوانستیم حتی بالاترین های امروز ایران را نشان دهیم. من تمدن اسلامی را نیز کمتر در این پاویون دیدم. حتی اگر کشورهای دیگر ۵۰ سال آینده خودرا به تصویر کشیده بودند ما بعنوان مخاطب معمولی چنین چیزی را درباره ایران نمی دیدیدم. برنامه ما در مناطق آزاد این است که مدیران عامل بتوانند در روزهایی که مشخص شده حضور پیدا کنند و به همراه معاونان اقتصادی خود، فرصت های سرمایه گذاری را پرزنت کنند ان هم در فضایی که به ما اختصاص داده شده است. حالا دیگر پرزنت ها بروشور محور نیست بلکه با ابزارهای نوین این کار انجام می شود ما در فضای ۱۵ متری باید این اقدام را انجام دهیم که از ابزارهایی مانند وب سایت یا QR کد استفاده خواهیم کرد.
استراتژی نداشتیم
آرش نورآقایی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: کشورها برای خودشان استراتژی دارند و ضعف ایران نداشتن استراتژی هست. من در اکسپو بحث روایت را خیلی قوی دیدم. روایتها در سه مسئله بود. روایت کشورها از آینده، پایداری و فرصت اندیشی خودشان بود. در ذیل آن می شد گردشگری، اقتصاد، فرهنگ، پزشکی و آینده آن کشور را دید. ایران در زبان گویایی که باید می داشت، لکنت داشت. یعنی ایران درباره آینده نمی توانست حرفی بزند. شاید از لحاظ سخت افزاری می خواسته اند درباره پایداری حرفی بزنند اما در زمینه فرصت اندیشی کاری نشده است. تمی که برای ایران در نظر گرفته شده شهرزاد و داستان هزار و یک شب است. در حقیقت روایت های شهرزاد قصه گو بروزترین بازاریابی محتواست ولی ما اصلاً برای آن محتوا نداریم. کل اکسپو روایت است. امارات با اکسپوی دوبی یک روایت از سابقه ۵۰ سال حضور خود ارائه کرد اما ایران نتوانسته هیچ روایتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: وقتی اماراتی ها می خواستند مکان اکسپو را بسازند به درختی برخورد کردند که در صحرای امارات به وفور یافت می شود و در سال ۲۰۰۸ نیز بعنوان اثر ملی طبیعی آنرا ثبت نمود. آن درخت را نگه داشتند و سازه ها را در کنارش ساختند. چون قول داده بود که پایدارترین اکسپوی جهان را می سازد. به خاطر همین ارائه ای که داشت توانست میزبانی اکسپو را در ۵۰ سالگی تأسیس خود بگیرد. این درخت را حفظ کرد و کل روایت اکسپو را حول آن قرار داد. این درخت را قصه گو در نظر گرفتند یعنی این درخت کهنسال همه داستان امارات را می داند و برای دو بچه تعریف می کند.
نورآقایی از ضعف روایت در پاویون ایران اظهار داشت: هیچ غرفه ای در اکسپو ندیدیم که مثل ایران سقفش انقدر کوتاه باشد من هم نتوانستم مدت زیادی در غرفه ها بمانم. من انتخاب شهرزاد را برای کانسپت اصلی هوشمندانه می بینم. اما نتوانستیم آنرا بیان نماییم. در پاویون ایران حتی کسی را ندیدیم که برای چند دقیقه ای فرش ببافد درحالی که کانسپت خوبی بود. اگر ایران می توانست روی همان روایتگری متمرکز شود و برنامه هایش را طبق آن پیش ببرد موفق تر بود. من اشکال را در نبود استراتژی واحد برای طراحی و استفاده بهینه از فضا می بینیم. حالا چهار ماه آخر را می توانیم استفاده نمائیم چون در ایام آخر اکسپو تازه ایران وارد قرن جدید می شود. می دانم که در ارائه نرم افزاری مشکل داریم و مغزی که قبول کند این ارائه ها را بدهد نیست.
وی اظهار داشت: من با آقای شیخ زاده موافق هستم که گفت وقتی وارد غرفه ایران می شوی نمی دانی باید چه کار کنی. بطورمثال رستوران همه کشورها باز بود و فعالیت می کرد جز ایران!
بخش دوم این جلسه به زودی در خبرگزاری مهر منتشر می شود.

1400/08/04
21:55:34
5.0 / 5
1220
تگهای خبر: تخصص , زمین , سایت , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
ttma تور و گردشگری