مدرس هتل داری و گردشگری:

تصویب و لغو یك شبه قوانین، هتل داران را ناامید می كند

تصویب و لغو یك شبه قوانین، هتل داران را ناامید می كند

مدرس هتل داری و گردشگری اظهار داشت: قوانین سخت گیرانه و دست وپاگیری که به آسانی وضع، اما به سختی اصلاح می شود و بر عکس قوانین خوبی که سلیقه ای و یک شبه لغو می شود، سرمایه گذار مشتاق صنعت گردشگری و هتل داری را در همان گام اول ناامید می کند.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، گردشگری در ایران در چهل سال قبل بسیار متحول شده است، تغییر رویکرد در سطوح بالای تصمیم گیری و سیاست گذاری کشور، گردشگری را از یک برنامه سفر و تفریح انفرادی یا خانوادگی، به یکی از محورهای توسعه پایدار، به یک زنجیره کسب وکار و صنعتی اشتغال زا و درآمدزا تبدیل کرده است.

نه تنها انگیزه و اراده گردشگری، بلکه مفاهیم آن و حتی ساختار صنعت گردشگری از خود توریست و موسسات خدمات سفر، تا سیستم حمل و نقل تا صنعت هتل داری و رستوران ها و مراکز اقامتی تابع تغییرات فرهنگی، اجتماعی اقتصادی است؛ اما سوال اینجاست که قانون گذاران، تصمیم گیران و مجریان صنعت گردشگری هم با همین شتاب تحولات و برمبنای چه رویکردهایی قوانین موجود را وضع، بازنگری و اصلاح می کنند؟

رویکردها و سیاست های متضاد و متعارض به گردشگری، بی توجهی به گسترش زیرساخت ها با محوریت و اولویت گردشگری، ضعف در تبلیغات و بازاریابی و معرفی مقاصد گردشگری، روندها و فرایندهای سخت گیرانه در صدور مجوزها و موافقت های اصولی، در چهار دهه گذشته هر کدام سهمی به سزایی در ایجاد موانع توسعه این صنعت داشته اند.

گردشگری بااینکه در حوزه صنایع خدماتی گروه بندی می شود، اما به سبب نقش مهمی که در تولید ناخالص ملی و درآمدزایی و تولید اشتغال دارد، حالا که سال «تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها» نام گذاری شده، ضرورت دارد در گام اول موانع پیش روی فعالان و سرمایه گذاران این حوزه شناسایی تا در گام های بعدی این موانع اصلاح و یا حذف شوند.



قوانین سخت گیرانه مانع سرمایه گذاری در هتل داری

آی تک نصیریان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره مانع زدایی و پشتیبانی از توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: نخستین مانع برای سرمایه گذاری بخش خصوصی که می خواهد سرمایه هنگفت چندصد میلیاری خودرا وارد صنعت هتلداری کند، نگرانی از آینده صنعت گردشگری و بازگشت سرمایه است؛ وقتی تحریم و نوسان بازار ارز در ساخت و تجهیز هتل و بعد از آن بر ورود توریست تاثیر مستقیم دارد و سرمایه گذار از بازگشت سود سرمایه اطمینان و امنیت خاطر ندارد، ریسک سرمایه گذاری در این صنعت به شدت افزایش می یابد.

مدرس گردشگری و هتل داری بیان کرد: از طرفی قوانین سخت گیرانه و دست و پاگیر که گاهی به آسانی وضع، اما به سختی اصلاح می شود و بر عکس قوانین خوبی که سلیقه ای برداشته و یک شبه لغو می شود، سرمایه گذار مشتاق صنعت هتل داری را در همان گام اول ناامید می کند.

نصیریان نبود نیروی کار ماهر و متخصص و عدم اعتقاد به سرمایه گذاری آموزشی در بعضی سرمایه گذاران این حوزه را هم یکی از حلقه های مانع زا در روند توسعه صنعت گردشگری بر شمرد و بیان کرد: روند صدور مجوز و موافقت اصولی برای سرمایه گذار آسان ترین مرحله است، البته این پروسه هم مشکلات خاص خودرا دارد، اما بعنوان مانع نمی توان از آن نام برد. معمولا همه از مقامات محلی تا مردم یک منطقه، از ورود سرمایه کلان چندصد میلیاردی استقبال می کنند راه را هم باز می کنند، اما پشتیبانی و حمایت های پس از سرمایه گذاری مهمست.



آموزش عملی مهارت هتلداری با آموزش مجازی همخوانی ندارد

نصیریان بیان کرد: گردشگری دارای حلقه های به هم پیوسته است و هر اقدامی از تصویب قوانین، تغییرات در روابط خارجی دولت ها، فضای داخلی و نیروی کار متخصص و ماهر مانند دومینو بر رونق و رکود و توسعه این صنعت تاثیر مستقیم دارد. شاید بتوان گفت با شرایط فعلی اقتصاد و توامان شدن شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری و هتل داری ضربات و خسارات بیشتری را متحمل شده است.

مدیر گروه هتل داری و گردشگری دانشگاه علمی کاربردی کیش اظهار داشت: ضعف در سطح دانش و تخصص مدیران و فعالان گردشگری یکی از موانع و مشکلات توسعه این صنعت است. هتل داری در ایران بعنوان یک رشته دانشگاهی در دهه ۷۰ خورشیدی با پالایش و گزینش سخت گیرانه، دانشجو جذب می کرد و فارغ التحصیل متخصص وارد بازار کار می کرد، اما در سالهای اخیر محیط آموزشی در صنعت گردشگری ضعیف تر شده است، حالا به آسانی، بدون کنکور و حتی بدون توجه به تجربه و تحصیلات مرتبط و غیرمرتبط، افراد متقاضی را بصورت سطحی آموزش می دهد که نتایج منفی آن بعد از سال ها در صنعت بروز خواهدنمود.

وی با اشاره به شیوه آموزش مجازی در دوران کرونا، گفت: رشته های هتلداری و گردشگری بیشتر آموزش عملی و مهارتی هستند و با ساختار فقط مجازی همخوانی زیادی ندارد، همین مورد موجب افت دانش دانشجویان و کاهش علاقه مندی آنها شده که این امر خود دغدغه و نگرانی اهالی این صنعت را از ضعف مهارتی نسل دانش آموختگان این حوزه در آینده به دنبال داشته است.



گردشگری صنعت چتری است

نصیریان با اعلان اینکه ایران جز ۱۰ کشور اول جهان از نظر جاذبه های گردشگری ست، اضافه کرد: با توجه وسعت سرزمینی، ایران از نظر مساحت هفدهمین کشور جهان است و برمبنای محاسبات حدودا در هر ۱.۲ کیلومترمربع از خاک ایران یک جاذبه گردشگری وجود دارد که هر کدام نیازمند زیرساخت های مناسب و متناسب هستند.

مدرس گردشگری و هتلداری، صنعت گردشگری را به یک چتر تشبیه کرد و اظهار داشت: هر دو عنصر میله و پارچه نقش مهمی در ماهیت و عملکرد یک چتر دارند؛ هتلداری، اقامت و پذیرایی، حمل و نقل، قوانین ورود و خروج گردشگر، سیاست های دولتی، جاذبه های گردشگری، دفاتر و موسسات خدماتی میله های ساختاری این چتر هستند، اگر هر یک از این میله ها بشکنند و یا باز نشود، ساختار و پارچه ضد آب چتر استوار نخواهند بود، و اگر پارچه هم سوراخ شود، چتر دیگر خاصیت محافظت از باران را ندارد. بهمین دلیل گردشگری صنعت چتری است.

نصیریان اشاره کرد: ایران برای عرضه اندام در صنعت گردشگری جهان حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما موانع و مشکلات زیرساختی بسیاری پیش روی فعالان گردشگریست. در صنعت گردشگری هیچکدام از ارکان، از صنعت هتلداری و سیستم حمل و نقل گرفته تا قوانین و ضوابط و موانع آنرا نمی توان از یکدیگر جدا کرد و مزیت ها و فرصت ها، چالش ها و مسائل آن را نمی توان جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار داد.


نبود زیرساخت مورد نیاز و قوانین زائد، مانع اصلی توسعه صنعت هتلداری است

نصیریان اظهار داشت: خراسان رضوی و تهران بعنوان دو استان مهم کشور همیشه برای کسب رتبه اول صنعت هتلداری رقابت می کنند، اما در جزیره کیش فقط با ۹۲ کیلومتر مربع وسعت، حدودا ۸۰ هتل فعال وجود دارد که بیش از ۱۰ هتل آن ۵ ستاره است و الان کیش از نظر تعدادی و فیزیکی صنعت هتلداری در جایگاه خوبی قرار دارد و رتبه سوم بیشترین تعداد هتل در کشور را دارا است.

مدیر گروه هتلداری و گردشگری دانشگاه علمی کاربردی جزیره کیش با اعلان اینکه در ایران هتل ها برای ۵ ستاره بودن موانع بسیاری دارند، اضافه کرد: نبود زیرساخت های مورد نیاز و البته وجود قوانین دست وپاگیر و زائد، موانع اصلی توسعه صنعت هتلداری در ایران است.

وی با اشاره به شرایط دشوار صنعت گردشگری در کشور بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا خیلی از فعالان این حوزه ورشکسته شدند، و هم اکنون صنعت گردشگری در حال فلج شدن است. شواهد نشان میدهد در مشهد ۸۰درصد هتل ها تعطیل و نیروهای خودرا تعدیل کردند و ۲۰ درصد باقیمانده هم با ظرفیت اشغال ۱۰ تا ۱۵ درصد خودرا با سختی به فعالیت خود ادامه می دهند.



تحریم ها تاثیر زیادی در صنعت هتل داری کیش گذاشت

نصیریان بیان کرد: البته در جزیره کیش کرونا تاثیر فاجعه باری بر صنعت هتل داری نگذاشته است، به جز چند ماه اول شیوع ویروس کرونا هیچ هتلی تعطیل نشد و حدودا هیچ هتلی هم تعدیل نیروی آنچنانی نداشت، اما تحریم ها تاثیر بسیار زیادی در صنعت هتل داری در کیش برجای گذاشت.

وی اظهار داشت: تحریم ها مانع از واردات و تامین اجناس لازم برای تاسیس و تجهیز هتل ایجاد کرد. قبل از تحریم ها، سرمایه گذاری خوبی از طرف بخش خصوصی در کیش انجام شد. بهترین تجهیزات هتلی از برندهای معتبر جهان برای صنعت هتل وارد جزیره شد و با رقابتی که میان هتل ها شکل گرفت، جایگاه هتل های کیش ارتقا پیدا کرد.

تغییر و تحولات در روابط سیاسی و خارجی تاثیر مستقیم و زیادی روی صنعت گردشگری می گذارد، این تغییرات در سالهای اخیر در حوزه خلیج فارس کاملا محسوس است؛ با آنکه ورود به منطقه آزاد کیش نیاز به ویزا ندارد، اما همین مسائل موجب کاهش شدید سفر و توریست و درآمد ارزی هتل داران کیش شد.

مدرس هتل داری و گردشگری افزود: مهاجران مقیم دوبی که عموما از جنوب شرق آسیا هستند، برای Change Visa و تمدید ویزای کار خود مجبور بودند برای ۷۲ ساعت به کیش سفر کنند و اقامت داشته باشند که بازار پر در آمد ارزی برای هتل های کیش بود. با بروز برخی تنش های سیاسی این سفرها کاملا متوقف گردید و مسئولان امارات این خدمات را برای مهاجران، در فرودگاه خودشان و با قیمت پایین تر فراهم کردند.

وی بر ضرورت تطبیق برنامه سفر با مقصد گردشگری بیان کرد: جزیره کیش همیشه مقصد گردشگری لوکس بوده و از ابتدا هم زیربنا و زیرساخت های جزیره هم به همین دلیل طراحی شده است، برنامه سفر ارزان به کیش کاملا در تضاد با سیاست پایه ای جزیره کیش است.

با اجرای برنامه سفر ارزان، شاید سفر کردن به کیش برای توریست آسان تر شد، اما بازارهای خرید، رستوران ها، مراکز تفریحی و فروشگاه های منطقه و جزیره کاملا ضرر کردند، برای اینکه توریست فقط همان یک یا دو میلیون تومان پول را برای تور کیش داده بود و پول دیگری برای خرید کالا و تفریح نداشت؛ بازاری ها هم مجبور شدند کالای برند معتبر عرضه نکند و اجناس درجه دوم و سوم را وارد کند تا بتوانند به مسافران چنین تورهایی بفروشند.



هتل داری و هتل سازی در پساکرونا/ امنیت بهداشتی در ذات هتل داری است

نصیریان درباره وضعیت هتل داری و هتل سازی در پساکرونا اظهار داشت: در حالی صنعت گردشگری بیشترین خسارت مالی را از کرونا متحمل شد، طبق گزارش رئیس جامعه هتلداران کشورناشی «کمترین لطمه انسانی از کرونا در کشور در بخش هتلداری بوده است» به این علت که قبل ۲۰۱۹ و قبل از کرونا، از همان ابتدای جهانی شدن گردشگری و هتل داری، تامین امنیت بهداشتی، تفکر اصولی و ذاتی صنعت هتلداری است.

مدرس هتل داری و گردشگری مراقبت بهداشتی از میهمان را یکی از خاصیت های بنیادین هتل ها بر شمرد و اظهار داشت: مدیریت هتل داری در پساکرونا گرفتار تغییر و تحول زیادی نخواهد شد، در تمام هتل های جهان قبل از کرونا اتاق ها، وسایل و تجهیزات با ورود و خروج توریست با مواد خاص بهداشتی ضدعفونی می شد، حالا الکل جایگزین آن مواد شده است.

وی اشاره کرد: کارشناسان و متخصصان بهداشت تمام اجزا و بخش های هتل ها از سردخانه مواد غذایی، آشپزخانه و خدمات بهداشتی را بصورت دوره ای و سرزده و منظم بازرسی می کنند، این اقدامات قبل از کرونا و بعنوان دستورالعمل های اصلی هتل داری با دقت و وسواس اجرا میشد و در پسا کرونا و اختتام شیوع بیماری هم ادامه خواهد داشت.



شناسایی ایده های برتر استارتاپی هتل داری

نصیریان با تاکید بر ضرورت نوآوری و استفاده از تکنولوژی های جدید در بخش گردشگری و هتل داری بیان کرد: در همین چارچوب به همت مرکز نوآری هتل داری و دانشگاه علمی و کاربردی کیش، برای اولین بار در ایران یک رویداد ایده پردازی در قالب استارتاپ در صنعت هتل داری و میهمان نوازی را طراحی کردیم که از شروع اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ شروع شده است.

مدیر گروه هتل داری و گردشگری دانشگاه علمی کاربردی کیش گفت: خدمات، مدیریت هوشمند، تجهیزات و تفریحات و سرگرمی محورهای این رویداد است، برای افراد علاقمند طی سه روز کارگاه آموزشی ایده و ایده پردازی در صنعت هتل داری برگزار و یک هفته هم فرصت مطالعاتی داده می شود تا ایده خلاق و نوآورانه خودرا طراحی و به دبیرخانه این رویداد ارسال نمایند.

وی هوشمندسازی هتل را بعنوان یکی از رویکردهای نوین صنعت هتل داری و از محورهای اصلی رویداد استارتاپی در کیش عنوان نمود و اظهار داشت: ایده های دریافتی توسط متخصصان حرفه ای هتل داری داوری و ایده های برتر در آخر اردیبهشت انتخاب و به سرمایه گذاران این حوزه معرفی می شود و علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به حساب اینستاگرامی مرکز نوآوری هتلداری مراجعه کنند.


1400/02/21
10:35:43
5.0 / 5
215
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری