گردشگری ایران پس از دوره كرونا اوج می گیرد

گردشگری ایران پس از دوره كرونا اوج می گیرد

كارشناسان حوزه گردشگری معتقدند این صنعت در دوره انتشار كرونا ضرر زیادی را متحمل شده اما این دوران همانند دیگر بحران ها تمام می شود و باید برای دوران پسا كرونا كه انفجار توریست است مهارت های لازم را فرا گرفت.



صنعت گردشگری همچون اولین مشاغلی است که با وقوع کرونا بیشترین صدمه را دید. کسب و کارهایی که در رابطه با گردشگری، اوقات فراغت، هوانوردی، کشتیرانی خودروسازی، املاک، تولیدات غیر ضروری در این دوران بیشترین ضرر را کردند. در مقابل کسب و کارهایی مانند خدمات و تجهیزات پزشکی، بهداشت و سلامت فردی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک و کشاورزی بیشترین رشد را در این ایام داشتند.
حدود ۱۰ درصد درآمد ناخالص اقتصاد جهان از صنعت توریسم است و رتبه ۵ را در میان صنایع مهم دارد در سال ۲۰۱۸ این صنعت با درآمده ۸.۸ تریلیون دلار به اقتصاد جهان کمک کرد و حدود ۳۲۰ میلیون شغل در جهان به حوزه گردشگری و سفر مرتبط می باشد.

بر اساس آمار شورای جهانی گردشگری و سفر ۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت توریسم در سرتاسر جهان به علت کرونا از بین خواهد رفت؛ تنها در آمریکا پیشبینی می شود این بیماری ۲۴ میلیارد دلار به سرعت این کشور زیان وارد کرده باشد در اروپا هم زیان یک میلیارد دلاری در ماه بوده، این زیان تنها در ایتالیا تا خرداد سال جاری به ۷ میلیارد یورو رسیده و در اسپانیا ۹ میلیارد و در یونان ۱۵ میلیارد یورو بوده است.

بهار سال ۱۳۹۸ حدود ۶۶ درصد از خانواده های ایرانی به مسافرت رفتند و در مجموع ۱۰۲ میلیون سفر در این زمان انجام شده است طبق آمار توریستهای داخلی ایران در سه ماه بهار نزدیک به ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه کردند به نظر می آید گردشگری ایران بیشتر از ۹۰ درصد از این درآمد را از دست خواهد داد تا آخر بهار ۹۹ گردشگران ایران زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی ۱۳ هزار میلیارد تومان از گردشگری خارجی و ۲۷ هزار میلیارد تومان از گردشگری خارجی را متحمل می شوند حدود ۷ هزار میلیارد تومان ضرر به اقامتگاه ها و هتل های ایران و بیکاری بیشتر از ۸۰ هزار نفر تا آخر خرداد سال ۱۳۹۹ است حدود ۴ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت هواپیمایی کشور تا آخر خرداد از حدود ۲ هزار میلیارد تومان ضرر به شرکت های مسافرتی و بیکاری بیشتر از ۵ هزار نفر همچون ضررهای اقتصادی ناشی از کرونا در ایران است.

به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایرنا، ناصر رضایی روز سه شنبه در نشست گردشگری در عصرکرونا که از سلسله نشست های همایش ملی نتایج فرهنکی. اجتماعی کرونا که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار گردید با اشاره به تأثیر زیاد انتشار کرونا بر گردشگری در جهان اظهار داشت: بیشتر از ۱۰۰ میلیون شغل در رابطه با گردشگری در این دوران صدمه جدی دیدند و شغل هایی مانند گردشگری و صنعت حمل و نقل بیشترین صدمه را دیدند.

وی ناشناخته بودن این بیماری و تغییرات شیوه نامه برای مقابله با این بیماری را از دیگر خصوصیت های این دوران دانست و اظهار داشت: اخبار جدید و شیوه انتقال این بیماری هروز بیشتر از گذشته بر صنعت توریسم اثر می گذارد و حتی بروی آمار و برنامه هایی که سازمان جهانی گردشگری ارائه می دهد هم اثر گذار است. سناریو ها را تغییر می دهد.

رضایی همینطور درباره بحران کنونی گردشگری اظهار داشت: بحران گردشگری در سال های ۱۹۵۰ و ۲۰۰۹ هم بوجود آمده بود که برطرف شد و بحران کنونی هم از بین می رود و گردشگری باردیگر به دوره اوجش بر می گردد و بر مبنای پیشبینی های جهانی بعد از آخر این دوره با رشد انفجاری گردشگری مواجه خواهیم بود و ایران جز ۱۰ مقصد نخست گردشگری خواهد بود.

وی کشف واکسن کرونا و یا مهار این بیماری را راه های خروج از این شرایط ارزیابی کرد و اضافه کرد: ایران می تواند با موج عظیم توریست بعد از آخر این دوره همه گیری مواجه شود و باید برنامه مناسب برای آن شرایط را از الان داشته باشیم.

رضایی افزایش آگاهی در میان مردم را در این شرایط ضروری دانست و اظهار داشت: افزایش آگاهی می تواند به درک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی منجر شود.

وی با بیان این که انتشار کرونا در ووهان و در ادامه شیوع آن به دیگر کشورها، جهان را غافلگیر کرد، اضافه کرد: کشورها مرزهایشان را بروی یکدیگر بستند اما گردشگری ایران قبل از انتشار کرونا با وقوع حوادث محتلف پارسال با صدمه روبرو شده بود و چالش هایی زیادی داشت وقوع حوادث در دی و بهمن ماه سال قبل ۸۰ درصد سفرهای ورودی به ایران را لغو کرده بود و آمار نشان داده است ورودی توریست به ایران در سه ماه نخست سالجاری کمتر از ۱۰۰ هزار نفربوده است.

وی اضافه کرد: در دوره انتشار کرونا بخش های خصوصی مرتبط صدمه های جدی دیدند که احتیاج به ورود و حمایت دولت وجود دارد در این دوره نقش حمایتگری دولت پررنگ است دولت می تواند با عرضه تسهیلات به بخش خصوصی آنها را کمک نماید. تابحال حمایت هایی از جانب دولت انجام شده ولی همچنان کافی نیست و احتیاج به تسهیلات بیشتری وجود دارد.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به این که حوزه گردشگری در قبل از انقلاب در اولویت دولتمردان قرار نداشته، اظهار داشت: قبل از انقلاب حکومت شاه به علت نفوذ غرب علاقمند توسعه گردشگری بود و برای خود این صنعت اولویت جدی قایل نبود. بعد از انقلاب هم گردشگری در برنامه های توسعه کشور در اولویت جدی قرار نداشت تا این که رهبری متذکر شدند.

وی در ادامه رویکرد جدید دولت را حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: در مجموعه دولت به محور توسعه گردشگری توجه دارد که تدوین سند توسعه گردشگری و حساب های اقماری در آن راستا قرار دارد که در دوره بعد از کرونا نتایج مثبت آن مشخص شود که البته انجام تبلیغات و بازاریابی باید در دستور کار قرار بگیرد.

رضایی انجام کارهای کوچک و مهم را در این دوران ضروری ارزیابی کرد و اضافه کرد: باید در این دوران تهدید به وجود آمده از کرونا را به فرصت تبدیل نماییم و رسانه می تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

مجید گلپایگانی مدرس مشاورو پژوهشگر، سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به برنامه های ایران برای گردشگری اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا از برجام و کاهش ورودی توریست غربی به ایران، برنامه هایی را برای جذب توریست از کشورهای شرقی همچون چین شروع شد. بیشتر از ۲۰۰ میلیون چینی پاسپورت دارند و هدف گذاری ایران ورود ۲ میلیون توریست چینی به ایران بود که به انتشار کرونا لغو شد.

وی با بیان این که انتشار کرونا خسارت زیادی به گردشگری وارد کرده است، اظهار داشت: بسیاری معتقدند گردشگری دلیل اصلی انتشار کرونا بوده است و فردی که ناقل این بیماری بوده با سفر به شهرها و کشورها و حتی قاره های دیگر این بیماری را منتشر نموده است.

این پژوهشگر درادامه با بیان این که گردشگری و صنعت حمل و نقل هوایی همچون هواپیما بیشترین صدمه را بعد از وقوع کرونا دیده اند، اظهار داشت: در روزگاری که این دو صنعت صدمه جدی دیدند صنایع بهداشتی، غذایی و حتی الکترونیک با وجود تحریم ها توسعه زیادی داشتند.

گلپایگانی با بیان این که گردشگری در طول ۲۰ سال قبل تاثیرانی منفی را از حمله به برج های دوقلو در آمریکا، رکود اقتصادی و شیوع سارس داشته اظهار داشت: اما با گذر از بحران ها کمر راست کرده است.

وی با بیان این که درآمد ناشی از گردشگری برای تمام کشورها اهمیت دارد، اظهار داشت: بر مبنای آمار شغل ۵ میلیون ایرانی در دوران کرونا صدمه دیدند و ۷ میلیارد تومان هتلداران و دیگر اماکن اقامتی ضرر دیدند و بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان آژانس های هواپیمایی ایران ضرر دیدند که رقم های زیادی است.

گلپایگانی افزود: ایران برای جذب توریست باید از تجارب دیگر کشورها همچون کشورهای همسایه استفاده نماید، و نگاه استراتژیک داشته باشد که نیازمند فعالیتهای مختلف است همچنان همه می دانند توریست جایی می رود که امنیت وجود داشته باشد خبر کوچکترین اتفاق ها می تواند به جذب توریست صدمه برساند.

وی با اشاره به این که گردشگری و سفر با انتشار کرونا گرفتار تغییرات زیادی شده است، اظهار داشت: شکل سفرها در این روزها تغییر کرده است افراد ترجیچ می دهد به سفرهای کوتاه مدت تر بروند و یا به جای حمل و نقل هوایی از خودورهای شخصی و حمل و نقل ریلی استفاده کنند. بطور قطع در این ایام بیمه های سفر از اهمیت بیشتری برخودار شده است و ملاحظات بهداشتی در اولویت بالاتری قرار گرفته است.

گلپایگانی اظهار داشت: برای گذر از این دوران باید شیوه نامه و یا سفارش دیگر کشور را ارزیابی و رعایت نماییم که مهمترین آنها مدیریت و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری است و سپس کمک به مشاغلی که از این بیماری صدمه دیدند هست. کمک به مشاغل نوپا است که زود بازده هم هستند.

گلپایگانی افزود: این روزها بعضی از کشورهای اروپایی که زمستان سال قبل در اوج کرونا بودند امروز به شرایط پایدار تری رسیدند و مناطق گردشگریشان را باز کردند می توان از روش و راه کار این کشور هاه استفادده کرد بعنوان مثال حضور پزشک و گرفتن تست کرونا و انتقال مسافرانی که تست آنها مثبت اعلام شده بود به هتل هایی مشخص همچون این موارد بوده که عملکرد مثبتی به حساب می آید.

وی با بیان این که ایران بیشتر از ۹۸ درصد درآمد ناشی از توریست را همانند دیگر کشورها از دست داده است، اظهار داشت: این زمان می تواند دوره بازیابی برای گردشگری ایران شود و تمام فعالان برای دوره انفجار توریست بهافزایش مهارت هایشان بپردازند.

گلپایگانی اظهار داشت: تولید محتوا فیلم و عکس با زبان های بین المللی، حضور و تولید محتوا در شبکه های اجتماعای معرفی جاذبه های فرهنگی ایران همچون این موارد است.





منبع:

1399/04/20
13:47:37
5.0 / 5
2441
تگهای خبر: پاسپورت , توریست , جاذبه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
ttma تور و گردشگری