در گزارش تور و گردشگری مطرح شد؛

ترددهای نوروز را كنترل نكردند گردشگری را مقصر دانستند

ترددهای نوروز را كنترل نكردند گردشگری را مقصر دانستند

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی اظهار داشت: ترددهای نوروزی که قرار بود به صورت ایمن از راه دفاتر مسافرتی و مراکز اقامتی مجاز صورت گیرد، مدیریت نشد حالا می گویند که گردشگری مقصر وضعیت قرمز کشور است.



حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به خبرنگار مهر اظهار داشت: تعداد سفرهای مدیریت شده در روزهای نوروز خیلی کم بوده است. چرا باید در این ایام مراکز اقامتی دولتی باز باشد و همه وزارت خانه ها هم از آن استفاده کنند؟ این مراکز تحت کنترل نبودند. حتی مراکز اقامتی وزارت بهداشت هم باز بوده است. ما مخالف محدودیت های سفر نبودیم چون وقتی پای منافع ملی و جان افراد به میان می آید مسلماً می گوئیم حمایت می نماییم که کسی سفر نکند. اما انتقادمان این است که چرا نتوانستند این سفرها را مدیریت کنند. حتی وزارت میراث فرهنگی هم باید انتقاد می کرد که سفرها کنترل نشد بنابراین هم اکنون گرفتار مشکل شده ایم.
وی اظهار داشت: ما در عید نوروز با حجم سفر زیادی رو به رو نبودیم. در نوروز ۹۹ سفرها تقریباً صفر بود و توری برگزار نشد. در سال ۹۸ به رغم سیلی که آمد تورهای داخلی و خارجی برگزار شد که آن هم بیشتر تور ترکیه بود. ازاین رو میزان سفرهای نوروز سال جاری در مقایسه با سال ۹۸ در حوزه تورهای خروجی با ۸۵ درصد ریزش و تورهای داخلی با ۷۰ درصد ریزش روبرو شده است.
وی اضافه کرد: مبحث بعدی این است که افراد به مراکز اقامتی مجاز مانند بوم گردی ها و هتل ها سفر کرده اند که پروتکلهای بهداشتی در آنها رعایت می شود و تا کنون صدمه ای متوجه مسافرانشان نشده است. حتی اگر مسافری با آژانس سفر کرده و به مراکز اقامتی که ما به آنها معرفی کرده ایم رفته، موارد ایمنی و بهداشتی تا ۱۰۰ درصد رعایت شده است. ازاین رو باید ببینیم بیشترین جایی که مردم از آن صدمه دیده اند کجا بوده است.
رفیعی اظهار داشت: چرا کسی نمی گوید در پروازها اشغال ۴۰ به ۶۰ درصدی رعایت نمی گردد. چرا متولیان زورشان به گردشگری می رسد؟ قیمت کنسلی بلیت در عید نوروز پنج میلیون تومان بوده است هیچ جای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست. ولی اینجا می بینیم که متولیان دلسوز مردم نیستند و به سادگی افزایش قیمت می دهند. در عید نوروز بسیاری از افراد تمایلی به سفر نداشتند آنقدر مردم را به شک انداختند که خیلی ها نتوانستند سفر کنند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران خاطرنشان کرد: سال قبل وزارت میراث فرهنگی در بخشنامه ای نوشت که مردم بابت کنسلی سفرها، پولشان را پس بگیرند. سال جاری هم باردیگر بخشنامه زدند که پولی به مردم بابت کنسلی سفر پرداخت نمی گردد. بعد آنرا تکذیب کردند. ولی در صدا و سیما گفتند که مردمی که خرید سفر انجام داده اند تا سه ماه می توانند به سفر بروند. درحالیکه نه هتلدار تمکین می کند و نه هواپیمایی. آنها مردم را با آژانس های مسافرتی درگیر می کنند چون هواپیمایی پول را پس نمی گیرد ولی وزارت خانه می گوید بروید و پس بگیرید.
وی افزود: درباره تورهای گردشگری ترکیه هم همینطور شده است می گویند تور نفروشید درحالی که میتوان بلیت هواپیما فروخت. مگر می شود به مردم هتل معرفی نکرد؟ مردم باید هنگام ورود به کشور و خروج از کشور تست کرونا بدهند. مگر نمی گویند که همان موقع مشخص نمی کند که فردی کرونا دارد یا نه. پس بگویند سه روز پس از اینکه وارد کشور شد قرنطینه شود. آن دسته از مسافرانی که از راه دفاتر مسافرتی، به مراکز اقامتی مجاز رفته و برگشته اند اتفاقی برایشان نیفتاده است چون همه موظف بوده اند که پروتکل ها را رعایت نمایند. اما مساله این است که چون نتوانسته ایم به وظایفمان خوب عمل نماییم و محدودیت ها را نتوانستیم اعمال نماییم باید گردشگری را مقصر بدانیم!
رفیعی اظهار داشت: چرا در روزهای نوروز مسافرت ها کنترل نشد؟ چرا محدودیت ها را برای آن دسته از افرادی که واچر هتل نداشتند اجرا نکردند؟ مگر قرار نبود مسافران، سفر ایمن را در نوروز داشته باشند؟ چقدر الگوی سفر ایمن اجرایی شد؟ کسی که هتل نداشت و از راه دفاتر سفر نمی رفت، با کسی که یکباره تصمیم به سفر گرفته تفاوتی وجود داشت. ما نمی توانیم سفرها را کنترل نماییم آن وقت مردم را قسم می دهیم!

1400/01/26
11:18:06
5.0 / 5
132
تگهای خبر: خدمات , خرید , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری