در یك كار پژوهشی بررسی شد؛

مزایا و معایب محتواهای شبکه شاد

مزایا و معایب محتواهای شبکه شاد

به گزارش تور و گردشگری، پاندمی کووید ۱۹ سبب شد آموزش مجازی به یکی از اصلی ترین روش های تعلیم و تربیت تبدیل گردد و مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. در یک مطالعه پژوهشی در همین خصوص، محققان کشور، نقاط قوت و ضعف شبکه آموزشی مجازی دانش آموزان کشور را مورد بررسی قرار داده اند.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایسنا، همه گیری ویروس کووید ۱۹ منجر به تغییر و تحولات بسیاری در فعالیتهای روزمره بشر در سرتاسر جهان شد. بحران ناشی از این ویروس جهش یافته، تقریبا در همه زمینه های اجتماعی، همچون آموزش، آثار گسترده ای بر جا گذاشت. این بیماری سبب تعطیلی کلاس های درس در سرتاسر جهان شد و به صورت ناگهانی سبب شد تحصیل چهره به چهره، رویه های خویش را در هر جا که امکان دارد، اصلاح نماید. بنابراین، از آنجائیکه خیلی از کشورها تابحال چنین بحران اجتماعی را که منجر به تعطیلی مدارس شود، تجربه نکرده بودند، دانش محدودی در رابطه با چگونگی کنارآمدن با وضع موجود و چالش های ناشی از یادگیری الکترونیکی بدین شکل وجود داشت.
آن گونه که محققان می گویند، شاید به نوعی، مهم ترین رویداد در آموزش و پرورش، تغییر رویه آموزش از حالت حضوری در مدارس به روش غیرحضوری با عنوان «آموزش الکترونیکی» بود و میتوان ادعا کرد که آموزش الکترونیکی از راه شبکه های مجازی به بهترین روش برای تبادلات آموزشی بین معلمان و دانش آموزان در دوره بحران کرونا تبدیل شد. در همین راستا، در ایران هم بلافاصله پس از تعطیل شدن مدارس، وزارت آموزش و پرورش بعنوان متصدی امر تعلیم و تربیت، مبادرت به فراهم کردن بستر یادگیری الکترونیکی کرد که مهم ترین رهاورد آن، تولید و طراحی یک بستر به نام شبکه آموزشی دانش آموزان یا به اختصار «شبکه شاد» برای آموزش در شرایط غیر حضوری بود.
محققانی از دانشگاه فرهنگیان زاهدان با عنایت به این تجربه ملی که دارای ارزش های خاص خود است، در یک مطالعه به ارزیابی محتواهای رسمی موجود در این شبکه شاد از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی پرداخته اند تا از این طریق بر غنای تجربه فوق بیفزایند.
این تحقیق با مشارکت معلمان دوره ابتدایی شهرستان میرجاوه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شده است. محققان با انجام سه مرحله کدگذاری بر روی اطلاعات حاصل از مصاحبه، مهم ترین محاسن و محدودیت های محتواهای رسمی شبکه شاد را از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی مشخص کردند.
بر مبنای نتایج این تحقیق، هفت مقوله بعنوان محاسن محتواهای شبکه شاد و هفت مقوله هم بعنوان محدودیت های آن مورد شناسایی قرار گرفتند.
بنا بر گفته های ذبیح الله اللهی، مدرس و محقق گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زاهدان و همکارش، «مزایای محتواهای ساخته شده در این شبکه آموزشی شامل متناسب بودن محتوا با سن و نیاز فراگیران، در دسترس بودن و ماندگاری، جذاب و مؤثربودن، عرضه توسط معلمان مجرب و نمونه کشوری، با کیفیت بودن محتوا، عرضه آموزش محتواهای یکسان در سطح کشور و همینطور ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس در فراگیران بوده اند».
آنها می گویند: «محدودیت های محتواهای شبکه شاد هم شامل سطح بالای برخی محتواها، بی توجهی به جزئیات در محتواها، نبود تعامل دوطرفه، عدم تمرکز فراگیران، بی توجهی به تفاوت های فردی، کندی سرعت دانلود محتواها و نبود محتواهای کاربردی در زندگی فراگیران هستند».
بر این اساس، محققان معتقدند که این نوع محتواها به صورت کارشناسی شده و با بررسی موشکافانه و نظارت دقیق صاحبنظران امر با استفاده از بهترین امکانات و تجهیزات در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی تدوین شده اند تا بتوانند در این برهه زمانی پاسخگوی نیاز فراگیران و مکملی برای آموزش های معلمان باشند.
اللهی و همکارش اشاره کرده اند: «هر چند که محتواهای رسمی موجود در شبکه شاد توسط بهترین معلمان نمونه کشوری و باکیفیت بالا تهیه و طراحی شده اند، باید پذیرفت در بعضی مواقع، این محتواها پاسخگوی نیاز برخی دانش آموزان نباشند. بنابراین، شایسته است معلمان با نیازسنجی از وضعیت تحصیلی شاگردان خود و شناخت نقاط ضعف و قوت آنان برای پوشش دهی و اثربخشی بیشتر آموزش خود به تهیه محتواهای آموزشی مناسب اقدام کنند».
این نتایج علمی پژوهشی که توجه به آنها می تواند تجربه آموزش مجازی را به یک پشتوانه قدرتمند برای سیستم آموزشی کشور تبدیل کند، در فصلنامه «مطالعات آموزشی و آموزشگاهی» متعلق به دانشگاه فرهنگیان انتشار یافته اند.




منبع:

1401/11/11
10:05:42
5.0 / 5
364
تگهای خبر: آموزش , زمین , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری