مهر از نمایشگاه گردشگری تهران گزارش می دهد؛

مصونیت نمایشگاه گردشگری در مقابل كرونای انگلیسی!

مصونیت نمایشگاه گردشگری در مقابل كرونای انگلیسی!

در صورتیکه 7 نفر مبتلا به کرونای انگلیسی در تهران شناسایی شده و سه نفر بر اثر مبتلاشدن به این ویروس فوت کردند، نمایشگاه گردشگری تهران با کمترین رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است.



گروه جامعه؛ علیرضا زالی فر مانده عملیات مقابله با کرونا در تهران روز چهارم اسفند ماه خبر داد: تا حالا ۳ فوتی قطعی ناشی از ابتلاء به ویروس جهش یافته داشتیم. همین طور هفت نفر مبتلا به ویروس انگلیسی شناسایی شده اند.
این آمار نشان میدهد تهران از گزند کرونای انگلیسی نیز در امان نماند. با این وجود چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی در تهران از روز ۵ اسفند ماه به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شده است.
پیش از برگزاری این برنامه، مسئولان وزارت میراث فرهنگی اعلام نموده بودند که اجازه برگزاری این نمایشگاه را از ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته اند.
همچنین در پوسترهای تبلیغی این نمایشگاه آمده که برنامه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اجرا می شود. خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی گردشگری که مسئولیت برگزاری نمایشگاه را بر عهده دارد، نیز گفته بود که در نمایشگاه فاصله اجتماعی، ضدعفونی افراد و تب سنجی صورت خواهد گرفت همین طور نمایندگانی از ستاد کرونا نیز در برنامه حضور خواهند داشت.

همه تمهیدات برای شکست کرونا!
اما آنچه که در روز اول افتتاحیه قابل مشاهده بود، نشان می داد که رعایت این موارد به سبب ازدحام جمعیت امکان پذیر نیست و یا به صورت کامل اجرائی نمی گردد.
به این علت که در زمان برگزاری مراسم افتتاحیه، بااینکه صندلی های حضار با فاصله یک متری از هم قرار داده شده بود، اما باز هم عده ای سرپا ایستاده و سالن بدون تهویه پر شده بود.
پس از آن جمعیت به همراه وزیر میراث فرهنگی و سفرا به درب ورودی سالن ۳۸ برای بریدن روبان افتتاح رفتند. جمعیتی که کنار هم دوش به دوش ایستاده بودند تا روبان پاره کردن را ببینند. این جمعیت در همان ابتدا وارد سالن شدند و هر کجا که وزیر می رفت به همراهش بودند. در همان ابتدا به سبب سیل جمعیت هیچیک از نکات بهداشتی رعایت نشد. اما بعد از خروج دولتی ها از نمایشگاه، هنگام ورود با آنکه تونل ضدعفونی کننده وجود داشت اما مواد آن در ساعات میانی نمایشگاه به انتها رسید. ورودی سالن ها یک نفر تب سنجی را انجام می داد.

تجمع افراد هنگام مصاحبه خبری وزیر میراث فرهنگی
زمانی هم که قرار بود وزیر میراث فرهنگی مصاحبه در بین خبرنگاران داشته باشد، افرادی غیر از خبرنگاران وی را احاطه کرده بودند به نحوی که تجمع جمعیت در آن محدوده بسیار زیاد شده بود.
نمایشگاه مردمی یا تخصصی؟
با اینکه اعلام شده که این نمایشگاه تخصصی خواهد بود اما ورود به محل دائمی نمایشگاه برای عموم مردم با سخت گیری انجام نمی شد این در حالی بود که ستاد کرونا اعلام نموده بود، نمایشگاه های تخصصی باید بدون حضور مردم اجرا شود.

با این حال بسیاری از غرفه داران به تبلیغ برای پیوستن مردم به نمایشگاه می پردازند. همین طور صنایع دستی که برای فروش در نمایشگاه گذاشته شده، خریداری غیر از مردم نخواهد داشت. چون هنرمندان با همین هدف وارد نمایشگاه شده اند!
مدل هوشمند سفر کجاست؟
پیش از این مسئولان گردشگری کشور گفته بودند که در این نمایشگاه به سبب نزدیکی به ایام عید نوروز و سفرهای نوروزی، مدلهای سفر هوشمند یا سفر ایمن ارائه می شود. در صورتیکه هیچیک از غرفه ها به این مساله نپرداخته بودند. در حقیقت هیچکدام حتی مراکز اقامتی ایمن خودرا نیز معرفی نکرده بودند تا مردم بتوانند برای سفرهای نوروزی خود برنامه ریزی کنند.

البته اگر قرار بود این نمایشگاه برای مردم باشد و آنها بتوانند برای سفرهای نوروزی خود برنامه ریزی کنند، باید به این نمایشگاه می آمدند اما مگر اعلام نشده بود که نمایشگاه تخصصی است و مردم نمی توانند حضور داشته باشند؟!
نمایشگاه های گردشگری خارجی لغو یا آنلاین شده اند
نمایشگاه گردشگری تهران در حالی انجام شد که همه نمایشگاه های گردشگری خارجی لغو شده و یا به صورت آنلاین انجام می شود. بدین سبب تنها نمایشگاه ایران است که به صورت حضوری اجرا شد. اما واقعاً با چه عوایدی و چه اصراری؟
آیا اصرار بر این بود که هنرمندان صنایع دستی و فعالان گردشگری سفر ایمن و صنایع دستی بفروشند؟ به چه کسانی؟ مردمی که نمی توانند به نمایشگاه بیایند؟

یا آژانس های مسافرتی و اداره های میراث فرهنگی استانها که یا حضور ندارند و یا در وضعیت ناپایداری برای میزبانی از گردشگران، حتی سفرهای نوروزی نیستند؟
اگر با این هدف چنین نمایشگاهی برگزار شده است، چرا پکیج سفر ایمن از طرف استانها ارائه نشد؟
رویکردی که شایان توجه نبود
موضوع دیگر شعار گردشگری و توسعه روستایی رویکرد نمایشگاه امسال بود که در پوستر آن هم اشاره شده است اما آن چیزی که از غرفه های نمایشگاه برمی آید، نشان می داد به تنها موردی که اصلاً توجه نشده اتفاقاً همین شعار و رویکرد است!

سالنی که همیشه پر بود!
در واقع اداره های کل میراث فرهنگی در استانها تنها به ارائه محصولات صنایع دستی و معرفی جاذبه های خود پرداخته اند و روی این مساله کار نکرده بودند.
هر چند که با معرفی جاذبه های گردشگری که معمولاً در روستاهاست، شاید بتوانند توجیهی برای آن پیدا کنند اما به واقع برنامه ای برای توسعه روستایی در این نمایشگاه ارائه نشد.
رقابت در بالا بردن صدای موسیقی
متولیان گردشگری در کشور گفته بودند که در این نمایشگاه خبری از برگزاری سیاه چادرها و فروش آش و غذا و موسیقی در فضای سربسته نیست. با وجود اینکه درفضای باز نمایشگاه سیاه چادری برپا نشد اما داخل نمایشگاه رقابت برای بالا بردن صدای موسیقی حتی از بلندگوها به حدی است که امکان مذاکره بین دو نفر به سختی امکان پذیر است.
مورد دیگر حضور پرحاشیه تعدادی از استانهاست. بعنوان مثال فعالان رسانه ای در استان خوزستان اعلام نموده اند که اداره میراث فرهنگی این استان به سبب مضیقه بودجه نتوانسته در نمایشگاه حضور پیدا کند اما در عوض سازمان منطقه آزاد اروند به نمایشگاه رفته است برخی دیگر نیز می گفتند که تنها استان قم و خوزستان به سبب شرایط ناپایدار و قرمز در این نمایشگاه حاضر نشدند.
در کنار بقیه استانها، استان مازندران با وجود اینکه مدتهاست چندین شهر پر خطر دارد، در نمایشگاه حضور پیدا کرده اما نه به صورت کامل. این استان برنامه ساری ۲۰۲۲ را دارد اما حتی به توضیح یا تبلیغی در این زمینه نپرداخته است.
استان هرمزگان درغرفه خود به معرفی پروژه های حاشیه دار اقامتی در جزیره هرمز بعنوان یکی از پروژه های سرمایه گذاری پرداخته است این در حالی بود که این پروژه هنوز بهره برداری نیز نشده است.

1399/12/08
15:46:46
0.0 / 5
346
تگهای خبر: تخصص , جاذبه , خرید , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ttma تور و گردشگری