فرش آیینه ای از فرهنگ و تاریخ ایران است
به گزارش تور و گردشگری سرپرست فرهنگستان هنر، فرش دستباف را آینه ای از فرهنگ تصویری، اسطوره ای و نمادها در تاریخ كشور عنوان نمود و اظهار داشت: این هنر سنتی كه در زندگی مردم نیز كاربردی بوده، آیین ها و سنت های باارزش ایرانیان را با كمترین آلایندگی صنعتی روایت كرده است.
علیرضا اسماعیلی روز سه شنبه در نشست خبری همایش «فرش، سنت، هنر» با اشاره به ماهیت فرش در شناخت هویت و تاریخ کشور، اظهار داشت: فرش دستباف عمومی ترین و مردمی ترین هنر ایران بوده که همیشه جلوه گاهی از ذوق و ادراک هنرمندان ایرانی در جهان است.
وی با اشاره به نقش علم در ارتقای جایگاه هنرهای سنتی در کشور همچون فرش اظهار داشت: در فضای آموزشی کشور رشته های مختلفی در سطح کارشناسی و ارشد به وجود آمد است که هنرجویان و علاقه مندان می توانند درد شاخه های مختلف هنری به صورت علمی تحت آموزش قرار گیرند تا در یک بستر خلاقانه شاهد شکل گیری طرح ها و نقش های جدیدی باشیم.
او ترجمه آثاری با موضوع فرش ایرانی را از کارهای فرهنگستان هنر برشمرد و اظهار داشت: همایش «فرش، سنت، هنر» در امتداد کارهای این مجموعه است که در کنارنمایشگاه ها، ساخت فیلم های مستند و انجام مقالات پژوهشی انجام شده است.
اسماعیلی به پتانسیل فرش در اقتصاد کشور اشاره نمود و اظهار داشت: فرش در طول تاریخ نقش مهمی در اقتصاد کشورداشته است و افراد زیادی در تولید فرش و تجارت آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر هستند که می توان ادعا نمود که هیچ هنری به لحاظ فراگیری به اندازه فرش نیست و همین مورد می تواند اهمیت فرش در مبحث اشتغالزایی را نشان دهد.
رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر در تشریح جایگاه فرش اظهار داشت: هنری که قدرت ایجاد ارتباط میان زندگی مادی و معنوی ایجاد کند ماندگار خواهد بود. فرش به خاطر تلازم آن با زندگی روزمره و ارجاع به زندگی اخروی است که جایگاه خودرا در فرهنگ و آداب و رسوم ایرنانیان و مسلمانان حفظ نموده است. فرش بازتاب عرش و بازتاب جهان مینوی بوده و بنا بر این یک ایرانی باید آنرا در منزل خود و زیر پایش پهن می کرد.
حسن بلخاری با گلایه از دست دادن جایگاه تولید فرش ایرانی در جهان اظهار داشت: متأسفانه در حدود ۷۰ سال گذشته، سروری و استادی خودرا در صنعت فرش جهان را از دست دادیم عبارت صنایع دستی ارتباطی با صنعت ندارد چون ظهور ایده و انتزاع در خلق یک بافنده مهم می شود.
بلخاری در آخر ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت از فرش سنتی و دستباف سبب حضور بیشتر آن در خانه ها شود و همین طور با برگزاری همایش های مانند «فرش، سنت، هنر» در امتداد احیای این جایگاه اتفاق های مفیدی شکل بگیرد.
دبیر علمی همایش «فرش، سنت، هنر» در این جلسه در تشریح اهداف این رویداد اظهار داشت: هدف اصلی این رویداد هویت بخشی به فرش دستباف با یادآوری خاصیت های متمایزکننده آن است که در فرم و محتوای آن قابل تامل است.
تورج ژوله، سنت و هنر را 2 خاصیت فرش مهم فرش ایرانی برشمرد و اظهار داشت: با این محوریت موضوعات در فراخوان همایش در سه بخش علمی، نمایشگاهی و فیلم تقسیم بندی شد و آثار انتشار یافته این همایش بر فرش دستباف متمرکز است و تابلوفرش بافی در کنار نمایشگاه گره بافته های سنتی و تصویری بخش های مهم دیگر نمایشگاه است.
ژوله اظهار داشت: فیلم هایی که طی یک قرن اخیر با موضوع فرش تولید شده است، با نظارت دبیر علمی این بخش علیرضا قاسم خان نیز مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و در جریان برگزاری این همایش به نمایش خواهیم گذاشت و نشست هایی تخصصی را برگزار خواهیم کرد تا ببینیم آیا فیلمسازان ما نگاهی صحیح و منبعث از سنت و هنر را به فرش ایرانی داشتند.
دبیر علمی همایش «فرش، سنت، هنر» با تاکید بر انجام پروژه های تحقیقانی در دانش فرش اظهار داشت: آلمان در زمینه فرش پرچمدار بوده است به عبارتی که دانش فرش ما چیزی حدود یک قرن از دنیای غرب عقب است که البته در کشور حدود دو دهه اخیر با شکل گیری نظام آموزشی وعلمی در هنرهای سنتی همچون فرش و ایجاد طرح مقطع دکتری فرش توانستیم تولیدات علمی موثری را انجام دهیم.
ژوله با اشاره به مشکلات بیماری کرونا در برگزاری این رویداد اظهار داشت: اگر کرونا مانع از برگزاری فیزیکی برنامه های این همایش شود، تمهیدات لازم را برای برگزاری آنلاین این رویداد اندیشیدیم و از این حیث خللی در برگزاری همایش وجود نخواهد داشت.
نشست خبری همایش «فرش، سنت، هنر» با حضور تورج ژوله دبیر علمی همایش، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر و حسن بلخاری رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر قبل از ظهر امروز در این فرهنگسرا انجام شد.
منبع: تور و گردشگری
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب