دبیر رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲:

تقویم ساری۲۰۲۲ رونمایی می شود

تقویم ساری۲۰۲۲ رونمایی می شود

دبیر رویداد بین المللی ساری 2022 اظهار داشت: تقویم رویداد بین المللی ساری2022 شامل زمان بندی برنامه های کلی، شرح برنامه و تکالیف هر دستگاه در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و بزودی با هدف شفاف شدن وظایف همه دستگاهها و جزییات برنامه بعنوان یک سند توسعه برای استان رونمایی می شود.


علی ماهفروزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: برنامه های رویداد ساری۲۰۲۲ در سه سطح استانی، ملی و بین المللی تعریف شده که از شروع تا آخر سال میلادی آتی در قالب یک بسته مشخص اجرا می شود و یک برنامه جامع تبلیغاتی هم بعنوان خروجی برای ۱۰ روز اصلی رویداد در مهر ۱۴۰۱ دارد.
این پژوهشگر و مدرس گردشگری اشاره کرد: از مدتی پیش برنامه ریزی برای تدوین تقویم برنامه های اجرائی شهرستان های مختلف مازندران در سال جدید میلادی با محوریت رویداد ساری۲۰۲۲ شروع شد و با ارزیابی ظرفیت های مختلف استان به برنامه ریزی برای برگزاری برنامه هایی در سه سطح استانی، ملی و بین المللی رسیدیم که بطور پیوسته طی این سال برگزار می گردند.
وی با اشاره به اینکه یک برنامه افتتاحیه با کیفیت برای ساری۲۰۲۲ درحال طراحی است، اضافه کرد: خروجی همه نشست هایی که حالا برگزار می گردد و برنامه هایی که روند اجرائی شان شروع شده و از شروع سال میلادی در سراسر استان با محوریت ساری۲۰۲۲ برپا خواهند شد، تدوین یک برنامه بزرگ تبلیغاتی و اجرائی در سطح بین المللی برای مازندران است که مهر ۱۴۰۱ و در زمان اصلی برگزاری رویداد اجرا خواهد شد.
نشاط اجتماعی، هویت بخشی، اقتصاد
دبیر رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ سه موضوع نشاط بخشی، هویت بخشی و رونق اقتصادی را محورهای اصلی برنامه ریزی های مربوط به این رویداد بیان کرد و اظهار داشت: کرونا طی حدود دو سال اخیر فشار زیادی به روان جامعه وارد کرد و جامعه نیازمند نشاط اجتماعی است. به همین دلیل تلاش می شود که باتوجه به بهتر شدن وضعیت کرونائی، به بهانه این رویداد خلاءهای به وجود آمده در جامعه با برنامه های مناسب فرهنگی و تفریحی پر شود.
علی ماهفروزی: ساری۲۰۲۲ فرصتی برای رسیدن به یک سند توسعه در عرصه گردشگری و اقتصاد مازندران است. ماهفروزی اشاره کرد: محور بعدی مد نظر در برنامه ریزی های ساری۲۰۲۲ هویت بخشی است. این نشاط اجتماعی برای اثرگذاری در بخش اجتماعی و گردشگری باید به سمت معرفی ظرفیت های هویتی برود. ظرفیت های هویتی هم فقط ظرفیت های میراث فرهنگی نیست، بلکه می تواند ظرفیت های ما در میراث کشاورزی، دامداری، ورزشی و سایر حوزه ها که متعلق به مازندران و مردم این دیار هستند، باشد. محور سوم هم اقتصاد است، چونکه همه این برنامه ها باید به سودآوری برای استان و اشتغال منجر شود تا مردم پای کار بمانند و از خروجی رویداد منتفع شوند.
وی درباره کلیات تعدادی از برنامه های شاخص تدوین شده برای سال ۲۰۲۲ در مازندران اظهار نمود: با نگاه به هر سه محور بیان شده طرح شب های فرهنگی مناطق مختلف مازندران را تدوین کردیم که جزییات آن بزودی اعلام می شود. تا کنون چند شهرستان همچون رامسر، کلاردشت و سوادکوه دراین زمینه اعلام آمادگی کردند.
این کارشناس و مدرس گردشگری تصریح کرد: این برنامه ها بسته به ظرفیت های مناطق ممکنست بصورت شهرستانی در خود شهرستان یا بطور مشترک در ساری اجرا شود. برنامه هایی در قالب شب فرهنگی نیز برای مازندران بصورت مستقل یا مشترک با سایر استانها تعریف شده است.
تمرین برای میزبانی بین المللی
دبیر رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ اظهار داشت: همه برنامه های فرهنگی محلی و منطقه ای استان طی سال جدید میلادی در قالب رویداد ساری۲۰۲۲ دیده می شوند تا در نهایت برآیندی از ظرفیت های شاخص گردشگری مازندران در بخش های مختلف داشته باشیم تا در بخش بین الملل و بازه زمانی ۱۰ روزه که مهر ۱۴۰۱ برگزار می گردد به یک برنامه کلی و حساب شده برسیم و از این ظرفیت ها بهره بگیریم.
ماهفروزی اضافه کرد: ممکنست در یک شهرستان برنامه ای قابلیت استانی، ملی یا بین المللی داشته باشد، اما از نظر فصلی برای برگزاری در بخش بین الملل یعنی مهر ۱۴۰۱ با محدودیت مواجه باشیم. در مجموع همه برنامه هایی که تا قبل از مهر ۱۴۰۱ برگزار می گردد علاوه بر اینکه فرصتی برای برنامه ریزی حساب شده در زمینه گردشگری مازندران و ساماندهی قابلیت ها و ظرفیت های مختلف استان به حساب می آید، تمرینی برای مهر ۱۴۰۱ و حضور توریستهای خارجی و مسئولان گردشگری کشورهای همسایه است.
وی اشاره کرد: در حقیقت ما با اجرای این رویداد در طول یک سال می خواهیم وارد برنامه پس از سال ۲۰۲۲ شویم. یعنی هر کاری که الان انجام می دهیم در آخر ۲۰۲۲ باید به برنامه ای جامع برای اجزای مختلف گردشگری مازندران تبدیل گردد و به تقویمی تثبیت شده در این عرصه برسیم.
برنامه های فرهنگی محلی و منطقه ای استان طی سال جدید میلادی در قالب رویداد ساری۲۰۲۲ دیده می شوند. برندسازی برای گردشگری مازندران
این فعال و پژوهشگر حوزه گردشگری اظهار نمود: در تقویم مد نظر برای ساری۲۰۲۲ برنامه های مختلفی مانند جشنواره های موسیقی، نوروز، هنرهای نمایشی، غذا و سایر ظرفیت ها برمبنای توانمندی هر شهرستان و برنامه ای که شهرستان ها ارائه می دهند جانمایی و ثبت می شود تا مقدمه ای برای تثبیت این برنامه ها در قالب یک تقویم جامع تدوین شود.
دبیر رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ از برنامه ریزی برای برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی مازندران در زمینه اقتصاد گردشگری آگاهی داد و اشاره کرد: مهر ۱۴۰۱ در کنار همه برنامه های جنبی که از بررسی ظرفیت های مختلف استان تدارک دیده می شود، برای اولین بار در حضور سفرای کشورهای همسایه و عضو اکو، مدیران ارشد شرکت های گردشگی و اقتصادی منطقه در عرصه بین الملل، رایزنان فرهنگی کشورها و مدعوین یک نمایشگاه بزرگ با استانداردهای بین المللی در استان راه اندازی که گامی معتبر در حوزه برندسازی گردشگری مازندران برداشته شود.
ماهفروزی اشاره کرد: در تدوین این برنامه ها همه ظرفیت های شهرستانی مورد توجه قرار می گیرد و حتی توجه ویژه ای به مناطق کمترتوسعه یافته دارای ظرفیت های مهم گردشگری شده است. در بعضی موارد دیده شده که مناطق کمتر توسعه یافته ما به سبب بکر بودن یا وجود جاذبه های فرهنگی و تاریخی از مناطق مرکزی شهرستان ظرفیت های بیشتری برای جذب توریست داخلی و خارجی دارد.
ساری۲۰۲۲، فرصت ساماندهی گردشگری مازندران
وی درباره برخی انتقادها از وجود کاستی های مختلف در مازندران بابت میزبانی از رویداد پایتختی کشورهای عضو اکو اشاره کرد: در هر صورت ما وارد یک رویداد بین المللی می شویم و طبیعی است که نظرها و مطالبه گری هایی در استان ایجاد شود. اتفاقا با این مطالبه گری ها مخالف نیستیم. در حقیقت این رویداد بهانه ای شد که فریادها در حوزه مطالبه گری برای ساماندهی گردشگری مازندران و استفاده از ظرفیت های پرتعداد و غنی این استان بلندتر شود. ما هم پاسخ غیرمنطقی به هیچ کدام نمی دهیم. چون حق مردم استان است که مطالبه گری کنند.
اختتام سال ۲۰۲۲ باید برای مازندران شروع فصل جدیدی از فعالیت در عرصه گردشگری و برنامه های فرهنگی باشد. دبیر رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ اشاره کرد: نکته مهم این است که بعضی دوستان فکر می کنند با این رویداد مقرر است تمام عقب ماندگی های حل شود. در صورتیکه رویداد ساری۲۰۲۲ بهانه و فرصتی برای رسیدن به یک نقشه راه و سند توسعه در عرصه گردشگری و اقتصاد مازندران است. یعنی اختتام سال ۲۰۲۲ باید برای مازندران شروع فصل جدیدی از فعالیت در عرصه گردشگری و برنامه های فرهنگی باشد که از کسب تجربه در رویداد ساری۲۰۲۲ به دست آمده است.
پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران بعنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از طرف میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
فعالیت اجرائی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو شروع شد.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه های ملی بمنظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در بین کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها بمنظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو بمنظور رشد گردشگریست.

1400/09/07
14:34:41
5.0 / 5
777
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لینک دوستان تور و گردشگری
ttma تور و گردشگری