نیازمندیم گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود

نیازمندیم گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود

به گزارش تور و گردشگری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت می زنیم، نیازمندیم گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از خبرگزاری ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تفاهم نامه همکاری بین معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران بمنظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری بعنوان یکی از بخش های توسعه اقتصادی کشور، برخوردار از ظرفیت های توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری و تجارت خارجی و دستیابی به اهداف مشترک و رفع موانع و مشکلات فعالان حوزه گردشگری در تجارت خارجی عصر روز گذشته (یکشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰) در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری به امضا رسید.

شالبافیان در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به اتفاقات دو سال اخیر در صنعت گردشگری و خسارت ها و لطمه هایی که طی این مدت به این صنعت وارد شده است، بیان کرد: صنعت گردشگری به سبب مشکلات ساختاری که دارد، سال هاست رنج می برد. یکی از این مشکلات عدم نهادینه شدن گردشگری در جای جای ادارات کشور است.
معاون گردشگری اشاره کرد: اگر حرف از توسعه گردشگری و جایگزین شدن آن با صنعت نفت کشور می زنیم، نیازمندیم تا گردشگری به شکل جدی در نظام اداری کشور دیده شود.
او اشاره کرد: با انتشار ویروس کرونا، لطمه جدی به صنعت گردشگری وارد و مشکلات ساختاری به شکلی مضاعف شد. هیچ نهاد تضمین کننده برای این شوک ها نداریم. بطور تقریبی از سازوکارهای بیمه ای بی بهره ایم.
شالبافیان بیان کرد: با واکسیناسیون گسترده و عمومی که در سطح کشور صورت گرفت و مرزها باز شدند، روزنه های امید به صنعت گردشگری بازگشت.
معاون گردشگری بیان کرد: یکی از دغدغه های من این است که چطور میتوان قدمی برای این صنعت برداشت. همین طور یکی از دغدغه های مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه گردشگری این بود که گردشگری جدی تر برای اقتصاد کشور نقش آفرینی کند.
خوشبختانه دولت سیزدهم دغدغه دارد تا در زمینه گردشگری کارهایی انجام دهد، نقش آفرینی برای صنعتی که لطمه دیده و ظرفیت بالایی برای اشتغال زایی دارد. کمتر حوزه ای را می توان پیدا کرد که راحت بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. یکی از اصلی ترین راهبردهای ما این است که بتوانیم هماهنگی بین دستگاه های مختلف در زمینه ایجاد نماییم و نقش حمایت گونه ای برای کسب وکارهای گردشگری داشته باشیم
معاون گردشگری اشاره کرد: به سبب خاصیت های ذاتی که حوزه گردشگری دارد حمایت و عدم پشتیبانی از این صنعت سریع نمود می کند. اگر بتوانیم حمایت های بیرونی نظام مند را برای این حوزه تدوین نماییم، اثرات آنرا اساسا خواهیم دید.
شالبافیان اظهار داشت: این جلسه ماحصل چندین گفت و گو با معاون وزیر صنعت معدن تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران است. این سازمان با علاقه ای که به حوزه گردشگری دارد، این مساله را یکی از اولویت های خود قرار داده است.
او با اشاره به این که معاونت گردشگری دو هفته پیش میزبان ۴۰ رایزن اقتصادی بود، بیان کرد: با پیگیری ها و مساعدتی که وزرای صمت و میراث فرهنگی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران داشتند، گردشگری بعنوان یکی از اولویت های سازمان توسعه تجارت ایران عنوان شد و در بخش های مختلفی که این سازمان فعالیت دارد، جای گرفته است.
معاون گردشگری اظهار داشت: موضوعات گردشگری با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در قالب تفاهم نامه ای نوشته شد و در آن ۲۵ مورد از همکاریهای مشترک تدقیق و تدوین شده است و امروز نیز به امضا رسید. از روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ بعنوان نخستین دستاورد این تفاهم نامه، معاونت گردشگری میزبان چهار نفر از رایزنان تجاری است که برای بازارهای ترکیه، هندوستان، عراق و پاکستان فعالیت می نمایند. این گفت وگوها و ارتباطاتی که شکل می گیرد می تواند در بلندمدت ثمرات خوبی داشته باشد.
شالبافیان اضافه کرد: رایزن های تجاری در همکاری با معاوت گردشگری بطور مشخص نسبت به فعالیت ها و مراودات گردشگری با کشور محل خدمت خود آشنا خواهند شد و تحقیقات بازاری که معاونت گردشگری برای آنها آماده کرده است در یک روز کاری توضیح داده می شود. همین طور بخش خصوصی ذی ربط در این جلسات، امکان آشنایی با رایزنان تجاری را خواهند داشت. امیدواریم که اهداف مشترک ما با سازمان توسعه تجارت ایران یعنی جای گرفتن گردشگری در دستور کار این سازمان بیش از پیش قرار گیرد و سبب توفیق و توسعه گردشگری کشور شود.


امکانات سازمان توسعه تجارت ایران در خارج از کشور به کمک صنعت گردشگری می آید
علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز اظهار داشت: باتوجه به امکانات و ابزارهایی که این سازمان در خارج از کشور دارد می توانیم به کمک حوزه گردشگری بیاییم. مراکز تجاری و رایزن های تجاری که در کشورهای مختلف داریم همچون این ابزارها هستند که به صورتی می تواند مجموعه های بازاریابی، تبلیغی و ترویجی برای فرصت های گردشگری ایران در کشورهای هدف باشد.
او اضافه کرد: در کنار این ابزارها، رویدادها و هیئت هایی داریم که از ایران به همراه مقامات و وزرا اعزام می شود یا هیئت هایی که از سمت کشورهای مقصد به ایران سفر می کنند. در این هیئت ها می توانیم موضوعات گردشگری را مطرح نماییم و توافق هایی دراین زمینه صورت گیرد، همین طور می توانیم چالش هایی را که بر سر راه توسعه گردشگری در کشورهای هدف وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد: یکی از موضوعات دیگر که می تواند به صنعت گردشگری کمک نماید، کمیسیون های مشترک است که بخش قابل توجهی از این کمیسیون ها به عهده وزارت صمت است و در کنار آن اکثریت کمیته های تجاری کمیسیون های مشترک را این وزارتخانه مدیریت و راهبری می کند، گردشگری نیز بعنوان موضوع ویژه می تواند در این کمیسیون ها مورد توجه قرار بگیرد.
با توجه به فرصتی که پیش آمده و نیروهای جوانی که در شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی مستقر شدند، یکی از موضوعات اصلی که می تواند مورد توجه قرار بگیرد، مسئله گردشگری چه در قالب فضای مجازی و چه در قالب رویدادهایی است که باید مدیریت کند و چه در قالب فرصت های نمایشگاهی در داخل و خارج ایران وجود دارد. می توانیم شرکت نمایشگاه ها را کمک نماییم تا به سمت ترویج گردشگری برود
در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران فعالان بخش خصوصی حضور داشتند و مواردی را درباره مشکلات خود در صنعت گردشگری مطرح نمودند.
موضوع تفاهم نامه همکاری بین معاونت گردشگری و سازمان توسعه تجارت ایران شامل همکاری، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت های این معاونت و سازمان توسعه تجارت ایران بمنظور افزایش سهم صنعت گردشگری در توسعه تجارت کشور و همکاری و مشارکت در حمایت های قانونی و اجرای برنامه و تحقیقات جهت تسهیل پروسه کارهای در رابطه با صادرات گردشگری همچون برند ملی گردشگری ایران است.
همکاری در معرفی ظرفیت های گردشگری کشور در بازارهای هدف خارجی، توسعه گردشگری خارجی با اولویت گردشگری ورودی بعنوان یکی از مصادیق صادرات غیر نفتی و تشویق فعالان و کسب وکارهای گردشگری بمنظور توسعه بازار، ارتقای برند ملی گردشگری و رشد ورودی از اهداف امضای این تفاهم نامه است.



منبع:

1400/10/21
00:00:41
5.0 / 5
425
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری