مهر خبر می دهد؛

تخریب تدریجی دستكندهای خانه باغ قجری در ابركوه

تخریب تدریجی دستكندهای خانه باغ قجری در ابركوه

به گزارش تور و گردشگری خانه باغ قجری و ثبت ملی شده مریم خانم سالاری در شهرستان ابرکوه به تدریج تخریب می شود. عملیات تخریب عمدی بخشی از دستکندهای نزدیک به آن از چند روز پیش شروع شده است.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، خانه باغی در محله نظامیه شهرستان ابرکوه در استان یزد وجود دارد که به نام مریم خانم سالاری از خوانین ابرکوه شهرت دارد و از آنجائیکه در دوره قاجار ساخته شده، با شماره ۱۳۷۱۴ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
در عرصه این خانه عوارض طبیعی یا همان دست کند هایی وجود دارد که در واقع تخته سنگ های قدیمی به قدمت میلیونها سال هستند که بعنوان دیوار استفاده شده اند. محلی ها به این دستکندها تخته دیو هم می گویند.
این دست کنده ای تاریخی جزو بافت تاریخی بوده و بخشی از خانه به شمار می آیند. سه سال پیش بخشی از این دست کندها تخریب شده بود ولی هنوز تکه هایی از آن باقی مانده است. مهم تر آنکه این دستکندها از لحاظ زمین شناسی بسیار پرارزش هستند و نگهداری از آنها اساسا باید با دقت بیشتری صورت گیرد.

در روزهای اخیر فعالان و دوست داران میراث فرهنگی به خبرنگار مهر اطلاع دادند که تخریب این دست کندها بعنوان بخشی از محوطه خانه، به صورت عمدی درحال تخریب است. اما با اعتراض فعالان میراث فرهنگی مدتی متوقف شده و لودرها پارک شده اند اما هر از گاهی به کار می افتند. این فعالان می گویند که تخریب کنندگان قصد دارند با تخریب این بخش از دیوارها، حدود سه متر به فضای باغ اضافه کنند آن هم به این بهانه که دیوار احتمال ریزش دارد. این باغ قرار بود توسط اداره کل میراث فرهنگی خریداری شود اما در نهایت این اقدام انجام نشد.
آنها این بنای تاریخی را جزو بافت تاریخی ابرکوه می دانند که در نوع خود نفیس است و با از بین رفتن تدریجی آن، لکه ای در بافت تاریخی به وجود خواهد آمد.


منبع:

1400/04/01
20:55:23
5.0 / 5
1549
تگهای خبر: باغ , بنای تاریخی , تاریخی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
ttma تور و گردشگری