۱۳ استان دارای بیشترین کودک کار شناسایی شده

۱۳ استان دارای بیشترین کودک کار شناسایی شده

به گزارش تور و گردشگری، سرپرست دفتر امور صدمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تکیه بر ضرورت ثبت اطلاعات هویتی کودکان کار و خیابان با استفاده از دستگاه اسکن عنبیه می گوید: بهزیستی قصد افزایش تعداد این دستگاه ها را دارد؛ که در صورت تأمین دستگاههای اسکن عنبیه در مراکز مداخله در بحران یا ستاد پذیرش استان ها، بانک اطلاعاتی جامعی از همه خدمت گیرندگان در حوزه صدمه های اجتماعی ایجاد خواهد شد.


محمدرضا حیدرهایی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به برنامه سازمان بهزیستی برای افزایش تعداد دستگاههای اسکن عنبیه جهت ثبت اطلاعات هویتی کودکان کار و خیابان اظهار نمود: از آنجاییکه خانواده بعضی از کودکان کار و خیابان، کارگر فصلی هستند، این کودکان در فصلی در یک استان شناسایی می شوند و در فصلی دیگر که برای کار به همراه خانواده به استان دیگری سفر می کنند به علت نبود اطلاعات هویتی، در استانی دیگر، خویش را با نام دیگری معرفی می کنند. بنابراین ضرورت ثبت اطلاعات هویتی کودکان با استفاده از اسکن عنبیه برای سازمان بهزیستی محرز شد و ازاین رو سازمان مبادرت به خرید دستگاه اسکن عنبیه کرد تا اطلاعات کودکان از راه این دستگاه ثبت گردد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در ۱۳ استان همچون اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، کردستان، مازندران، هرمزگان و یزد به صورت پایلوت هویت این افراد از راه دستگاه اسکن عنبیه ثبت می شود، اظهار داشت: زمانی که کودکان کار و خیابان شناسایی می شوند، با کسب رضایت خودشان هویت آنها از راه اسکن عنبیه در مراکز آموزشی حمایتی یا مرکز تعیین شده ثبت و احراز خواهد شد.
به قول سرپرست دفتر امور صدمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از ۱۴ هزار و ۶۰۰ کودک کار و خیابان شناسایی شده در کشور بیشتر آنها در این ۱۳ استان مذکور وجود دارند.
وی ادامه داد: الان این اطلاعات در سامانه ۱۲۳ ثبت شده است، البته هنوز این بانک اطلاعاتی جامع نیست و هنوز هم همه استان ها به آن وصل نیستند.
حیدرهایی در پاسخ به این سؤال که آیا به جز اطلاعات هویتی، اطلاعاتی از وضعیت و شرایط این کودکان هم ثبت شده است؟ توضیح داد: این اطلاعات تنها اطلاعات هویتی کودکان که از اسکن عنبیه آنها به دست می آید بوده است، اما پرونده ای که شامل پرونده شخصیت و خانوار و منزل آنها باشد فعلاً در این سامانه وجود ندارد.
سرپرست دفتر امور صدمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با برنامه سازمان برای افزایش تعداد دستگاههای اسکن عنبیه در کشور توضیح داد: در صورتیکه منابع تامین گردد، بهزیستی دستگاه اسکن عنبیه در مراکز را افزایش خواهد داد به طوریکه در صورت تأمین منابع تا آخر سال، ۶۰ مرکز به این دستگاه مجهز و در فاز دوم همه مراکز مداخله در بحران مجهز خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه الان ۱۳ دستگاه اسکن عنبیه در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون هر دستگاه حدود ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد که در فاز اول به ۶۰ دستگاه نیاز است. در فاز دوم هم باید برای همه مراکز مداخله در بحران این دستگاه خریداری شود.
حیدرهایی اظهار نمود: در صورت تأمین دستگاههای اسکن عنبیه در مراکز مداخله در بحران یا ستاد پذیرش استان ها، بانک اطلاعاتی جامعی از همه خدمت گیرندگان در حوزه صدمه های اجتماعی ایجاد خواهد شد.




منبع:

1401/11/10
09:16:41
5.0 / 5
381
تگهای خبر: آموزش , خرید , دستگاه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری