مدیركل دفتر آموزش معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی:

ثبت ملی شدن کلاته خیج شاهرود به برندسازی دستبافت های سنتی آن می انجامد

ثبت ملی شدن کلاته خیج شاهرود به برندسازی دستبافت های سنتی آن می انجامد

ایرنا- مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ثبت ملی کلاته خیج شاهرود در استان سمنان بعنوان شهر ملی دست بافته ها و نساجی سنتی زمینه ساز برند تجاری شدن تولیدات منطقه به منظور صادرات است.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از خبرگزاری ایرنا، ویدا توحدی روز پنجشنبه در جریان بازدید از شهر کلاته خیج شاهرود در شرق استان سمنان بیان نمود: پرونده ثبت ملی این شهر ۲ سال پیش به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ارسال شد و الان مشاهده می شود که بخشی از مشکلات برطرف شده است.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: مشارکت مسؤلان محلی نقش مؤثری در ثبت ملی شهر کلاته خیج شاهرود بعنوان شهر ملی دست بافته های سنتی و نساجی سنتی دارد.»
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: از آغاز آذر ماه و در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی، پرونده شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج بعد از آن اعلام می شود.
وی تولیدکنندگان دست بافته های سنتی در شهر کلاته خیج شاهرود را افرادی خیلی سخت کوش و با گذشته پربار در حوزه صنایع دستی دانست و افزود: بیشتر از ۹۰۰ نفر از بانوان این شهر به بافته های سنتی می پردازند و این تلاش سبب خرسندی است.
توحدی با اشاره به اینکه تمام هنرمندان این خطه برای ثبت ملی این شهر تلاش می کنند، تاکید کرد: توجه و حمایت مسؤلان همچون شهرداری، فرمانداری، امام جمعه، میراث فرهنگی، برای شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی پرونده شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ثبت ملی کلاته خیج سبب هویت بخشی به این منطقه می شود و در معرفی این شهر مؤثر است.
توسعه گردشگری با ثبت ملی کلاته خیج
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان هم اظهار داشت: صنایع دستی و بافت تاریخی کلاته خیج پرارزش است و بنابراین مبحث ثبت ملی این شهر در دستور کار جدی این اداره کل قرار دارد.
حمیدرضا دوست محمدی با تاکید بر تقویت اقتصاد محلی اضافه کرد: ثبت ملی شهر کلاته خیج، زمینه ساز رشد گردشگری و اقتصادی این منطقه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: حفظ هنرهای سنتی علاوه بر هویت فرهنگی، زمینه ساز تبدیل شهرها و روستاها به برند ملی و جهانی شده و توسعه پایدار شهری و روستایی صورت می گیرد.
وی افزود: کلاته خیج شهری که سابقه تاریخی در دست بافته های سنتی دارد باید از مزایای شهرهای ملی صنایع دستی استفاده نماید و بر این اساس نقصها را برطرف کردیم و به دنبال این هستیم این هنر را از تولید مواد اولیه تا تولید دست بافته ها به صورت بومی حفظ نموده و ترویج دهیم.
دوست محمدی با تاکید بر این که آموزش تولید دست بافته های سنتی به نسل جوان کلاته خیج از اهداف است، اظهار داشت: با ثبت ملی به سمت برند ملی پیش می رویم و زمینه ساز رشد گردشگری و اقتصادی این منطقه خواهیم بود.

1400/08/24
15:27:39
5.0 / 5
922
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , زمین , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
ttma تور و گردشگری