در پی تصویب لایحه وظایف وزارت میراث فرهنگی؛

اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی تشریح شد

اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی تشریح شد

تور و گردشگری: لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی به تصویب هیات وزیران رسید و در این لایحه هر کدام از این وظایف و اختیارات تشریح شده اند.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی در جلسه ۹ بهمن ۱۴۰۱ هیات وزیران به تصویب رسیده که جزییات آن هم اکنون انتشار یافته است.
در این لایحه پیشنهادی که رییس جمهور به رییس قوه قضائیه اعلام کرد، در ماده ۳ این لایحه اهداف وزارت میراث فرهنگی به این شرح ذیل توضیح داده شده است:
اهداف
۱. تحکیم هویت فرهنگی، وفاق ملی، عبرت آموزی و بهره گیری از تجارب زیست سرزمینی و پاسداری از تنوعات فرهنگی بوسیله میراث فرهنگی و تاریخی و میراث طبیعی
۲. حفظ و احیای میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، صنایع دستی، هنرهای سنتی و صیانت از میراث طبیعی، توسعه پایدار و جامعه محور گردشگری مبتنی بر ارزش های ایرانی اسلامی و ظرفیت های متنوع کشور همچون میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی و صنایع دستی و هنرهای سنتی
۴. تقویت و توسعه سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب وکار، افزایش اشتغال پایدار و بهره مند کردن کشور از منافع اقتصادی در زمینه های موضوع این قانون.
۵. توسعه کمی و ارتقای کیفی محصولات صنایع دستی و اهتمام بر ترویج فرهنگ استفاده و صادرات آن.
ماده ۴. وزارت در اجرای سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه های میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و در امتداد تحقق مفاد ماده ۳ این قانون، دارای وظایف و اختیارات زیر است:
۱. تدوین راهبرها و برنامه ریزی برای تحقق اهداف میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در سطوح بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی برمبنای اسناد بالادستی.
۲. خط مشی گذاری و برنامه ریزی برای استفاده از تکنولوژی های جدید و فراهم کردن بستر توسعه فعالیت ها و کسب و کارهای دانش بنیان و نوپا در زمینه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.
۳. سازماندهی و برنامه ریزی نظام جامع آمار تخصصی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بمنظور بهره برداری در زمینه های مربوط.
۴. تعیین مصادیق و ضوابط تخصصی میراث فرهنگی، تأسیسات و خدمات گردشگری و صنایع دستی بر طبق قوانین و مقررات.
۵. تسهیل برخورداری همگانی و عادلانه از سفر و ارتقا کیفیت تجربه گردشگری و نشاط اجتماعی در داخل کشور.
۶. گسترش تعاملات فرهنگی، گردشگری با ملل و اقوام مختلف خصوصاً کشورهای حوزه فرهنگی و تمدنی ایران و مسلمانان جهان با همکاری سایر دستگاهها در زمینه های موضوع این قانون با رعایت اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی.
۷. صدور مجوز ایجاد، بهره برداری، تمدید، لغو و نظارت بر تأسیسات و کارهای گردشگری صنایع دستی شامل فیزیکی، الکترونیکی، کسب و کارهای مجازی و سایر روش های بازاریابی و فروش با رعایت کاربری های مصوب و ضوابط مربوط.
تبصره ۱- وزارت مکلف است بخشنامه نحوه صدور مجوز تأسیس و فعالیت تشکلهای حرفه ای مربوط را ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه نماید. اجازه واگذاری وظایف اجرائی (غیر حاکمیتی به این تشکل ها در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط می باشد.
تبصره ۲- مصادیق تأسیسات و کارهای گردشگری و صنایع دستی موضوع این بند، تابع بخشنامه ای است که توسط وزارت ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
۸- تدوین ضوابط و استانداردهای آموزش حرفه ای حوزه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۹- نظارت تخصصی بر سازمانهای مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی.
۱۰- تشخیص مصادیق نفایس ملی و منحصر به فرد موضوع اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی
تبصره- ضوابط نحوه تشخیص مصادیق نفایس ملی و منحصر به فرد موضوع این بند به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی می رسد.
۱۱ - اجازه بهره برداری از املاک و بناهای تاریخی غیر نفیس و غیر منحصر به فرد در اختیار وزارت برای مدت معین در قالب انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در چهارچوب قوانین و مقررات.
۱۲- همکاری در رتبه بندی مشاوران پیمانکاران و کارشناسان حقیقی و اشخاص حقوقی در زمینه های ذیربط با سازمان برنامه و بودجه کشور
۱۳- معرفی و پشتیبانی از جاذبه های میراث فرهنگی و بازاریابی و معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی در سطح ملی و بین المللی
۱۴- صدور مجوز برگزاری رویدادها جشنواره ها و نمایشگاه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تدوین و ابلاغ ضوابط آن
۱۵- ارائه خدمات مشاوره ای پژوهشی فنی و آموزشی در داخل و خارج از کشور، فروش تولیدات فرهنگی در زمینه های ذی ربط مجاز با رعایت اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و دریافت ورودیه بناها، محوطه ها، موزه ها و نمایشگاه ها
۱۶- پشتیبانی از تامین تولید و توزیع و انتشار انواع محتوای مکتوب رقومی (دیجیتال) مجموعه (سریال)، فیلم، عکس و صوت با موضوع میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با همکاری سایر بخشهای دولتی و غیردولتی در زمینه داخلی و بین المللی.
۱۷- تدوین ضوابط دریافت مشوق ها تسهیلات و جوایز در زمینه های ذیربط با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارائه آن به مراجع ذی صلاح قانونی
تبصره- درآمدهای حاصل از جذب توریست ورودی مشمول مزایای تعیین شده برای درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی است.
۱۸ عضویت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمانها مجامع و کنوانسیون های بین المللی ذیربط با رعایت قوانین مربوط
۱۹- جلب حمایت و هدایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی بمنظور توسعه و تقویت حوزه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۲۰- جلب مشارکت های غیر دولتی و دریافت هدایا کمک های اعتباری از مؤسسات و سازمانهای ملی و بین المللی اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در چهارچوب قوانین و مقررات
تبصره- صددرصد (۱۰۰) درآمد حاصل از منابع این بند به وزارت پرداخت می شود.
۲۱- طرح دعاوی حقوقی و کیفری مقابل متخلفین از قوانین مربوط حسب مورد به عنوان مدعی یا شاکی در داخل و خارج از کشور ۲۲ اقدامات حقوقی و قانونی جهت شناسایی و استرداد اموال و آثار فرهنگی - تاریخی ایران در سطح ملی و بین المللی بوسیله مراجع ذی ربط
۲۳ - شناسایی و در اختیار گرفتن اموالی که دارای ارزشهای فرهنگی - تاریخی بوده و جزو میراث فرهنگی محسوب می گردد که توسط دستگاه های مسئول مطابق قوانین و مقررات ضبط شده است. تبصره دادگاه ها گمرکات نیروهای نظامی امنیتی و انتظامی و دستگاه های نظیر آنها که به نحوی نسبت به ضبط اموال اقدام می نمایند موظف به در اختیار قرار دادن اموالی که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی و جزو میراث فرهنگی است به وزارت هستند.
۲۴ - شناسایی، حمایت مستندسازی پژوهش جستجوهای باستان شناسی، حفاظت، مرمت، احیا و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی کشور و مشترک در زمینه فرهنگ و تمدن ایرانی
۲۵- انجام اقدامات پیشگیرانه بمنظور جلوگیری از سرقت تعرض و تجاوز به میراث فرهنگی و میراث طبیعی و کارهایی نظیر تخریب بناهای تاریخی حفاری بدون مجوز جابه جایی داخل و خارج از کشور، قاچاق خرید و فروش بدون مجوز اشیای عتیقه و محموله های تاریخی
۲۶- ایجاد هماهنگی لازم با دستگاهها و نهادهای ذیربط برای تامین امنیت گردشگران (داخلی و خارجی همکاری در پیش گیری از وقوع جرایم مقابل توریستهای داخلی و خارجی
۲۷- صدور انحصاری مجوز مطالعات میدانی و جستجوهای دیرینه شناسی
۲۸- حمایت و همکاری در انجام پژوهش های مربوط به میراث فرهنگی - تاریخی و تمدنی و ارائه طرح های توسعه ای و نوآورانه گردشگری، مطالعه پژوهش و احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش، شده بررسی های مردم نگاری پژوهش های مردم شناسی انسان شناسی زیستی مطالعه و شناخت فرهنگ بومی و همین طور مطالعات زبان و گویشهای مناطق مختلف کشور و تهیه و تنظیم اجرای برنامه های پژوهشی پیرامون آثار باقیمانده گذشتگان
۲۹- معرفی فرهنگ، جاذبه ها و ظرفیت های کشور و اعتلای تصویر ذهنی در زمینه های ذی ربط در سطح ملی و بین المللی.
۳۰- ثبت میراث فرهنگی و میراث طبیعی شامل ملموس منقول و غیرمنقول) و ناملموس که از نظر فرهنگی تاریخی یا شئون، ملی واجد ارزش و اهمیت می باشند؛ صرف نظر از تاریخ ایجاد یا پیدایش آن در لیست آثار جهانی ملی و لیست های ذیربط.
تبصره ۱- احکام ثبت ملی آثار تاریخی - فرهنگی و طبیعی در روزنامه رسمی جهت اطلاع عموم آگهی می شود.
تبصره ۲- مجموعه های شاخص ثبت شده میراث فرهنگی ملی و جهانی می تواند در قالب پایگاه های میراث فرهنگی و گردشگری با رعایت قوانین مربوط اداره شوند.
تبصره ۳- میراث طبیعی و آثار ثبت شده در لیست های ذی ربط مشمول مقررات فصل (نهم) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) می باشند.
تبصره ۴- پروسه و ضوابط ثبت و تشخیص موارد مذکور در این بند ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی می رسد.
۳۱- تهیه و تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل های مورد نیاز برای نحوه بهره برداری، نگهداری حفاظت جستجوهای میدانی مرمت و نظارت بر آثار ثبت شده ای که در اختیار بخش خصوصی دستگاه های اجرائی نهادهای عمومی و انقلابی نیروهای مسلح، انتظامی امنیتی و دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم تصریح یا ذکر نام است.
۳۲- ثبت بناهای تاریخی و تعیین و ابلاغ محدوده های عرصه و حریم آنها و تعیین و ابلاغ محدوده های عرصه و حریم آثار تاریخی و فرهنگی طبیعی ثبت شده و ابلاغ ضوابط عمومی و اختصاصی حفاظت و صیانت از ارزشها کالبد و منظر فرهنگی این محدوده ها و در صورت لزوم تدوین ضوابط خاص معماری و شهرسازی در محدوده های مربوط با همکاری سایر مراجع ذیربط.
تبصره ۱ -در مورد عرصه و حریم آثار طبیعی ثبت شده ضوابط با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حسب مورد تهیه می شود.
تبصره ۲- همه مراجع قانونی صدور مجوز واگذاری، ساخت بهره برداری و صدور پروانه ها موظفند پیش از صدور هرگونه مجوز در محدوده های اعلام شده مراتب بلامانع بودن صدور مجوز را از وزارت استعلام نمایند.
۳۳- تعیین محدوده بافتهای تاریخی فرهنگی شهری و روستایی و ابلاغ ضوابط حفاظتی در حفظ هویت اصالت، پیوستگی و ارزشهای آنها.
۳۴- اظهار نظر درباب کلیه طرح های آمایش هادی عمرانی جامع و تفصیلی در ارتباط با مناطق تاریخی فرهنگی.
تبصره- رعایت ضوابط ابلاغی وزارت درباب محوطه ها و بافت ها و اماکن تاریخی- فرهنگی باارزش در کلیه طرح های فوق الذکر الزامی است.
۳۵ -بررسی و تأیید پیوستهای تخصصی در زمینه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برای کلیه طرح های توسعه ای بزرگ و مهم در زمینه های زیربنایی تولیدی و خدماتی دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.
۳۶- تهیه و ابلاغ استانداردها و بخشنامه های متناظر با مقررات ملی ساختمان برای محدوده ها بافت ها، اماکن و بناهای تاریخی - فرهنگی ثبت شده در لیست آثار ملی با همکاری دستگاه های اجرائی ذیربط.
۳۷- آموزش عمومی معرفی و شناساندن ارزشهای میراث فرهنگی، طبیعی، گردشگری صنایع دستی و هنرهای سنتی در سطوح محلی، ملی و بین المللی با همکاری دستگاه های اجرائی ذیربط.
۳۸- ایجاد توسعه و اداره موزه ها در سطح کشور.
تبصره - ضوابط صدور پروانه تأسیس بهره برداری سطح بندی موزه های کشور و ارزیابی اموال منقول فرهنگی و تاریخی توسط وزارت تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
۳۹- نظارت علمی فنی و حمایتهای کارشناسی از ایجاد و توسعه موزه ها و اعمال حفاظت های پیشگیرانه مخازن، امن کارگاه ها و لابراتوار های تخصصی اموال -فرهنگی تاریخی تحت پوشش و در اختیار بخش خصوصی دستگاه های اجرائی و دستگاه هایی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم تصریح یا ذکر نام است.
۴۰- تشخیص و تعیین اموال -فرهنگی تاریخی و هنری واجد ارزش تاریخی منقول مجاز برای تجارت و صدور پروانه خرید و فروش و نظارت بر برگزاری حراج ها و نقل و انتقال این اموال در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط
تبصره- حکم موضوع این بند مربوط به داخل کشور بوده و خروج اموال مجاز یاد شده تابع قوانین مربوط می باشد.
۴۱- صدور مجوز ورود و خروج موقت اشیای واجد ارزش -فرهنگی- تاریخی در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط.
تبصره - خروج موقت اشیای فرهنگی تاریخی و هنری واجد ارزش تاریخی و جزو نفایس ملی و منحصر به فرد از مرزهای بین المللی کشور بعد از تأیید وزارت منوط به گرفتن مجوز از هیئت وزیران می باشد.
۴۲- حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی- تاریخی و حریم آنها.
۴۳- نیروهای یگان حفاظت وزارت در حدود وظایف قانونی خویش و با شرایط مذکور در قانون آئین دادرسی کیفری ضابط خاص قضائی محسوب می گردند.
۴۴- تملک و خرید اموال منقول و غیر منقول واجد ارزش فرهنگی تاریخی در موارد ضروری به تشخیص وزارت با رعایت قوانین مربوط.
۴۵- اعطای گواهی مصونیت از توقیف و ضبط آثار -فرهنگی تاریخی وارده به کشور برای برگزاری نمایشگاه های موزه ای و اهداف پژوهشی.
۴۶- حفاظت و صیانت از عرصه و حریم آثار ملی بناها و محوطه ها و لیست های ذی ربط و در صورت لزوم تملک اراضی واقع در این محدوده ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط تبصره- بخشنامه اجرائی نحوه اعطای اراضی معوض به مالکان اراضی واقع در عرصه و حریم آثار ملی در چهارچوب قوانین مربوط به پیشنهاد وزارت به تصویب هیئت وزیران برسد.
۴۷- صدور مجوز تدوین و ابلاغ ضوابط تخصصی ایجاد بهره برداری، نظارت ارزیابی کیفیت و درجه بندی تأسیسات خدمات و کارهای گردشگری.
۴۸- پیشنهاد تأسیس مناطق نمونه گردشگری به هیئت وزیران جهت تصویب و صدور مجوز فعالیت این مناطق و مجتمع های گردشگری رفاهی بین راهی تبصره- مقررات نحوه تأسیس و اداره مناطق نمونه گردشگری توسط وزارت تعیین و بخشنامه آن به تصویب هیئت وزیران می رسد.
۴۹- مدیریت هماهنگی خدمات سفر بمنظور جلب. و هماهنگی بین بخشهای دولتی نهادهای عمومی و حاکمیتی و خصوصی صنعت توریسم کشور.
۵۰- حمایت و همکاری با بخش غیر دولتی و دستگاه های اجرائی ذی ربط در ایجاد و تامین زیر ساختهای گردشگری
۵۱ - همکاری با دستگاه های اجرائی ذیربط در حوزه تدوین برنامه ها و محتوای آموزشی مؤسسات آموزشی خصوصی بمنظور تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز در زمینه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
۵۲- تعیین صلاحیت حرفهای استادکاران و ارزشیابی هنری هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی و صدور گواهینامه و تأییدیه های لازم
۵۳- ثبت و صدور گواهی اصالت برای آثار فاخر صنایع دستی و هنرهای سنتی در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط.
۵۴- ثبت ملی هنری شهرها و روستاهای صنایع دستی و هنرهای سنتی و اقدام برای ثبت جهانی آنها.
۵۵- هماهنگی و برنامه ریزی در مورد مالکیت های معنوی و فکری صنایع دستی (آثار و هنرمندان) در داخل و خارج از کشور.
۵۶- بسترسازی و پشتیبانی از تجاری سازی و کاربردی سازی آثار صنایع دستی
۵۷- احیای هنرهای سنتی و پشتیبانی از تولید، ترویج و عرضه محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی با حفظ اصالت ایرانی، اسلامی و کمک به راه اندازی بازارچه های صنایع دستی.
ماده ۵. بمنظور تسهیل تصمیم گیری در موضوعات میان بخشی و تحقق اهداف و وظایف وزارت مندرج در این قانون، شورای عالی میراث فرهنگی باید تشکیل گردد که وظایف و اختیارات آن به این شرح است:
وظایف و اختیارات
۱. تصویب سیاست ها، خط مشی ها و برنامه های کلان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری متناسب با سند آمایش سرزمینی کشور.
۲. تصویب سیاست ها خط مشی ها و برنامه های کلان وزارت منطبق با برنامه های توسعه کشور.
۳. نظارت بر اجرای مصوبات و سیاست های ابلاغ گردیده به دستگاه های اجرائی در زمینه های ذی ربط.
ترکیب اعضا
ترکیب اعضای شورای عالی میراث فرهنگی نیز عبارتند از رییس جمهور و در غیاب وی معاون اول رییس جمهور، وزرای امور خارجه، میراث، راه، کشور، فرهنگی، اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، دادستان کل کشور، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس (عضو ناظر بدون حق رأی)، سه نفر خبره به تفکیک سه حوزه به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی. یک نفر نماینده بخش غیر دولتی از نهادهای صنفی یا تشکل های مردم نهاد به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.
تبصره ۱- وزیر میراث فرهنگی می تواند حسب موضوع برای تبادل نظر و بدون حق رأی از نماینده دستگاه های اجرائی یا بخش غیر دولتی که در شورا عضو نیستند دعوت کند.
تبصره ۲- جلسات شورا با حضور دو سوم اعضا رسمیت داشته و تصمیمات آن با اکثریت آرا تصویب و بعد از ابلاغ رییس جمهور یا معاون اول او برای همه دستگاه های ذی ربط لازم الاجراست.
تبصره ۳- دبیرخانه شورای عالی در وزارت مستقر خواهد بود و مسئولیت پیگیری و تشکیل جلسات را بر عهده خواهد داشت. دستورالعمل نحوه تشکیل و اداره جلسات توسط وزارت تهیه و به تصویب شورای عالی مورد اشاره می رسد.
ماده ۶ - دستگاه های اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مصوب ۱۳۹۵ و بخش های غیر دولتی و خصوصی که به صورتی اقدام به انجام کارهای مربوط به حوزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می کنند، موظفند کارهای خودرا در چهارچوب سیاست های اجرائی وزارت با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام دهند.
ماده ۷ - وزارت مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی ظرفی یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سند برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت را با رویکرد متناسب سازی سطح کمی و کیفی نیروی انسانی تدوین و اجرا نماید.
ماده ۸- وزارت مکلف است در مدت یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون و در چهارچوب این قانون و قانون مدیریت خدمات کشوری ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارت را تهیه نماید و به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور برساند.
ماده ۹- احکام مندرج در این قانون، نافی اختیارات و صلاحیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان حج و زیارت) در حوزه امور حج و زیارت نبوده و سازمان مزبور هم می تواند در حوزه سفرهای زیارتی خروجی به مقصد کشورهای مرتبط اقدام نماید.
ماده ۱۰- همه قوانین و مقررات مغایر با این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون لغو می شود.

1402/01/29
22:04:31
5.0 / 5
464
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری